این عمل مسئولانه ‌برخی مدیران بی‌تردید حاوی پیام‌های خاصی برای مردم است و بی‌شک تاثیر خود را در جامعه نیز خواهد گذاشت. مسئولان و رسانه‌هایی که از این پیام‌رسان خارج شدند، هر کدام طرفدارانی دارند و احتمالا بسیاری از آنها به پیروی از این اقدامات، تلگرام را ترک خواهند کرد.

اما در هر صورت ممکن است با توجه به تبلیغات منفی دشمنان علیه پیام‌رسان‌های داخلی دیرتر به موج کوچ از تلگرام بپیوندند البته این دسته از افراد نیز وقتی ببینند بیشتر مردم به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی روی آورده‌‌اند، رفته‌رفته تلگرام را کنار خواهند گذاشت. چراکه به هرحال انسان‌ها در دنیای مدرن امروزی نیاز به برقراری ارتباطات مجازی دارند و پیام‌رسان‌های بومی هم می‌توانند به نحوی قابل قبول، این نیاز افراد را برطرف کنند.

بنابراین کوچ همگانی مردم از تلگرام، دیر یا زود اتفاق خواهد افتادو جامعه ما دیر یا زود از نتایج مثبت این کوچ بهره‌مند خواهد شد.

یکی از این نتایج، شکسته شدن انحصار بیگانگان در فضای مجازی ایران است. چراکه امروزه بخش وسیعی از پهنای باند کشور ما به پیام‌رسانی اختصاص می‌یابد که مدیریت آن در اختیار فردی بیگانه است که تابع قوانین هیچ کشوری هم نیست. ضمن این که شکسته شدن انحصار تلگرام، موجب خواهد شد تا ارز کمتری‌از کشور خارج ‌‌شود‌.

از سوی دیگر، ترویج استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، سبب رونق اقتصاد مجازی ایران نیز می‌شود، چراکه در این صورت، پول مردم در فضای مجازی داخلی در کشور به گردش درمی‌آید.

بنابراین با توجه به همه فوایدی که این کوچ مسئولانه خواهد داشت، به نظر می‌رسد، بزودی شاهد رونق گرفتن پیام رسان‌های داخلی خواهیم بود.

دکتر عباس اسدی – عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

این خبر را به اشتراک بگذارید :