به گزارش کلهرنیوز، تورج شیرزادیان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،اظهار داشت: به دنبال شیوع بیماری کرونا وزارت بهداشت به عنوان متولی درمان، سیاست‌های مربوط به پروتکل‌های درمانی و تأمین ملزومات مصرفی و وسایل حفاظت فردی و عمومی را بر مبنای توانمندی بخش صنعت و حوزه درمان اتخاذ می‌کند بر همین مبنا پیشنهادات معاونت‌های وزارت بهداشت مبنی بر سپردن توزیع ماسک به مجموعه هلدینگ هیئت امنای صرفه جویی ارزی مورد قبول وزیر بهداشت قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس تولیدکنندگان ماسک سه لایه مکلف شدند تولیدات خود را به مجموعه هیئت امنای صرفه جویی ارزی به عنوان زیر مجموعه وزارت بهداشت تحویل دهند و این مجموعه نسبت به توزیع اقلاً راهبردی سلامت اقدام کند.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: استفاده از ماسک و انواع آن باید بر اساس پروتکل انجام شود زیرا ممکن است برای عده‌ای هم زیان آور باشد.

شیرزادیان گفت: استفاده از ماسک‌های با کلاس حفاظتی بالا که در دسته‌بندی‌های N۹۵، R۹۵ و P۹۵ و سری‌های ۹۹ قرار دارند تخصصی است و برای پزشکان و کادر درمانی که به طور مستقیم با افراد مبتلا به ویروس کرونا سروکار دارند کاربرد خواهد داشت بنابراین استفاده از ماسک N۹۵ که اکنون در بازار نایاب شده برای افراد عادی توصیه نمی‌شود.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه ماسک‌های سه لایه پاسخگوی نیاز کشور نیست، وزارت کشور درصدد است مجوز واردات ماسک و محلول ضد عفونی را صادر کند تا بازار به شرایط عادی برگردد.

وی گفت: طی روزهای اخیر دو پارت از انواع کیت‌های حفاظت فردی و ماسک سه لایه از مجموعه هیئت امنای صرفه جویی ارزی به استان کرمانشاه تحویل داده شد که شما آنها بسیار محدود بود اما از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی در راستای جبران کمبود استفاده می‌شود.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه اکنون در مراکز درمانی و بهداشتی کمبود ماسک نداریم، افزود: تاکنون ۱۰۰ هزار ماسک سه لایه توزیع شده و هفته آینده بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ماسک سه لایه دیگر نیز توزیع خواهد شد

شیرزادیان با اعلام اینکه از تمام ظرفیت‌های استانی استفاده می‌شود، بیان کرد: مردم نگران موضوع تأمین ماسک نباشند زیرا عمده توصیه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت این است که مردم و به ویژه افراد پرخطر دارای بیماری قلبی، ریوی، دیابت و ضعف سیستم ایمنی از منزل خارج نشوند و از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند زیرا بیشترین راه انتقال از طریق تماس با سطوح و تماس غیرمستقیم از یک متر گزارش شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه مردم عادی نیازی به استفاده از ماسک‌های N۹۵ ندارند، عنوان کرد: شماری از این ماسک‌ها که در بازار عرضه می‌شود ممکن است فاقد استانداردهای لازم باشند و این برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا یا بیماران پرخطر بسیار خطرناک است بنابراین استفاده از ماسک N۹۵ برای مردم عادی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر در مراکز بهداشتی و مرکز درمانی کمترین مشکل در حوزه تأمین ماسک و ملزومات مورد نیاز داریم، تصریح کرد: به منظور تأمین ماسک مورد نیاز افراد پرخطر از هفته آینده وزارت بهداشت از طریق معاونت بهداشتی نسبت به توزیع ماسک اقدام خواهد کرد.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه افراد بدحال می‌توانند برای تسریع در پذیرش بیمارستانی با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند، بیان کرد: بیمارستان سوانح و سوختگی گلستان در بیمارستان امام رضا (ع) به امکانات مورد نیاز تجهیز شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :