به گزارش کلهرنیوز ، بهرام بهروش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این جشنواره که برنامه های مختلفی در آن اجرا می شود تا عصر امروز ادامه پیدا می کند و شرکت برای عموم مردم آزاد است.
وی ادامه داد: جشنواره بازی های بومی محلی در بخش های مختلفی اجرا که شامل مسابقات ورزشی، برپایی سیاه چادر و پخت نان و غذاهای محلی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی می شود.
بهروش خاطرنشان کرد: در بخش مسابقات ورزشی شاهد رقابت حدود یکصد شرکت کننده در رشته هایی مثل زوران، قلان، هفت سنگ، طناب کشی و … خواهیم بود.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه افزود: بخش دیگری از جشنواره به برپایی سیاه چادر اختصاص دارد که در آن ها نان، شیرینی و غذاهای سنتی مانند آش رشته، آش دوغ، کلانه، بژی و … پخت می شود.
وی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی یکی دیگر از بخش های جشنواره را تشکیل می دهد که در آن آثار هنرمندان کرمانشاهی نظیر تابلو فرش، گلیم، گیوه، وسایل تزئینی و … به نمایش و فروش گذاشته می شود.
بهروش در پایان ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در این جشنواره، گفت: در پایان به افراد برگزیده در بخش های مختلف جوایزی اهدا می شود.
در کرمانشاه یکصد بازی بومی محلی شناسایی شده که معروفترین آن ها ورزش ‘زوران’ است. این ورزش به ثبت ملی رسیده و آنچنان که مسئولان می گویند به دنبال ثبت جهانی این ورزش به نام ایران و این استان هستند.
زوران واژه ای است از ریشه زور، به معنای نیرو و قدرت به معنای کشتی و کشتی گرفتن است.
منطقه حفاظت شده بیستون در ۱۵ کیلومتری شرق کرمانشاه و در نزدیکی روستای چالابه قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :