کلهرنیوز: با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرانقدر و تشکر بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتین، لطف کنید ابتدا بیوگرافی از خود برای خوانندگان بیان بفرمایید؟

سلام ممنون از شما آقای رجبی که بفکر ما هنرمندان اسلام آباد هستین. اینجاب علی میر همتی متولد سال ۱۳۴۲ شهرستان اسلام آباد غرب، پدرم کفاش بود و در خیابان خسرو که اکنون خیابان مصطفی خمینی است کفاشی داشت.

در اسلام آباد غرب در گذشته دو کفاشی وجود داشت که یکی پدرم بود که علی اصغر نام داشت و در خیابان مذکور دکه کوچکی کنار خیابان داشت و کفاشی دیگر دور میدان هدایت بود که صاحب آن شخصی به نام مختار بود.

دوران دبستان را در سه مدرسه گذراندم: مدرسه ابوریحان بیرونی واقع در خیابان باغ شاه یا شهرداری اکنون و مدرسه شش بهمن کنار بیمارستان امام خمینی اکنون و در مدرسه شاپور واقع در خیابانباغ شاه یا همان شهرداری اکنون که رو به روی استادیوم ورزشی ریزوندی بود، مدرسه شاپور الان وجود خارجی ندارد، تخریب شده و محل آن منزل مسکونی شده است.

دوران راهنمایی را در مدرسه کوروش کبیر در همان خیابان گذراندم و دبیرستان را در هنرستان دکتر چمران نیز در همان جا در رشته راه و ساختمان گذراندم و دیپلم گرفتم.

 

 

کلهرنیوز: از شغل و آثار هنری خود می شود توضیح بفرمایید؟

شغل بنده آزاد بود و کارهای متفاوتی را انجام داده ام از کار ساختمانی گرفته تا رانندگی جرثقیل در بوشهر و بندر عباس به مدت ۱۲ سال و بعد از اتفاقی که در جنوب در محل کار برای من پیش آمد که منجر به شکستگی پایم شد مدت سه سال خانه نشین شدم و آن زمان بود که با یک سری ابزارهای اولیه در خانه شروع به ساخت سازهای مینیاتوری کردم که هنر من از آنجا شروع شد و بعد از آن بازار فروش آن را در کرمانشاه پیدا کردم و بصورت جدی تر فعالیت نمودم.

در واقع کار معرق به عنوان شغل اینجانب برای مایحتاج زندگی شد با توجه به استقبال از کارهای دستی اینجانب در خانه وسایلی را تهیه نموده و کارگاهی را در حیاط خانه خود شکل دادم و از سال ۱۳۷۲ فعالیت هنری من شروع شد و تا کنون ادامه داشته است. در مورد فروش کارهای بنده چون سالهاست در این زمینه کار می کنم افرادی مرا شناخته و کارهای سفارش می دهند که آنها را برایشان می سازم.

 

کلهرنیوز: از جایگاه معرق کاران اسلام آباد بفرمایید؟

در شهرستان اسلام آباد غرب به هنر معرق توجه نمی شود و مردم عادی که بیشتر با این هنر آشنا نیستند وقتی قیمت کار هنری را می شنوند آن را گران میدانند غافل از اینکه چقدر برای خلق یک اثر هنری وقت گذاشته می شود.

عدم توجه به معرق باعث شده با این که هنرمندان قابلی در شهرستان وجود دارد اما نبود استقبال از کار آنها باعث دلزدگی و بی انگیزگی آنها شود. از معرق کارهای اسلام آباد می توان آقای نصرت دانکو، آقای بابک عسکری، خانم مهوش شاه محمدی، خانم فرشته بابایی و… را نام برد. که هنرمندان بزرگی در هنر معرق می باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :