به گزارش کلهرنیوز ، هرساله در آخرین ماه سال خانواده ها به تکاپو می‌افتند و برای تعطیلات سال نو برنامه ریزی می‌کنند؛ بعضی‌ها برای دید و بازدیدهای خانوادگی و پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده و برخی دیگر هم برای مسافرت و گشت و گذار مهیا می‌شوند.

امسال اما شرایط کمی متفاوت شده است؛ یک ماهی می‌شود که شهرهای ایران درگیر یک بیماری مسری شده و شرایط خاصی بر کشور حاکم گشته که تعطیلات نوروزی را هم متاثر کرده است.

کرونا ویروسی که آداب و رسوم ما ایرانی‌ها از روبوسی و مصافحه تا برگزاری مراسمات عزا و عروسی را تقریبا تعطیل کرده حالا با توجه به هشدارها – در مورد اینکه پیک بیماری تا پایان تعطیلات نوروزی خواهد بود- کهن ترین رسم ایرانیان یعنی دید و بازدیدها و حتی مسافرتهای نوروزی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

برخی‌ها تصمیم گرفته اند که با رعایت بیشتر موارد بهداشتی و رفتن به استانهای با ریسک پایین به مسافرت نوروزی بروند اما باز هم در این تصمیم مردد هستند.

این در حالی است که با توجه به سرعت سرایت بسیار بالای این بیماری مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی به طور جدی بر ماندن مردم در منزل هایشان اصرار دارند.

ا

سفرهای نوروزی به خطر انداختن جان خانواده هاست

دکتر ابراهیم شکیبا، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: به مردم توصیه  می‌کنیم که در ایام عید در خانه بمانند و از مسافرت بپرهیزند زیرا ضریب سرایت و میزان انتقال این بیماری بسیار بسیار بالا است.

وی افزود: تمام نگرانی سازمان بهداشت جهانی از میزان سرایت ویروس کرونا است، بنابراین نه تنها از مسافرت بلکه باید از شرکت در مراسمات و تجمعات نیز به طور جدی پرهیز شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: حضور در اجتماع به معنای تسری ویروس و به خطر انداختن جان خانواده و آحاد مختلف مردم است.

دکتر شکیبا گفت: همچنین مردم باید از مراسمات پنجشنبه های غریبان و آخرسال بپرهیزند.

مسافرت سبب انتقال ویروس می شود

دکتر کیوان خاصی، رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: هیچ گاه نمی شود افراد جامعه را از روی اجبار به رعایت اصول بهداشتی و اصول پیشگیری فردی توصیه کرد.

وی افزود: اما می توان اهمیت و حساسیت پیشگیری را در خصوص راه‌های مقابله و کنترل بیماری برای عموم جامعه گفت و گذاشت خود آنها تصمیم درست را بگیرند حال در این شرایط اورژانس بهداشتی پیشرو در جهان، کشور و استان می توان توصیه کرد و از همشهریان فهیم خواهش کرد به خاطر سلامتی خود آنها و خانواده و اطرافیانشان بهتر است از مسافرت و رفت و آمد غیرضروری پرهیز کنند.

ا

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این رفت و آمدها به نقاط مختلف سبب انتقال ویروس خواهد شد بنابراین باید به عنوان یک فرهنگ نه اجبار این موضوع را بپذیریم همانگونه که مردم از دست دادن و روبوسی به منظور پیشگیری از انتقال ویروس پرهیز کردند اکنون نیز باید از رفت و آمد و حضور در اماکن تجمعی بپرهیزند.

خاصی گفت: سرکشی و احوال پرسی از اقوامی که در شهرها و استان های دیگر سکونت دارند، ممکن است سبب سرایت و انتقال عامل بیماری شود .بنابراین بهتر است که این احوالپرسی به صورت تلفنی و یا تصویری از طریق دنیای مجازی انجام شود.

وی عنوان کرد: در برخی از موارد بیمار علائمی ندارد و این ممکن است باعث شود در مسافرت ها و جابجایی ها از شهری به شهر دیگر باعث شود عامل بیماری را به دیگران منتقل کند.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در این شرایط بهتر است از مسافرت پرهیز کرد و این شرایط قرار نیست تا همیشه ادامه داشته باشد بلکه شرایط فعلی چنین وضعیتی را ایجاب می کند.

خاصی تصریح کرد: همه باید اصول پیشگیری را رعایت کنیم تا این بیماری هر چه زود تر کنترل شود.

وی با بیان اینکه نمی توان زمان دقیقی را برای پایان این بیماری در استان مشخص کرد افزوداما سازمان جهانی بهداشت بر اساس قرائن و شواهد موجود در کشور زمان پیک این بیماری را دو هفته آینده پیش بینی کرده است

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد با توجه به تاکیدات مکرر مسئولان بهداشتی در مورد خودداری از برگزاری تجمعات و انجام مسافرت های غیرضرور نوروز امسال در خانه ماندن ارجح باشد و مردم هم مسافرت های نوروزی را تعطیل کنند.

/منبع:شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :