به گزارش کلهرنیوز،  کرمانشاه با مزیت‌های فراوانی که دارد فرصت‌های بکری برای سرمایه‌گذاری پیش روی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار داده، اما متاسفانه تاکنون مسئولان اقتصادی استان نتوانسته اند آنطور که باید این فرصتها را معرفی کنند.

یکی از اسناد بالادستی که می‌تواند به مدیران کمک کند تا تصمیم درستی در برابر درخواستهای سرمایه‌گذاری اتخاذ کنند سند آمایش استان است که بعد از سالها به گفته مسئولان استان تدوین شد – هرچند هیچگاه این سند در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت! – و انتظار می‌رفت این سند با اجرای صحیح و حساب شده اقتصاد استان را متحول کند، اما ظاهرا این موضوع برای کرمانشاه برعکس شده است.

برعکس شده است که حالا با این فرصت‌ سرمایه‌گذاری ناب، سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت صنایع فعال استان هدایت می‌کنیم و اصلا هم به این توجه نمی‌کنیم که این کار موجب ورشکستگی معدود کارخانه‌های نیمه‌جان این حوزه می‌شود که قدرت رقابت با خارجی‌ها را ندارند.

محض اطلاع و یادآوری تیم مدیریت اقتصادی استان که کمر همت به تعطیلی کارخانه‌های استان بسته تنها چند نمونه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که می‌توانند در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار دهند در زیر بیان می‌شود.

ا

 

خام‌فروشی سنگ‌های تزیینی و ارزش‌افزوده‌ای که به جیب خارجی‌ها می‌رود!

بد نیست بدانید که کرمانشاه از نظر ذخایر سنگ تزئینی در جایگاه دهم کشور قرار دارد؛ سنگ‌های تزئینی از نوع مرمریت و دولومیت که در برخی از نقاط استان مانند هرسین و اسلام آبادغرب به برندهایی حتی در بعد صادرات تبدیل شده است. کرمانشاه با وجود داشتن چنین ظرفیت‌هایی می‌تواند به قطب سنگ تزئینی کشور تبدیل شود.

اما بیش از ۹۰ درصد تجهیزات معادن سنگ و سنگ‌بری‌های کرمانشاه فرسوده است که استفاده از تجهیزات فرسوده هم هزینه استخراج را بالا می‌برد و هم پرت تولیدات معدنی را افزایش می‌دهد و در زمینه فرآوری نیز تجهیزات مدرنی نداریم؛ همین موضوع باعث شده که عمده سنگ تزئینی کرمانشاه به صورت خام به کشورهای دیگر از جمله چین صادر شود و در آنجا روی آن فرآوری صورت می‌گیرد!

این یعنی تمام ارزش‌افزوده سنگ‌‌های تزیینی خام‌فروشی به جیب چینی‌ها می‌رود و همین سرمایه‌گذاران را مسئولان اقتصادی استان می‌توانستند به این سمت هدایت کنند که نکردند.

ا

 

قطب سوم پتروشیمی کشور محروم از یک مجتمع تبدیل گاز طبیعی به پلی پروپیلن

تا به حال به این فکر کرده بودید که کرمانشاهی که بعد از خوزستان و عسلویه رتبه سوم پتروشیمی کشور به لحاظ تعداد را دارد چرا این همه در صنایع بالادستی و پایین دستی این حوزه ضعیف است!

عبور خط لوله گاز سراسری از استان و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی این حوزه را به یک فرصت سرمایه‌گذاری ناب تبدیل کرده است، اما متاسفانه با کج‌سلیقگی مسئولان اقتصادی و صنعتی استان این حوزه هنوز هم آنچنان که باید به سرمایه‌گذاران معرفی نشده است.

یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در لیست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همین واحد تبدیل گاز طبیعی به پلی پروپیلن (GTPP) است که طی این فرآیند، گاز طبیعی ابتدا به متانول تبدیل می شود سپس متانول به پروپیلن و در نهایت پروپیلن به پلی پروپیلن تبدیل می شود.

کشاورزی تشنه سرمایه‌گذاری/ اشتغالزایی برای سایر استانها

 سالانه ۷۰۰ هزارتن چغندرقند از مزارع حاصلخیز استان کرمانشاه برداشت می‌شود، اما دو کارخانه قند داخل استان کرمانشاه تنها ظرفیت فرآوری سالانه ۴۰۰ هزار تن چغندر قند را دارند و مابقی تولیدات استان برای فرآوری به دیگر استان ها فرستاده می شود!

 این در صورتی است که چهار کارخانه دیگر در خارج از استان کار فراوری چغندر قند کرمانشاه را انجام می‌دهند و این یعنی اشتغالزایی برای استانهای دیگر و ساخت کارخانه‌های دیگر در این حوزه در داخل استان اقتصاد کشاورزی کل استان و نیز اشتغال به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

ا

 

چرا کارخانه قطعات خودرو توسط خارجی‌ها در کرمانشاه راه‌اندازی نمی‌شود

وجود کارخانه ایران خودرو در استان کرمانشاه یکی از زمینه‌های خوب برای راه‌اندازی یک کارخانه تولید قطعات توسط خارجی‌ها محسوب می‌شود که تاثیر مستقیم روی افزایش اشتغال و همچنین کاهش هزینه‌های تولید این کارخانه دارد، اما به این موضوع هیچ توجهی نشده است.

بسیاری از فعالان این صنعت معتقدند که راه‌اندازی این کارخانه در راستای بومی سازی صنعت خودرو در کشور نیز موثر است و از طرف دیگر کیفیت و کمیت محصولات چینی نیز افزایش پیدا می‌کند.

اما متاسفانه در این حوزه هم سرمایه‌گذاران را با این فرصت‌ها آشنا نکرده‌ایم و آنها را به سمت و سویی اشتباه هدایت کرده‌ایم.

واحدهای تولید شمش منیزیم و دولومیت‌هایی که روی دست استان مانده

ویژگی منحصربه‌فرد ذخایر دولومیت موجود در زاگرس مرکزی سبب شده تا حجم بزرگی از ذخایر منیزیم با خلوص بالا در این منطقه قرار گیرد و استان کرمانشاه را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منطقه دارنده دولومیت با درصد منیزیم بالا در کشور مطرح کند.

وجود ذخائر فراوان دولومیت در استان باعث شده تا ایجاد واحدهای تولید شمش منیزیم هم در اولویت‌های سرمایه‌گذاری سامان صنعت و معدن استان جای گیرد، اما توجه چندانی به این حوزه هم صورت نگرفته است.

باز هم جای خالی واحدهای پایین دست پتروشیمی

وجود پتروشیمی بیستون به عنوان تولید کننده LAB و هم مرز یودن با کشور عراق جهت صادرات محصول، احداث کارخانه پودر شوینده و اسید سولفونیک را در لیست اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان قرار داده است.

اینها تنها گوشه‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بکری است که در استان کرمانشاه وجود دارد و برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ناشناخته مانده و این قصور مسئولان اقتصادی و صنعتی استان کرمانشاه در این حوزه نوعی فرصت‌سوزی است.

حالا واقعا جای سوال است که چرا ما برای سرمایه‌گذاران خارجی که می‌خواهند صنعت رو به ورشکسته کاشی استان را به ورشکستگی کامل بکشانند فرش قرمز پهن می‌کنیم؛ آنهایی که تعهد ارزی هم ندارند و قرار است ۸۰ درصد تولیداتشان هم صادر شود و تمام ارز این صادرات هم به جیب چینی‌ها برود!

معلوم نیست اصرار معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه برای این سرمایه‌گذاری بی‌برکت در استان چیست؟ آیا معاملاتی پشت پرده است؟ یا نه غفلتی بزرگ از ندانستن فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که در هر صورت جای بسی تاسف است.

 

منبع: مرصاد

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :