به گزارش کلهرنیوز ، رضا داودی امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه از افزایش مصرف آب طی روزهای اخیر خبر داد و اظهار داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و توصیه‌های بهداشتی طی چند روز گذشته یک شوک هیدورلیکی به شبکه‌های آب استان وارد شد و در برخی از نقاط شهر چون تولید آب بر اساس فصل زمستان تدارک دیده شده بود لذا با کاهش آب مواجه شدیم.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه افزود: با توجه به این وضعیت روز جمعه نهم اسفند ماه مصرف آب غیرمتعارف شد به گونه‌ای که در الگوی مصرف تابستان قرار گرفتیم و از مصرف خود در سنوات گذشته خارج شد.

این مسئول بیان داشت: بر این اساس از روز شنبه منابع جدیدی وارد مدار بهره برداری کرده و الگوی تابستان را اجرا کردیم.

داودی با بیان اینکه ۵ حلقه چاه جدید را برای برطرف شدن کمبود آب وارد چرخه کردیم، ادامه داد: در حال حاضر مشکل قطعی آب تا حدودی برطرف شده است و در شرایط پایداری قرار گرفتیم و افت فشار و قطعی آب در هیچ نقطه‌ای از شهر نداریم.

وی افزود: در حوزه چاه ۱۲۰ لیتر بر ثانیه اضافه شده است و بیش از ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه نیز مصرف آب را افزایش ظرفیت دادیم در حالی که در پیک‌مصرف تابستان نیز این وضعیت را نداشتیم.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا اکیپ‌هایی برای جلوگیری از قطعی آب در سطح شهر کرمانشاه به صورت ۲۴ ساعته در حال رصد هستند و به درب منازل مراجعه می‌کنند تا مشکلات را رفع کنند.

این مسئول گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کل بیش از ۴۰ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم که از شرایط تابستان نیز غیر متعارف تر است.

افزایش ۲.۵ درصدی مصارف خانگی و شستشوی بهداشتی

داودی تصریح کرد: در طی این مدت و با وجود بیماری کرونا مصارف خانگی و شستشوی بهداشتی در استان ۲.۵ برابر افزایش یافته و الگوی کرمانشاه را حتی نسبت به تابستان نیز تغییر داد.

وی ادامه داد: اگر هر فردی در روز ۱۶ بار دست‌ها را شستشو دهد و بیش از ۲ تا ۳ لیتر مصرف آب داشته باشد مصرف هر فرد حدود ۴۰ لیتر اضافه مصرف دارد و با جمعیت یک میلیونی یعنی ۴۰ میلیون لیتر اضافه مصرف بابا شستشوی دست اتفاق افتاده است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در کرمانشاه کمبود آب داریم، بیان داشت: این کمبود آب به علت کمبود ۸۰ هزار مترمکعب مخزن است.

۵ درصد محلات کرمانشاه مشکل کمبود آب دارند

این مسئول گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد شهر کرمانشاه مشکل کمبود آب نداریم و فقط ۵ درصد از محلات با این مشکل مواجه هستند.

وی گفت: به دلیل اینکه منابع پایدار و کاملی نداریم منطقه شمال شرق و جنوب غرب با مشکل کم آبی مواجه هستند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه اشاره‌ای نیز به وضعیت موجود فاضلاب کرمانشاه داشت و افزود: در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد شبکه مدرن و مهندسی فاضلاب کرمانشاه اجرا شده است و ۳۵ درصد مابقی شبکه‌های سنتی هستند که عموماً در بافت‌های فرسوده قرار دارد.

این مسئول اظهار داشت: حدود ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب در استان وجود دارد که ۷۰ درصد آن مربوط به شهر کرمانشاه است.

داودی گفت: البته اصلاح شبکه در بافت‌های قدیمی بسیار هزینه بر است و در شرایط بحران باید به روس تونلینگ استفاده کنیم‌که بسیار روش سختی است.

وی خاطر نشان کرد: مشکل تصفیه خانه کرمانشاه نیز از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و در حال حاضر یک تصفیه خانه داریم که ۳۲ درصد آن مجهز است و این برای جمعیتی بالغ بر ۳۲۴ هزار نفر با ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب تعبیه شده است.

لزوم افزایش ظرفیت تصفیه خانه‌ها برای رفع مشکل فاضلاب کرمانشاه

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه تصریح کرد: در زمینه ایستگاه‌های پمپاژ نیز از سه ایستگاه موجود کنونی دو ایستگاه نیازمند بازسازی است و یک ایستگاه جدید نیز باید احداث شود.

داودی گفت: برای رفع مشکل فاضلاب کرمانشاه باید ظرفیت تصفیه خانه‌ها را افزایش دهیم که به این منظور نیازمند احداث ۲ مورد تصفیه خانه با ظرفیت ۱۴۵ هزار متر مکعب برای جمعیت ۷۸۰ هزار نفر هستیم.

این مسئول بیان داشت: برای ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه بیش از هزار میلیارد تومان نیاز است که این مبلغ تنها با بودجه سالیانه فقط یک یا دو درصد این مبلغ تأمین می‌شود و با اعتبارات قانون بودجه برای ما مقدور نیست این پروژه را اجرا کنیم.

وی استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را یکی از راهکارها برای احداث این تصفیه خانه دانست و بیان داشت: همچنین به دنبال منابع مالی دیگری برای اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمانشاه هستیم که یکی از آنها فروش پساب شهر کرمانشاه است که پتروپالایش آناهیتا به عنوان مشتری اصلی ۵۰۰ لیتر در ثانیه از این پساب را نیاز دارد./مرصاد

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :