به گزارش کلهرنیوز  ، حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  طی گفتگویی درباره نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام، اظهار کرد: اینستکس از یک سازوکار اقتصادی خارج شده و به موضوعی سیاسی تبدیل شده است، همچنین رفتار کشور‌های مرتبط با این سازوکار در برابر سیاست‌های ضد ایرانی ایالات متحده، نقش مهمی دارد.

فلاحت پیشه گفت: نتیجه نشست اخیر، عزم سیاسی کشور‌ها برای ایجاد فضایی دیپلماتیک و به دور از چالش آفرینی بود و ناکامی آمریکا در اجرای سیاست‌هایش در گرو حمایت آن‌هاست.

وی در ادامه تاکید کرد: اینستکس به لحاظ اقتصادی تأمین کننده انتظار‌های جمهوری اسلامی از برجام نیست و ایران از نگاه راهبردی می‌تواند بدون ایجاد چالش، در حالیکه فعالیت‌هایش را در راستای مقابله با اجرا نشدن برجام پیش می‌برد، مطالبه گرایانه مذاکره‌ها را در قالب اینستکس ادامه دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: این سازوکار فروش نفت در برابر غذا هم نیست و اروپا فقط خط‌هایی اعتباری برای خریداری نیازمندی‌های کشور ایجاد کرده است که جمهوری اسلامی باید تلاش کند تا سایر ملزومات تجاری مانند فروش نفت و… را در سازوکار بگنجاند.

فلاحت پیشه در پایان تصریح کرد: ایران خواهان جایگزینی پول نفت در ازای خط اعتباری در صندوق اینستکس و وابستگی این سازوکار به منابع جمهوری اسلامی است؛ علاوه بر این در مرحله‎‌های بعدی گشایش‌های مالی و بانکی برای کشور ایجاد شود که به اصطلاح امتحانش را پس نداده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :