به گزارش کلهرنیوز،  این روزها که جهان در تب و تاب بیماری کرونا درگیر است و همه متخصصان به دنبال یافتن راهی برای درمان بیماران مبتلا هستند، پزشکان و متخصصان کرمانشاهی در بیمارستان امام رضا (ع) کار بزرگی انجام داده‌اند و موفق به درمان چند بیمار شده‌اند.

برای اطلاع از جزئیات این روش به سراغ دکتر پاینده، مسئول بخش پیوند و مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) رفتیم تا در این خصوص صحبت کنیم.

دکتر مهرداد پاینده در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: بدن بیمارانی که در مواجهه با کرونا بهبود پیدا کردند نسبت به ویروس قدرت دفاع پیدا کرده و به طور حتم با دیگر افراد جامعه در مواجهه با این بیماری متفاوت هستند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی خاطرنشان کرد: در جامعه افراد دارای ضعف ایمنی، سالمند و حتی جوان با قدرت دفاعی و سیستم ایمنی پایین وجود دارد.

وی در ادامه افزود: افرادی که از این بیماری عبور کردند، بدن آنها واکسینه است و آنتی بادی در بدن آنها وجود دارد، یعنی ضد آن ویروس در بدن آنها ساخته شده است.

دکتر پاینده بیان داشت: در منطقه‌ای که هستیم این ویروس به یک شکل عمل می‌کند، اما ممکن است این ویروس در منطقه ما با اروپا متفاوت باشد و حالا که در منطقه ما یکسان است و آنتی بادی که وجود دارد این آنتی بادی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

مسئول بخش پیوند و مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) بیان کرد: افراد بهبود یافته در سیکل سه تا چهار هفته‌ای بدن آنها عاری از ویروس می‌شود و سرشار از آنتی بادی است که این آنتی بادی با دستگاه پلاسما از بدن آنها جدا می‌شود.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی در ادامه گفت: آنتی بادی خارج شده از بیمار بهبود یافته را به پلاسمای افرادی که در بخش آی سی یو قرار دارند و وضعیت مناسبی ندارند تزریق می‌شود، لذا آنتی بادی وارد شده به بدن بیمار در آی سی یو، سیستم ایمنی بدن با کمک این آنتی بادی به جنگ ویروس می‌رود و وضعیت ریوی را از فاز بحرانی خارج می‌کند.

دکتر پاینده بیان داشت: این آزمایش در استان کرمانشاه بر روی سه بیمار تاکنون انجام شده و هر سه بیمار وضعیت تنفسی آنها بهتر شده و امروز هم به احتمال زیاد یک بیمار به دلیل بهبود شرایطش از دستگاه جدا شود.

وی خاطر نشان کرد: تزریق آنتی بادی به بیمار بدحال با نظر و انتخاب متخصص بیهوشی و ریه انجام می‌شود و در ادامه تیم درمان پروسه تزریق را برای بیمار انجام می‌دهند.

مسئول بخش پیوند و مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) گفت: افرادی که بهبود پیدا کردند به آنتی بادی این افراد نیاز داریم، لذا با شماره تلفن موجود در سایت تماس بگیرند تا با آنها هماهنگی‌های لازم برای دریافت پلاسما انجام شود.

دکتر پاینده تصریح کرد: دریافت آنتی بادی فرد بهبود یافته از طریق دستگاه پلاسما در کشور به صورت گسترده انجام نمی‌شود، اما به نظرم استان کرمانشاه اولین استانی باشد که این کار را انجام می‌دهد.

وی به تأثیر سلول‌های بنیادی بر روی بیماران بیان داشت: این بیماری زوایای مختلفی دارد و یک قسمت سیستم دفاعی بدن تضعیف شده به دلیل ماکروفاژ سلول‌هایی که دارد و با وارد شدن سلول‌های بنیادی بیشتر از حد معمولی، سبب کمک به سیستم ضعیف شده از جمله بافت ریه می‌کند.

مسئول بخش پیوند و مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) گفت: پروسه سلول‌های بنیادی طی یک ماه در کشور در حال انجام است و دو همکار پزشک توسط سلول‌های بنیادی بهبود یافتند و رئیس سلول‌های بنیادی یک ماه پیش اعلام کرد که پروسه سلول‌های بنیادی برای بیماران قابل اجراست، چند مرکز کار را آغاز کرده و مرکز ما نیز سلول‌ها را کشت نموده و در هفته آینده آماده تزریق می‌شود.

دکتر پاینده بیان داشت: سیستم ایمنی صرفاً به سن مرتبط نیست، برخی از جوانان ممکن است دارای بیماری ناشناخته باشند و یا جوانانی که دخانیات و یا داروهایی مصرف کنند که کسی از آنها آگاهی نداشته باشد و در هنگام ابتلاء به ویروس متوجه بیماری وی شویم.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی خاطرنشان کرد: ارتباط مستقیم با بیماران نیز تأثیر زیادی در آلودگی دیگران دارد، کادر درمان با توجه به آنکه بیشتر جوان هستند، اما مشاهده می‌کنیم درگیر بیماری می‌شوند، لذا مردم تا جایی که می‌توانند باید پیشگیری‌های لازم را انجام دهند و در خانه بمانند.

وی با اشاره به اینکه استرس سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، عنوان کرد: فاکتورهای زیادی در بدن وجود دارد که می‌تواند بر ویروس غلبه کند، اما اگر کسی بیاید بگوید با مصرف ویتامین دی بر بیماری غلبه می‌کند، حرف کاملاً غلطی است.

دکتر پاینده گفت: این ویروس با چندین مکانیسم وارد عمل می‌شود و اساس ایمنی بدن را مورد حمله قرار می‌دهد و هنگامی که چهارچوب بدن را به هم بزند، آنجا است که شرایط سخت می‌شود.

وی در ادامه گفت: آمار مبتلایان را مرکز بهداشت اعلام می‌کند و ما زیاد درگیر آمار و ارقام نیستیم، اما آنچه که می‌بینیم این است که شدت بیماری هنوز فروکش نکرده است و متخصصان و تیم درمان، هنوز تأیید نکردند که بیماری دست از سر انسان برداشته است و همچنان شدت وجود دارد و اینکه آیا شرایط خوب است و یا خیر، به پیشگیری و کارهایی که مردم و مسئولان باید انجام دهند و همچنین قوی عمل نمودن کادر درمان ربط دارد./مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :