به گزارش کلهرنیوز، با گسترش شهرنشینی و نیاز به ساختمان‌های جدید، ساختمان‌های قدیمی تخریب شده و بناهای جدید جای آنها را می‌گیرد اما در این میان یک موضوع مغفول مانده است؛ باقی‌مانده ساختمان‌های قدیمی را چه می‌شود؟!

در ساده‌ترین راه این باقی‌مانده ساختمان‌ها یا نخاله‌های ساختمانی در مناطق خالی از سکنه، نزدیک به شهر و محل سکونت مردم و در کل هر جایی که شود خالی شده تا کارفرمایان از گرفتاری نخاله‌های ساختمانی رهایی پیدا کنند اما نتیجه این شیوه چه می‌شود؟

حاشیه‌های کلانشهر کرمانشاه را توده‌های بزرگی از نخاله‌های ساختمانی فرا گرفته است، در داخل شهر نیز زمین‌های خالی بسیاری مملو از نخاله‌های ساختمانی یافت می‌شود، حتی به باغ‌های داخل و بیرون شهر نیز رحم نشده و این مناطق انبار نخاله‌های ساختمانی شده‌اند.

نخستین سایت بازیافت نخاله ساختمانی کشور

چند سال پیش سایتی برای بازیافت نخاله‌های ساختمانی در کرمانشاه افتتاح شد. در آن زمان اعضای شورای شهر و مسئولان استانی گردهم آمدند تا از پروژه بازیافت نخاله‌های ساختمانی بهره‌برداری کنند، در این افتتاحیه مقداری نخاله ساختمانی توسط دستگاه‌های عریض و طویل بازیافت شد.

در آن زمان عنوان شد که برای نخستین بار در کشور، سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی در شهرک ظفر کرمانشاه به بهره‌برداری رسیده است که این سایت به اهتمام شرکت بازیافت و شهرداری کرمانشاه احداث شده و قابلیت بازیافت ۱۱ میلیون تن نخاله ساختمانی را در سال دارد.

ماشین‌آلاتی از قبیل سرندهای اولیه و ثانویه، خردکن، خردکن مجهز به سرند برگشتی و مغناطیسی و غیره در نخستین سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی کشور استقرار یافت که مسئولان این طرح محصول نهایی این کارخانه را آسفالت، بتن، آجر، مصالح زیرسازی جاده‌ها و غیره عنوان کردند.

به گفته سالار احمدزاده مجری طرح بازیافت نخاله‌های ساختمانی ۹۰ درصد نخاله‌های ساختمانی در این روش قابل بازیابی هستند و این آمادگی وجود دارد که بناهایی که در سطح شهر تخریب می‌شوند، با استقرار دستگاه‌های ویژه بازیافت در محل همان ساختمان‌ها، کار بازیافت نخاله‌ها انجام شود.

آمارهای غیررسمی می‌گوید سالانه ۸۰ میلیون تن پسماند ساختمانی در کشور تولید می‌شود که اگر ارزش هر تن نخاله ساختمانی ۵۰  دلار فرض شود، سالانه ۴ میلیارد دلار ضایعات ساختمانی دور ریز می‌شود و حالا کلانشهرها مانده‌اند و معضلی که هر سال هزینه بسیاری بر ساکنان آنها تحمیل می‌کند.

مشکلات سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی کرمانشاه

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه مدتی بعد از افتتاح سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی کرمانشاه از تعطیلی آن خبر داد و گفت که به دلیل وجود برخی مشکلات همچون تعرفه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و مکان قرارگیری سایت تعطیل شده است.

به گفته این مسئول بازیافت نخاله‌های ساختمانی هزینه دارد که بخشی از این هزینه را باید پیمانکاران ساختمانی پرداخت کنند و سایت بازیافت نیز در منطقه‌ای قرار گرفته که دسترسی عمومی به آن مشکل است و باید برای استقرار ماشین‌آلات مکان دیگری در نظر گرفته شود.

آمارها نشان می‌دهد که به‌ازای هر ایرانی سالانه یک تن نخاله تولید می‌شود که این وصله ناجور در هر گوشه و کنار و اغلب در دل طبیعت رها شده که باید دید دور تا دور شهرها چه زمانی از دست این وصله ناجور راحت می‌شود.

هایده شیرزادی مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به اینکه پروژه بازیافت نخاله‌های ساختمانی راه نفس زمین را باز می‌کند گفت: از سی سال گذشته تاکنون دور تا دور شهر را نخاله گرفته است و مساحتی بین ۲۰ تا ۳۰ هکتار و حالا ۴۰ میلیون تن نخاله روی دست کرمانشاه مانده است.

وی با بیان اینکه هر کرمانشاهی ۳ میلیون تومان قرض برای نسل آینده به جا گذاشته است خاطرنشان کرد: پس از اجرای کامل‌ترین پروژه بازیافت ایران (بازیافت سالانه ۲۴۰ هزار تن زباله خانگی) طرح بازیافت نخاله در کرمانشاه کلید زده شد تا بتوان پسماند‌های عمرانی و نخاله‌های ساختمانی را بازیافت کرد.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به اینکه با دو خط سیار ماشین‌آلات بازیافت نخاله به کمک زمین آمده است عنوان کرد: ماشین‌آلات در پشت بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه مستقر شده است تا پس از بازیافت مصالح جدیدتری برای  ساخت و ساز تولید شود.

شیرزادی افزود: با این روش می‌توان خاک، ماسه، جدول، بلوک و آجر را تولید کرد که می‌تواند در پروژه‌های شهرداری مثل کف‌سازی، پیادهرو‌ سازی و جدول‌سازی استفاده شود.

وی با بیان اینکه طرح بازیافت نخاله به عنوان یک طرح پایلوت می‌تواند روزانه ۲۰۰۰ تن نخاله را در دو شیفت کاری بازیافت و اشتغال ۸۰ نفر را فراهم کند خاطرنشان کرد: می‌گویند زمین مادر تمام موجودات است حالا ما باید برای زمین مادری کنیم.

/تسنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید :