به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، هر روز اخباری از کشف، توقیف و پلمب انبارهایی پر از کالا به گوش می‌رسد که سودجویان به طمع منفعت بیشتر از دیده‌ها پنهان کرده‌اند تا در زمان مناسب با سودهای نجومی به متقاضیان فروخته و سود هنگفتی را به جیب بزنند.

تا قبل از ورود کرونا به کشور هیچ زمان کشور با بحران ماسک مواجه نشده بود و همواره شاهد مازاد تولید بودیم، ولی طی چند روز اخیر کمبود ماسک در داروخانه‌ها نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است

کشف و ضبط انبارها و اماکن احتکار کالا و توقیف صدها میلیارد ریال از اجناس ضروری و مورد نیاز جامعه در سراسر کشور در روزهای اخیر انجام شده است.

اقدام احتکارکنندگان در شرایط اقتصادی سخت امروز کشور، مانند فشار دادن گلوی جامعه است که باید با عاملان آن بدون هیچ گونه اغماض و مسامحه‌ای برخورد کرد.

واضح است که نهادهای امنیتی، انتظامی، نظارتی و قضائی در برابر این پدیده مخرب اقتصادی با تمام توان ایستادگی و مقابله می‌کنند تا از بار فشارها و تنگناهای جامعه کمتر شود.

در این حال نظارت و پایش های مردمی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از به مقصود رسیدن محتکران دارد و لازم است قوانین نیز دقیق و درست در این رابطه اجرا شود.

همچنین باید در کنار نظارت‌های سختگیرانه، قوانین و ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از احتکار کالا مصوب شود تا این پدیده مخرب و تأثیرگذار بر اوضاع کشور برای محتکران هزینه‌های گزافی داشته باشد.

هشدار دادستان کرمانشاه به احتکارکنندگان ماسک و مواد ضدعفونی کننده

محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با اشاره به مشاهده مواردی از مبتلایان به کرونا ویروس در کشور اظهار داشت: در این راستا، به منظور پیشگیری از انتقال این بیماری بین مردم نیاز است برخی از اقلام بهداشتی به اندازه کافی در داروخانه‌ها موجود باشد.

وی تصریح کرد: با این وجود گزارشاتی مبنی بر کمبود برخی اقلام بهداشتی مانند ماسک، ژل بهداشتی و دستکش در سطح داروخانه‌های کرمانشاه داشته‌ایم.

دادستان کرمانشاه بر انجام نظارت‌های دقیق بر فرآیند توزیع و قیمت‌ها در سطح داروخانه‌های شهر تاکید کرد و گفت: برای تشدید این نظارت‌ها، گشت مشترکی با حضور نمایندگانی از علوم پزشکی، تعزیرات و دادسرا تشکیل و به بازدید از کلیه انبارهای دارویی و بهداشتی استان خواهند پرداخت.

وی در ادامه اعلام کرد: اقدامات لازم برای تأمین امکانات بهداشتی در راستای پیشگیری از انتقال این بیماری باید در دستور کار علوم پزشکی استان باشد.

صادقی متذکر شد: نتیجه اقدامات در خصوص هرگونه احتکار، گرانفروشی و سایر موارد به همراه مستندات به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه اعلام شود.

تشکیل اکیپ‌های بازرسی داروخانه‌ها

داریوش جودکی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای مشاهده کمبود ماسک، ژل و مواد ضدعفونی کننده از روز گذشته اکیپ‌های بازرسی متشکل از بازرسان تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صمت و اتاق اصناف تشکیل شده است.

وی افزود: این بازدیدها در دو نوبت صبح و عصر از داروخانه‌ها و مراکز عرضه و تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه بیان کرد: هدف از تشکیل اکیپ‌های بازرسی کنترل و نظارت بر داروخانه‌ها و واحدهای صنفی عرضه و تولید کننده مواد بهداشتی است.

جودکی گفت: تاکنون سه تخلف گران فروشی از سوی مردم به بازرسان تعزیرات حکومتی گزارش شده که مراحل رسیدگی در دست انجام است.

وی عنوان کرد: مردم هرگونه شکایات خود را علاوه بر مراجعه حضوری به تعزیرات حکومتی از طریق شماره تماس ۱۳۵ یا ۱۱۱ اطلاع رسانی کنند تا در اسرع وقت برخورد لازم انجام شود

با احتکارکنندگان برخورد قانونی می‌شود

محسن دارابی، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت‌وگو با مرصاد اظهار داشت: معاونت بازرسی صنعت و معدن تجارت کرمانشاه از روزهای گذشته بر روی انبارها و داروخانه‌های استان کرمانشاه نظارت می‌کند.

وی گفت: تمام احتکار کنندگان و گران فروشان انواع ماسکهای پزشکی شناسایی و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه بیان کرد: وزیر صنعت و معدن تجارت استان کرمانشاه جلسات زیاد و متعددی را مربوط به تقاضای مردم در مورد ماسک‌ها و مواد ضد عفونی انجام داده است که مقرر شده است تا پایان هفته سه شیفت واحدهای تولیدی برای تقاضای مردم فعالیت انجام دهند.

توزیع ماسک در بیمارستان ها

قباد محمدی، معاون دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: ماسک از روز شنبه در داروخانه‌ها ممنوع شده است و ماسک فقط در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی موجود است.

وی خاطرنشان کرد: ماسک پیشگیری کننده نیست و مردم خودشان را برای به دست آوردن و تهیه ماسک اذیت نکنند.

معاون دارو دانشگاه علوم پزشکی بیان داشت: استفاده صحیح از ماسک‌ها مهم است، زیرا که ماسک خود می‌تواند منشأ آلودگی بسیاری از ویروس‌ها و بیماری‌ها باشد.

محمدی عنوان داشت: ویروس کرونا از راه دست منتقل می‌شود و مردم باید دست های خود را کامل شستشو دهند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

بر اساس این گزارش، هچند مسئولان بهداشتی معتقدند که استفاده از ماسک برای افراد سالم چندان ضروری نیست، اما بحران کمبود ماسک در استانی که درگیری نسبتا  زیادی با این بیماری دارد موج هراس مردم شده است که لازم است مسئولان به این موضوع ورود جدی تری داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :