به گزارش کلهرنیوز بر اساس احادیث و روایات وارده اربعین جایگاه والایی دارد و از میان ائمه اطهار(ع) به امام حسین(ع) منتسب شده است.

گذشته از فلسفه اربعین و درس هایی که می توان از آن گرفت شور و شوق وصف ناشدنی عاشقان امام حسین(ع) برای شرکت در پیاده روی اربعین است که امسال هم به دلیل شیوع کرونا امکان ثبت‌نام عمومی برای شرکت در آن فراهم نشد.

در اربعین بزرگترین همایش انسانی شکل می گیرد

زهرا سادات جانجانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در جریان عاشورا ما صرفا با یک واقعه اسفناک و پر درد مواجه نیستیم بلکه با حماسه ای بزرگ مواجه ایم زیرا در ظاهر قضیه اهل بیت امام حسین(ع) شهید شدند و خاندان ایشان به اسارت رفته و بلاهایی بر ایشان نازل شد اما می بینیم بعد از گذشت یک هزار و ۴۰۰سال از جریان حماسه عاشورا بازخورد آن در اربعین و پیاده روی نمود می یابد.

وی افزود: هر چند که تلاش کردند یاد امام حسین(ع) و قیامشان از اذهان فراموش شود اما روز به روز یاد و قیام ایشان متبلور تر می شود.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: در جریان اربعین نه تنها بزرگترین همایش شیعی و اسلامی  بلکه بزرگترین همایش انسانی شکل می گیرد و جریان ظلم ستیزی و عدالت خواهی به واسطه قیام امام حسین(ع) اتفاق می افتد.

وی عنوان کرد: می بینیم از اقصی نقاط عالم قریب به ۲۰ میلیون نفر با فرهنگ های مختلف، زبان و ادیان متفاوت در کربلا جمع می شوند و  خاستگاه همه آنها در کربلا است و شعار امام حسین(ع) را به زبان جاری می کنند.

جانجانی با بیان اينکه اربعین حسینی مقدمه ظهور امام زمان است، گفت: در کربلا نقطه کانونی همه منتظران منجی عالم شکل می گیرد، در واقع افراد با ادیان مختلف، تفکر و مذهب متفاوت جمع می شوند و به دنبال ظهور منجی هستند.

وی افزود: اگر در اربعین شعار امام مبنی بر عدالت خواهی، ظلم‌ستیزی، زیر بار ذلت نرفتن، ننگ ذلت را تحمل نکردن، شعار مرگ بالاتر از زیر بار ذلت رفتن است، را به همه عالم و به مردمی که از تبعیض خسته شده اند برسانیم، اربعین مقدمه ظهور و آشکار سازی هدف و قیام امام حسین(ع) خواهد بود.

جانجانی خاطرنشان کرد: طبق فرمایش امام هادی(ع) یکی از نشانه های ایمان، زیارت امام حسین(ع) در کربلا است و بر اساس فرمایش امام صادق(ع) در اربعین، امام حسین بذل جان و بذل خون کردند که مردم را از ضلالت و جهالت نجات دهند.

وی عنوان کرد: بزرگترین شعار و بزرگترین هدفی که در زیارت اربعین ذکر شده این است، شهادت می دهیم امام حسین(ع) برای اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر شهید شده و ما هم تجدید پیمان می کنیم و ما هم این گونه خواهیم بود.

بحث پیاده روی اربعین رساندن مفهوم آزادی و آزادگی به گوش مردم دنیا است

حجت الاسلام مهدی توسلی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: درباره اینکه حضرت زینب در اولین اربعین امام به کربلا بازگشته اند و حضرت را زیارت کرده اند نقل های متفاوتی است که البته بعید است در اولین اربعین چنین اتفاقی رخ داده باشد.

وی افزود: آنچه مهم است، این است که نسبت به اربعین توجه کنیم برگشت حضرت زینب(س) و پیام رسانی ایشان است که در اربعین نهفته است در واقع در پیاده روی عظیم اربعین که به طرف کربلای معلی و حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) اتفاق می افتد بحث پیام رسانی مطرح است.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت: در اربعین حضرت زینب(س) از یک الگو استفاده می کند و ما هم در دنیای اسلام  نیازمند آن الگو  هستیم در واقع الگویی که حضرت زینب(س) در اربعین می خواهد به ما انتقال دهد مقاومت است که می تواند انسان را به آزادی سربلندی و سرافرازی برساند.

حجت الاسلام توسلی تصریح کرد: حضرت زینب(س) در طول مسیر افشاگری می کند، سخنرانی های آتشین دارد و امام سجاد(ع)هم همین‌طور، در واقع این دو بزرگوار با سخنرانی هایشان یزید و یزیدیان را رسوا کردند و در کنار همه سخنان آتشین و خطبه خوانی در شام و کوفه، مقاومتی که انجام دادند باعث رسوایی دشمنان شد.

وی افزود: این مقاومت آزادی را برای حضرت زینب و امام زین العابدین و کاروان امام حسین(ع) به دنبال داشت.

حجت الاسلام توسلی گفت: امروزه با پیاده روی اربعین آن اتحاد و یکپارچگی بین مسلمانان و آزادی خواهان اتفاق می افتد و با این حرکت می خواهیم نشان دهیم با یک مقاومت مقدس قرار است به هدفی بالاتر که همانا آزادگی و آزادی بشریت از یوق استعمار و استعمارگر است، برسیم.

وی افزود: امروز دنیای کفر، آمریکا و اسرائیل همه تلاش می کنند این پیاده روی اربعین اتفاق نیفتد در واقع وقتی از پیاده روی اربعین که قرار است فرهنگ امام حسین(ع) در قالب آن به دنیا صادر شود، بحث می شود می بینیم که حرف حرف حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است وقتی از این دو بزرگوار بحث می شود ناخودآگاه بحث مقاومت مقدسی اتفاق می افتد که منجر به سربلندی وسرافرازی شده و سبب می شود خون امام حسین(ع) و یاران ایشان پایمال نشود بلکه حرف امام حسین(ع) به گوش دنیا برسد به همین دلیل امروز دنیای کفر مستقیما در مقابل امام حسین(ع) می ایستد.

وی افزود: هرجا تعداد اندکی به هر مناسبتی حرکت می کنند همه شبکه های اروپایی آن را پخش می کنند ولی این حرکت میلیونی اربعین را در شبکه های اروپایی و آمریکایی نمی بینیم هرچند در شبکه های اجتماعی همه عاشقان آزادی و آزادگی آن را پخش می کنند.

حجت الاسلام توسلی گفت: بحث پیاده روی اربعین بحث مقاومت و رساندن مفهوم آزادی و آزادگی به گوش مردم دنیا است و الحمدلله یکی دوسال است که با وجود شرایط کرونایی باز هم این پیاده روی اتفاق می افتد و عاشقان با رعایت پروتکلهای بهداشتی عاشقانه و دیوانه وار به سمت کربلای معلی می روند، ان شاءالله سال آینده با ریشه کن شدن کرونا در همه دنیا ببینیم این موج عظیم شکل بگیرد و در پرتو رهنمودهای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) فرهنگ مقاومت روز به روز گسترش یابد و به همه آزادی خواهان دنیا برسد و شاهد باشیم که همه در مقابل استکبار بایستیم و استکبار ستیزی را به نمایش بگذاریم.

/شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها : ,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :