به گزارش کلهرنیوز ، محسن دارابی امروز سه شنبه در شورای معادن استان که در استانداری برگزار شد، به ارائه جزئیات حادثه معدن گیلانغرب پرداخت و اظهار داشت: این حادثه رأس ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه روز جمعه ۱۳ تیرماه در معدن قیرطبیعی “هواربزه” در گیلانغرب رخ داد که از هفت مصدوم این حادثه یک نفر فوت شد، پنج نفر ترخیص شدند و یک نفر نیز هم اکنون در بیمارستان بستری و تحت مداوا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: بر اساس نتایج بررسی کارشناسی گاز گرفتگی، نقص فنی مکش، و بی مبالاتی معدن دار از دلایل اصلی این حادثه بود.

وی با بیان اینکه هر معدن باید یک مهندس فنی داشته باشد، افزود: متأسفانه برای تمام معادن در سطح استان مهندس فنی در نظر گرفته نشده است و تعداد اندکی نیز که به کارگیری شده‌اند صلاحیت فنی آنها بررسی نشده است.

دارابی خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی موظف است از نیروهای زبده و متعهد در معادن به عنوان مسئول فنی استفاده کند و سازمان صمت نیز موظف به نظارت دقیق به صورت دوره‌ای از معادن استان هستند.

این مسئول گفت: معادنی که به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند موظف به داشتن ژنراتور و جت فن جهت استفاده و به صورت مازاد برای جایگزینی هستند.

وی در ادامه تعداد معادن فعال استان را ۲۰۹ فقره عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر ۱۵۹ معدن فعال در استان داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بیان داشت: سال گذشته بر اساس هدفگذاری توانستیم ۲۰و احد معدنی را احیا کرده و به چرخه تولید برگردانیم.

این مسئول با بیان اینکه طی ۳ ماهه اول امسال نیز حدود ۱۱ واحد معدنی را به چرخه تولید برگردانیم، خاطر نشان کرد: امسال برای فعال سازی ۲۵ معدن در سطح استان برنامه ریزی کرده‌ایم که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن محقق شده است.

دارابی گفت: سال گذشته بر اساس بررسی‌ها ۲۱ فقره معدن را که رها شده بود و هیچ گونه حقوق دولت و تضامین را پرداخت نکرده بود سلب صلاحیت کردیم که ۶ ماه به آنها فرصت اعتراض داده شد که ۶ مورد آنها مراجعه و متعهد شدند مجوزهای لازم را بگیرند و مجدد آن معادن را احیا کنند.

وی همچنین گفت: سرمایه گذاری ایمیدرو در حوزه فرآوری مواد معدنی را در دستور کار داریم که می‌تواند در حوزه فعالیت معادن بسیار مؤثر باشد./مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :