به گزارش کلهرنیوز ، علی مراد اکبری امروز سه شنبه در آئین رونمایی از محصولات گواهی شده زنان روستایی استان کرمانشاه و همچنین تجلیل از مدیران و عامل نمونه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون ۱۲ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در بخش آب سرمایه گذاری شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: قبل از انقلاب آبیاری تحت فشار در کل کشور ۳۸ هزار هکتار بوده است که بعد از انقلاب این آمار به ۲.۴ هکتار رسیده که یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است.

این مسئول با اشاره به احداث شبکه‌های فرعی و زهکشی نیز تصریح کرد: قبل از انقلاب انجام این شبکه‌ها در ۱۴۱ هزار هکتار صورت گرفته بود که اکنون به ۱.۶ میلیون هکتار رسیده است.

اکبری با بیان اینکه طی امسال ۱۰۰ درصد جذب منابع داشتیم، بیان داشت: از سال ۹۲ تاکنون راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد رسیده که بر این اساس بیش از ۱۳ میلیارد متر مکعب آب در کشور صرفه جویی شده است.

وی همچنین گفت: پس از انقلاب میزان بهره‌وری آب از ۹۲۰ گرم بر متر مکعب به ۱۴۵۰ گرم رسیده که با این وجود سالانه بیش از ۷ تا ۸ درصد بهره وری کشور اضافه شده است.

کرمانشاه در پروژه سامانه گرمسیری از استان‌های سرآمد است

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان کرمانشاه در پروژه سامانه گرمسیری از استان‌های سرآمد است، گفت: پیشرفت این استان در بخش آب و خاک پس از آذربایجان غربی با ۶۳ هزار هکتار در رتبه دوم قرار دارد که ۱۱ هزار هکتار آن تأمین آب شده است و ۵۲ هزار هکتار ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این مسئول ادامه داد: از این ۵۲ هزار هکتار حدود ۵۰ هکتار آن آماده بهره‌برداری است اما به علت کمبود اعتبار وزارت نیرو نتوانسته آن را به سرانجام برساند و در حال حاضر حدود ۱۵ هزار هکتار زیر بار است.

وی بیان داشت: در استان کرمانشاه ۸۰ هزار هکتار از اراضی به آبیاری تحت فشار مجهز شده و میزان اجرای سیستم‌های نوین در استان ۳۶ درصد اراضی آبی است که این میزان در کشور ۲۴ درصد است یعنی استان کرمانشاه ۱۲ درصد از متوسط کشور بالاتر است.

اکبری استان کرمانشاه را استانی با پتانسیل فوق‌العاده بالا معرفی کرد و بیان داشت: در این استان متوسط بارندگی ۴۵۰ میلیمتر است یعنی هر گونه پتانسیلی در این استان مستتر است و اقدامات مؤثری می‌شود در آن انجام داد.

وی خاطر نشان کرد: لازم است برای طرح گرمسیری استان کرمانشاه بیشتر تلاش کنیم و یک طرح توسعه برای این استان تهیه کنیم که تمام ابعاد آن را مشخص و وارد مطالعه فرابخشی شویم.

کرمانشاه در بحث توسعه نگین منطقه غرب است

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در بحث توسعه نگین منطقه غرب است، گفت: اعتقاد دارم در بحث تخصیص آب به این استان جفا شده است اگرچه توانستیم ۳۲ هزار هکتار توسعه منابع تخصیص آب را به ۶۳ هزار هکتار برسانیم اما باید آن را توسعه دهیم و تلاش کنیم که این رقم را به حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار برسانیم.

این مسئول تصریح کرد: باب اعتبار برای آبیاری تحت فشار در استان کرمانشاه باز است و اطمینان خاطر داشته باشید که هر چه کار کنید منابع آن را تأمین می‌کنیم.

اکبری خاطرنشان کرد: در این استان عزم راسخ برای تکمیل زنجیره‌ها و توسعه گلخانه‌ها وجود دارد که می‌توان به این ترتیب ۱۴۰ هزار تن به تولیدات کشاورزی استان اضافه شود./مرصاد

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :