به گزارش کلهرنیوز ، پسماند‌های به‌جامانده از زباله‌ها سبب می‌شود تا زیان‌های بهداشتی و اقتصادی در شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها به وجود بیاید و به همین دلیل موضوع تفکیک زباله از مبدأ اهمیت دارد.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها موضوع تفکیک زباله از مبدأ را جدی تلقی نمی‌کنند این در حالی است که جدا کردن زباله‌های‌تر و خشک و پلاستیکی و شیشه‌ای می‌تواند به عملیات بازیافت کمک کند.

این کارشناس محیط‌زیست خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که به محیط‌زیست وارد می‌شود همین موضوع بازیافت زباله‌ها است و تفکیک زباله می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و زیان‌های مرحله بازیافت شود.

فیضی با تأکید بر اینکه اساس بازیافت زباله تفکیک است خاطرنشان کرد: اگر تفکیک در مبدأ درست انجام شود بازیافت نیز به‌درستی صورت می‌گیرد. اما جدا نکردن این زباله‌ها بار اضافی مالی بر دوش شهرداری‌ها خواهد گذاشت.

وی گفت: ۶۵ درصد از زباله‌های تهران‌تر است و از این میزان پنج درصد آن قابل بازیافت است، اما ۳۵ درصد باقی‌مانده زباله‌های خشک قابلیت بازیافت را دارد و به همین دلیل جداسازی زباله‌ها در مبدأ می‌تواند به کاهش هزینه‌های زیست‌محیطی بینجامد.

این کارشناس محیط‌زیست تصریح کرد: تولید هر کیلو زباله ۳۰ هزار تومان به طبیعت خسارت وارد می‌کند و تسویه یک لیتر شیرابه حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه روی دوش شهرداری‌ها قرار می‌دهد.

فیضی با تأکید بر اینکه این زباله‌ها گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند تصریح کرد: بیش از ۱۰ دلار باید خرج شود تا اثرات تخریبی هر یک مترمکعب گاز گلخانه‌ای از بین برود.

وی عنوان کرد: برای آنکه این همه هزینه برای زباله‌ها مصرف نشود باید فرهنگ جداسازی زباله‌های خشک و‌تر در خانواده‌ها نهادینه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

این خبر را به اشتراک بگذارید :