به گزارش کلهرنیوز  به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در پایان سفرش به دوشنبه پایتخت تاجیکستان برای شرکت در بیست و سومین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو به تشریح نشست امروز در تاجیکستان و همچنین آینده برجام پرداخت.

وی درباره خروج آمریکا از برجام و تصمیم ایران نیز عنوان کرد: آنچه که بارها اعلام کردیم این است که جمهوری اسلامی ایران از منافع ملی خود حراست می‌کند و باید منافع ایران از برجام حفظ شود، حتما اگر آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد واکنشی از سوی ایران و جامعه بین‌المللی را مشاهده خواهد کرد که این واکنش برای آن اصلا خوشایند نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درباره عملکرد اروپا در برجام و سیاست آنها در منطقه گفت: برجام یک توافقی بوده فقط در یک حوزه مشخص و آن حوزه هسته‌ای بوده و سایر موضوعات را با تصمیم مشترک به آن نپرداختیم.

وی یادآور شد: گرچه ایران همواره منتقد سیاست‌های کشورهای غربی هم در منطقه و هم در سرازیر کردن سلاح به منطقه بوده است و حتما حرف برای گفتن بسیار داشتیم، ولی موضوع تصمیم‌گیری ما در برجام بحث هسته‌ای بوده و بر آن تأکید کردیم. الان اجماع در اروپا و در بین کشورهای ۱+۵ این است که برجام قابل مذاکره مجدد نیست و موضوعات دیگر به برجام ربطی ندارد و در این موضوع هم آمریکایی‌ها کاملا منزوی هستند.

ظریف افزود: جلسه دیروز شورای وزیران اتحادیه اروپا مشخص بود که اروپا چندان نگاه مثبتی به سیاست‌های آمریکا در این حوزه ندارد البته ما براساس منافع خود تصمیم می‌گیریم.

وی گفت: اختلافات جدی با نحوه رفتار اروپایی‌ها در منطقه داریم و این اختلافات را مطرح کردیم و معتقدیم سیاست‌های اروپا در منطقه و سیاست‌های غرب به طور کلی، متاسفانه اروپایی‌ها در این زمینه این امکان را نداشتند که سیاست‌های خود را از آمریکا جدا کنند و سیاست مستقلی را داشته باشند.

ظریف خاطرنشان کرد: سیاست‌های اروپا در منطقه به ناامنی، خشونت و تروریسم دامن زده و این تروریسم بیش از همه گریبانگیر این منطقه و اروپا شده و در این زمینه‌ها همواره نکات مورد نظر و انتقادات خود را به سیاست‌های اروپایی‌ها مطرح کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :