به گزارش کلهرنیوز، ویروس منحوس کرونا همچنان در جهان در حال گسترش بوده و روزانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند؛ این بیماری مهلک بسیاری کشورها را دچار بحرانی روزافزون کرده است.

شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه از اوایل اسفند آغاز شد و سوال اکثر مردم این است که آیا پیک بیماری کووید -۱۹ در استان مشخص شده است یا خیر؟ آیا موج بیماری کرونا به‌زودی  فروکش می‌کند یا قرار است طولانی باشد؟

با شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه مسئولان در حوزه بهداشت و درمان به صورت شبانه‌روزی برای پیشگیری از شیوع این ویروس و قطع زنجیره انتقال تمام تلاش خود را به کار گرفتند و با همکاری مردم و همراهی خیران توانستند اندکی از آمار ورودی به بیمارستان‌ها را کاهش دهند.

این موضوع سبب شد تا شهروندان کرمانشاهی ویروس کرونا را جدی نگیرند و مجدد خیابان‌ها، بانک‌ها و مراکز خرید مجاز به فعالیت صنفی شلوغ باشد و این موضوع به نوعی هشدار محسوب می‌شود چرا که با تداوم این شرایط شاهد شیوع ویروس کرونا و افزایش مبتلا به این ویروس منحوس در استان خواهیم بود.

هنوز به پیک بیماری در کرمانشاه نرسیده‌ایم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: هنوز به پیک بیماری در استان کرمانشاه نرسیده‌ایم و آمار تعداد بیماران با توجه به بیماریابی فعال و انجام تست‌های سرپایی در حال افزایش است.

دکتر بهمن روشنی عنوان کرد: در صورت ارتباط نزدیک مردم و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی احتمال افزایش تعداد بیماران بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: پروتکلی را که در کرمانشاه ایجاد کردیم این است که تعداد زیادی از بیماران در منزل مراقبت شده و فقط  در صورت نیاز در بیمارستان بستری شوند.

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از بیماران بدون علامت هستند و مراجعه نمی‌کنند، به احتمال زیاد آمار واقعی بیش از آماری است که اعلام می‌شود.

ا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: درصدهای ابتلاء بهبودیافتگان در استان کرمانشاه مانند آمارهای متوسط کشوری است.

وی بیان داشت: در استان کرمانشاه جزو استان‌های سبز بودیم که آمار مبتلایان پایین بود و این به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی توسط مردم و عملکرد خوب مراکز بهداشت و درمان بوده است.

دکتر روشنی خاطرنشان کرد: به طور حتم با باز شدن مغازه‌ها، رفتن افراد به سرکار، حضور مردم در بیرون از منزل و افزایش رفت و آمدها و ارتباطات آمار مبتلایان بیشتر می‌شود.

وی در خصوص تاثیر داروی فاووپیراویر گفت: گزارش‌هایی از عملکرد مناسب دارو در بیماران وجود دارد و در حال حاضر در بیمارستان‌ها در حال بررسی است و در صورت تأیید شدن به بازار دارویی کشور وارد خواهد شد.

آمار مبتلایان روز به روز در حال افزایش است

کارشناس مرکز بهداشت استان کرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد در پاسخ به این سوال که چرا آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان کرمانشاه رو به افزایش است اظهار داشت: به دلیل رعایت نکردن مردم آمار روز به روز در حال افزایش است و همچنین رفت و آمدهای مردم در خیابان‌ها زیاد شده است.

دکتر سارا شاه آبادی بیان کرد: برخی از استان‌ها قبل از ایام تعطیلات آمار بالا بوده است و پیک آن را گذرانده‌اند و حالا رو به کاهش هستند اما در کرمانشاه به پیک بیماری هنوز نرسیدیم.

وی افزود: تا قبل از هشتم فروردین فقط از افرادی که در بیمارستان بستری بودند تست کووید ۱۹ گرفته می‌شد، اما در حال حاضر از افراد با علائم خفیف که به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه می‌کنند با تشخیص و دستور پزشک تست گرفته می‌شود.

کارشناس مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: آمار مبتلایان بر اساس نمونه pcr است و فقط افرادی که تست آنها مثبت است بیمار کرونایی محسوب می‌شود.

شاه آبادی در ادامه بیان داشت: بر اساس دستور وزارت بهداشت مقرر شده بود که به صورت پایلوت آزمایش pcr برای بیماران سرپایی فقط در زنجان انجام شود، اما با توجه به امکاناتی که در استان کرمانشاه بود اخذ نمونه آزمایش pcr از افراد سرپایی در استان کرمانشاه اجرایی شد و افرادی که به مراکز ۱۶ ساعت مراجعه کنند و پزشک دستور بدهد آزمایش pcr از آنها گرفته می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه بسیاری از افراد علائمی از خود بروز نمی‌دهند یا اینکه علائم آنها خفیف است، لذا جدا توصیه می‌شود که مردم در خانه بمانند و در صورت ضرورت خروج از منزل نکات بهداشتی را با دقت رعایت کنند. به خصوص رعایت فاصله از دیگران؛ اگر فاصله گذاری اجتماعی درست رعایت شود و مردم بیرون نروند بیماری گسترش پیدا نمی‌کند و زنجیره انتقال ویروس ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد.

این کارشناس بیان داشت: اگر ما تاکیدها و تذکرات زیادی به به مردم می‌دهیم به دلیل این است که این بیماری ممکن است در افراد باشد اما به صورت خفیف و آن را انتقال دهند.

شاه‌آبادی گفت: طبق آمارهای چین آمار ابتلاء در کودکان زیر ۱۴ سال بسیار پایین بود اما در ایران این بیماری در کودکان زیر ۱۴ سال بروز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: البته میزان مرگ و میر در کودکان زیر ۱۴ سال کمتر است، مرگ‌ومیر در افراد به میزان مقاومت بدنی آنها و مراقبت مناسب بعد از ابتلاء بستگی دارد و همانطور که در رسانه‌ها اعلام می‌شود افرادی با سنین بالا مبتلا شده و خوشبختانه بهبود یافته‌اند.

تمام افراد مستعد ابتلاء به بیماری هستند

وی با اشاره به اینکه تمام افراد مستعد ابتلاء به بیماری هستند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مردم مشکل درآمدی دارند و همه مردم حقوق بگیر نیستند، توصیه جدی به مردم داریم که حتماً با دستکش بیرون بیایند، زیرا که دستکش اهمیت زیادی دارد، زیرا وقتی دستکش می‌پوشیم احتمال اینکه به صورت دست زده شود خیلی کمتر است.

این کارشناس افزود: به هیچ عنوان از خارج از منزل تا آنجایی که امکان دارد چیزی نخوریم و حتماً فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و اگر برای خرید به نانوایی یا فروشگاه زنجیره‌ای مراجعه می‌کنیم حتماً از ماسک استفاده کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهترین مایع برای ضدعفونی کردن دست، آب و صابون است، زیرا دیواره ویروس از چربی است و با آب و صابون پاک می‌شود.

این کارشناس بیان داشت: مردم میوه و سبزیجات را ضدعفونی کنند و مواد غذایی بسته بندی شده استفاده کنند.

وی افزود: مردم اگر امکان دارد در منزل فاصله یک متری را رعایت کنند، به خصوص افرادی که بیرون از منزل رفت و آمد دارند و ممکن است ناقل باشند و افراد خانواده را نیز درگیر کند.

کارشناس مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: صدا و سیمای ملی خود باید الگوی مناسبی برای رعایت فاصله‌های اجتماعی باشد و این الگو را به مردم نیز آموزش دهد اما می‌بینیم که در برخی از برنامه‌های صدا و سیمای ملی افراد فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، با توجه به احتمال افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در استان کرمانشاه و اینکه هنوز به پیک این بیماری نرسیده‌ایم، ضروری است که طرح فاصله‌گذاری هوشمند با دقت و سختگیری بیشتری اعمال شود./شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :