به گزارش کلهرنیوز ، شیوع ویروس کرونا و ترس مردم از انتقال این ویروس باعث افزایش تقاضا و خرید ماسک و دستکش شده و به طور میانگین هر فرد روزی ۲ بار دستکش‌های خود را تعویض می‌کند؛ اما متاسفانه دستکش‌های تعویض شده نه در سطل‌های زباله‌ بلکه در سطح خیابان و کوچه رها می‌شوند.

لذا استفاده زیاد از این لوازم باعث شده بعضا تعداد دستکش‌های رها شده در سطح شهر بیش از تعداد رهگذران باشد که هر دم با وزش باد به پرواز در می‌آیند.

سوال اینجا است که آیا با این دستکش‌ها و ماسک‌های رها شده در سطح شهر می‌توان به مبارزه با کرونا رفت؟

دستکش و ماسک های رهاشده در خیابان موجب انتقال بیماری می شود

بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به این آلودگی های زیست محیطی اظهار داشت: مردم باید دستکش و ماسک های مورد استفاده خود را در سطل زباله های در بسته ریخته و با خودداری از رها کردن آن در خیابان و کوچه ها، مانع گسترش روند بیماری کرونا در جامعه شوند.

وی گفت: افرادی که علائم شبیه به سرماخوردگی دارند بهتر است از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از انتشار ویروس از جمله ماسک و دستکش استفاده کنند.

دکتر روشنی ادامه داد: از طرفی ممکن است ویروس‌ها روی سطوح این وسایل بنشینند و در خصوص ویروس کرونا، تا چند ساعت یا چند روز زنده بمانند، در نتیجه ماسک‌ها و دستکش‌ها خود می توانند موجب انتقال بیماری شوند؛ بنابراین باید به گونه‌ای از سطح بدن جدا شوند که هیچ تماسی با پوشش خارجی آنها رخ ندهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص نحوه خارج کردن دستکش و ماسک پس از استفاده بیان داشت: پوشش خارجی دستکش‌ها و ماسک را بدون ایجاد کوچک‌ترین تماس با پوست بدن به سمت داخل مچاله کنید، آنها را درون کیسه فریزر بیندازید و کیسه را گره بزنید. سپس بسته خود را داخل سطل زباله دربسته بیندازید و آنها را در فضاهای آزاد مثل کف خیابان رها نکنید.

وی در ادامه صحبتش بر اهمیت شستشو و ضدعفونی کردن دست‌ها پس از خارج کردن وسایل حفاظتی بسیار تاکید کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: ممکن است دستکش‌ها در زمان استفاده سوراخ شده یا در زمان خارج کردن آنها، تماسی با پوست بدن صورت گرفته باشد در نتیجه شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه توصیه می‌شود.

مدیریت پسماندهای بهداشتی فراموش نشود

 آذر ولی زاده، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: یکی از راههای گسترش بیماری کرونا ، رها شدن پسماندهای بهداشتی در خیابان ها و مناطق استان است.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما فکر می‌کنند ماسک زدن و پوشیدن دستکش آنها را از بیماری کرونا حفظ می‌کند در حالی که وجود همین دستکش ها و ماسک های رهاشده در اطراف خیابان و افتاده بر روی زمین خطرناک تر است.

این مسئول گفت: مردم با رها کردن دستکش و ماسک در کوچه و خیابان ها عامل انتشار و گسترش بیماری کرونا هستند بنابراین برخی افراد با بی مبالاتی سبب گسترش شیوع بیماری می شوند.

ولی زاده گفت: خواسته هایی که ما از مردم داریم، مدیریت پسماندهای بهداشتی است که خود استفاده می‌کنند و پس از هربار استفاده ان را در نایلون های فریزر گذاشته و در سطل زباله دربسته بگذارند./مرصاد

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :