به گزارش کلهرنیوز ،دکتر بهمن روشنی اظهار داشت: بیماری کرونا یک بحران است که ۷۰ کشور دنیا را درگیر کرده و کشور ایران هم مستثنی نیست و درگیر شده و از نظر شمار افراد مبتلا و فوتی در رتبه های دوم و سوم ابتلای جهانی هستیم.

وی افزود: با توجه به سیر این بیماری در چین انتظار می رود در هفته های آینده بر اساس مواردی که در کشور گزارش شده این بیماری به اوج خود برسد و تعداد موارد را افزایش دهد و البته پس از آن مانند چین سیر نزولی را انتظار داریم بنابراین تا اواسط فروردین این موج ادامه دارد و پس از آن شاهد کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا خواهیم بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در کنار این پیش بینی، عملکرد وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و رعایت نکات بهداشتی توسط مردم حائز اهمیت است و با رعایت مسائل بهداشتی و اقدامات حفاظتی روند رو به کاهشی خواهیم داشت.

روشنی تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل شیوع بیماری های تنفسی نظیر آنفلوانزا و پاراآنفلوانزا قرار داریم لذا افرادی دارای علائم بیماری تنفسی وحشت زده و مضطرب نشوند زیرا حتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا در ۸۰ درصد موارد بیماری به صورت خفیف یا متوسط بروز می کند و خود به خود پس از انجام اقدامات حمایتی نظیر خوردن مایعات گرم، سبزیجات و میوه جات تازه، تغذیه مناسب و استراحت انتظار می رود پس از دو هفته بهبود یابند.

وی عنوان کرد: این بیماری در کمتر از ۲۰ درصد به صورت بیماری شدید یا بحران نمودار می‌شود که در این شرایط معمولا بیماران بستری می شوند که کمتر از پنج درصد این افراد بدحال می شود و شمار بسیار اندکی از این پنج درصد فوت خواهند کرد بنابراین نباید خیلی از ابتلا به کرونا ترسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه باید انجام شود، در اماکن عمومی که شمار مراجعه زیاد است از تردد پرهیز شود، اگر مجبور به تردد هستند از ماسک استفاده کنند و از دست زدن به اشیا، دیوارها و اطراف خودداری کنند در صورت تماس نکات بهداشتی نظیر شستشو و ضدعفونی دست و لباس را انجام دهند بنابراین اگر رعایت کنند مشکلی ایجاد نمی شود.

افراد پرخطر شاغل از مرخصی استفاده کنند

دکتر روشنی گفت: بیماران خاص و پرخطر و افرادی که نقص ایمنی دارند مانند افراد مبتلا به سرطان، دیالیزی ها، افراد دارای نارسایی قلبی و ریوی باید احتیاط کنند چون مستعد عوارض هستند در همین راستا روزهای اخیر در استانداری مصوبه ای داشتیم تا این دسته از بیماران که در محیط های کاری مشغول هستند در روزهای اوج بیماری کرونا بتوانند از مرخصی استفاده کنند.

وی بیان کرد: این افراد در مدت پیک بیماری باید در منزل بمانند و اقدامات حفاظتی را رعایت کنند و اگر ناچار شدند بیرون بروند، از ماسک استفاده کنند و بهداشت دست و صورت را رعایت کنند حتی الامکان از قرارگیری در محیط های کاری بپرهیزند.

این مسئول افزود: ویروس کرونا بسیار مقاوم است و بر اساس برخی گزارش ها تا ۱۰ روز یا دو هفته ممکن است زنده بماند بنابراین احتمال اینکه در جمعیت باقی بماند وجود دارد، امیدواریم دارو و واکسن مربوطه ساخته شود تا ترس مردم از ابتلا در سالهای بعدی مرتفع شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: اگر دارو و واکسن این بیماری ساخته نشود در سالهای بعد دوباره دچار خواهیم شد زیرا این ویروس در حالی که علائم بیماری ندارد در مواردی ناقل است و چون در محیط باقی می ماند این انتقال صورت خواهد گرفت هرچند ممکن است شیوع آن کاهش یابد اما در اجتماع باقی می ماند.

آماده باش بیمارستانها از روزهای اولیه شیوع بیماری در چین

روشنی تصریح کرد: از همان روزهای اولیه شیوع کرونا در چین اقداماتی در بخش بهداشت و درمان انجام شد، به بیمارستانها آماده باش داده شد و وسایل حفاظتی برای پرسنل تهیه شد، همچنین ۱۰ درصد تخت‌های بستری نیز تخلیه شد.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی شد تا موارد اورژانسی به سه بیمارستان گلستان، بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) و بیمارستان حضرت ابوالفضل نیروی انتظامی منتقل شود، همچنین ۱۰ درصد تختهای بستری بیمارستان ها و دو بیمارستان دیگر نیز به صورت رزرو برای پذیرش بیماران احتمالی در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز به سرعت وارد مدار خواهند شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر بیمارستان های گلستان و محمد کرمانشاهی برای پذیرش افراد مشکوک به ویروس کرونا برای افراد بزرگسالان و کودک در نظر گرفته شده که ظرفیت آنها قابل استفاده است و نیازی به اضافه کردن بیمارستان جدید نیست همچنین کادر درمانی، پزشک و پرستار پای کار هستند.

دکتر روشنی افزود: برای بهبود بیماران مبتلا به ویروس کرونا مشکل خاصی وجود ندارد در حال حاضر چندین نفر در بیمارستان ها گلستان و محمد کرمانشاهی و در برخی شهرستان ها بستری هستند و طی روز گذشته نیز بیمار بدحال نداشتیم.

وی عنوان کرد: یک چهارم شمار بیماران حاد تنفسی ممکن است به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشته باشند بر همین مبنا آی سی یوها مجهز شده و روز گذشته دستور خرید ۴۰ دستگاه تنفس مصنوعی صادر شد که در صورت لزوم به کارگیری می شود.

وضعیت کرمانشاه در کنترل کرونا بهتر است

روشنی تصریح کرد: برخی داروها نیز به صورت تجربی تجویز می‌شود که قطعی نیست و به بیماران بستری و مشکوک تجویز می شود تا حدودی هم در درمان موثر واقع شده بنابراین در مجموع آمادگی خوبی برای مقابله با ویروس کرونا وجود دارد و وضعیت کرمانشاه نسبت به سایر استان‌های با شیوع بیشتر، از نظر مرگ و میر و بستری خوب است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان داشت: امیدواریم این وضعیت تا زمانی که شیب شیوع ویروس کرونا در کشور کاهش می یابد، حفظ شود./شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :