به گزارش  کلهرنیوز  از فارس، ماریا زاخارووا امروز چهارشنبه‌ تأکید کرد، تحریم‌هایی که آمریکا به صورت کاملا یکجانبه علیه ایران وضع کرده و در آینده وضع خواهد کرد، کاملا غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری هفتگی خود به مسئله خروج آمریکا از برجام نیز اشاره کرد و گفت: «مسکو همکاری با دیگر طرف‌های برجام را ادامه خواهد داد تا این توافق را حفظ کند».

وی افزود: «کمیسیون مشترک که قرار است در تاریخ ۲۵ می (۴ خرداد) در وین تشکیل جلسه دهد، درباره سرنوشت این توافق تصمیم‌گیری خواهد کرد…این نخستین جلسه‌ای خواهد بود که بدون حضور آمریکا برگزار می‌شود».

این دیپلمات روس همچنین تأکید کرد: «تهران به تمام تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کرده و آژانس بین‌المللی اتمی نیز این مسئله را تأیید کرده است که این مسئله بسیار مهمی است».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا گفت: درخواست‌ هایی که آمریکا درباره ایران مطرح کرده، برای تهران غیرقابل قبول است.

زاخارووا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره احتمال بهبود روابط روسیه و اتحادیه اروپا به دلیل مذاکراتی که اخیرا بر سر مسئله توافق هسته‌ای ایران انجام گرفته، تأکید کرد: «سیاست خارجی روسیه بر اساس استراتژی سیاست خارجی که به صورت مکتوب تنظیم و ارائه شده، تعیین می‌شود اما این مسئله به عوامل بسیار دیگری بستگی دارد. ما معتقدیم که روابط ما با اتحادیه اروپا بسیار ارزشمند است. ما باید روابط دو جانبه را ارتقاء بخشیم».

وی افزود: «ما باید این حقیقت را نیز متوجه باشیم که در رابطه با توافق هسته‌ای ایران، شاهد این بودیم که دیگر طرف‌های برجام و اروپایی ها از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام حمایت نکردند…ما بخشی از مذاکرات در این رابطه هستیم…ما باید روابط خود با اروپا را بهبود بخشیم اما نمی‌خواهیم به دلیل اینکه آنها در حال مخالفت با آمریکا هستند این کار را صورت دهیم، ما خواستار بهبود روابط با اروپا در زمینه‌های مختلف هستیم».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش روسیه در آغاز مذاکرات ۶جانبه درباره خلع سلاح شبه‌ جزیره کره تأکید کرد: «روسیه به صورت دوجانبه و چندجانبه در این مسئله مشارکت دارد…ما طرح نقشه راه پیشنهادی مشترک با چین را مجددا مطرح خواهیم که مدتهاست کنار گذاشته شده است و تلاش می کنیم تا نقش فعالی در این زمینه ایفا کنیم».

زاخارووا در ادامه تأکید کرد: «ادعاهای آمریکا درباره تکرار سناریوی لیبی برای کره شمالی تهدیدی برای کل منطقه خواهد بود.آمریکا به سرنوشت مردم کشورهایی که عضو ناتو نیستند هیچ اهمیتی نمی دهد.آنچه اهمیت دارد این است که مسئله کره به شیوه‌ای فعال حل و فصل شود و ما در حال انجام آن هستیم.طرف روس یک سری اقدامات را طراحی کرده که این اقدامات شامل تماس‌ها در مسیر حل و فصل بحران منطقه می‌شود».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :