کلهرنیوز: با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرانقدر و تشکر بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

به نام هنرمند هستی آفرین. من هم ممنون و متشکرم که این وقت را در اختیار من قرار داده اید.

کلهرنیوز:استاد گرامی لطف کنید ابتدا بیوگرافی از خود برای خوانندگان بیان بفرمایید؟

کیومرث بهرامی هستم از خوشنویسان معاصر ایران شعبه اسلام آباد غرب، متولد ۱۳۳۶ شمسی.

دوران کودکی را اسلام آباد بزرگ شدم و دوره ابتدای را در مدرسه ششم بهمن جنب بیمارستان فعلی امام خمینی که گویا مدرسه بنت الهدی فعلی باشد گذراندم. آن زمان که مشغول تحصیل بودم در دوره ی دبیرستان با دو تن از دوستان همکلاسیم که خوش خط بودند_ یکیشان جناب صید محمد کاظمی که بعدها سردار و فرمانده لشکر زرهی کرمانشاه شدند و دیگری جناب محمد نظری پور که ایشان هم در آموزش و پرورش استخدام و دبیر ورزش شدند_ از افرادی بودیم که خط مان خیلی خوب بود و در دبیرستان جامی جنب مسجد شاه اولیا(امام علی) در خیابان طالقانی فعلی مشغول تحصیل بودیم که گویا این عزیزان بعدها زیاد اهمیت ندادند. اما بنده با تشویق های خانواده (بیشتر مرحوم مادرم) و یک آقای عزیزی که اهل شیراز بودند و خدمتشان در پادگان الله اکبر اسلام آباد بود و همسایه هم بودیم. ایشان در تشویق من واقعاً سنگ تمام گذاشتند و باعث آشنایی من در سال (۵۹-۶۰) با انجمن خوشنویسان ایران شد. در سال ۶۵ موفق به اخذ گواهینامه ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران شدم تا اولین کسی باشم که گواهینامه ممتاز در اسلام آباد و دیگر شهرستانها اطراف را دریافت نمایم.

آشنایی من با انجمن خوشنویسان ایران باعث شد در محضر اساتید بزگوار چون مرحوم استاد عبداله فرادی، استاد محمد علی سبزه کار و استاد الاساتید غلامحسین #امیرخانی خط نستعلیق و استاد یداله کابلی هم خط شکسته رو تلمذ کنم. از سال ۵۹-۶۰ تاکنون هم بعنوان مدرس در انجمن خوشنویسان در خدمت هنرجویان علاقمند در شهرستانهای اسلام آباد، سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب و کرند غرب بوده و هستم. در این سالها در این راستا هنر جویانی تربیت کرده ام که هر کدام از آنها از اساتید بزرگ در کشور به حساب می آیند. چه خانم ها و چه آقایان. در ضمن از سال ۵۷-۵۸ در آموزش و پرورش به شغل شریف معلمی مشغول بوده ام.

کلهرنیوز: از شغل و درجه هنری و مقام های خود می شود بیشتر توضیح بفرمایید؟

همانطور که در بالا اشاره شد شغل بنده دبیری هنر بود و در دبیرستانها و هنرستانها و… مشغول تدریس هنر خوشنویسی بوده ام که سی سال با عزت و سربلندی به تربیت هنرجویان و علاقمندان این هنر اسلامی و ایرانی مشغول بوده ام.

مقام های زیادی در مسابقات و فستیوال های هنری بدست آورده و خود نیز بعنوان داور انتخاب و شرکت کرده ام. همچنین در نمایشگاهای انفرادی و جمعی انجمن خوشنویسان به مناسبتهای مختلف حضور داشته و دارم.

کلهرنیوز: جایگاه خوشنویسی را در میان هنرهای هفتگانه چگونه می بینید؟

خوشنویسی همانگونه که اطلاع دارین یکی از هنرهای مقدس و با ارزش در بین سایر هنرهاست که به قول مرحوم «سلطانعلی مشهدی» ازخوشنویسان بزرگ که می فرمایند: هر که از حیله و تلبیس پاک گشت شد پاک نویس. این هنر از بسم الله شروع و نوشتن احادیث و قرآن و ادبیات غنی ایرانی را در بر می گیرد. تنها هنری ست که هیچگاه و در هیچ دورانی از مسیر خودش منحرف نشده و نخواهد شد.

کلهرنیوز: از خوشنویسی اسلام آباد غرب و جایگاه آن در استان و کشور بفرمایید؟ و اینکه شما را پدر خوشنویسی میدانند می شود در این مورد هم بفرمایید؟

جایگاه هنر خوشنویسی در اسلام آباد غرب جایگاه والائی است و نیز در استان و در کشور نیز همین جایگاه را دارا می باشد. همان طور که به بنده اشاره شده بعنوان «پدر خوشنویسی» باید از زحمات دیگر عزیزان و اساتید فن که تعداد آنها بسیار زیاد هستند و از آوردن اسم آنها معذور هستم که مبادا اسم عزیزی از قلم بیفتد قدر دان بود. در خط نستعلیق و همراهی برادر و دوست عزیزم جناب استاد مسعود صادقی، همچنین اساتید خانم که تعداد آنها بحمداله کم نیستند. و در خط شکسته نستعلیق استاد محمد علی مرادی نیا که طی سالیان متمادی است که در خدمت هنر جویان زحمات زیادی کشنده اند را نمی توان نام نبرد و نادیده گرفت.

بعد از مرکز استان کرمانشاه، اسلام آباد غرب اولین شعبه ای است که تاسیس و دایر شده است. سوابق بسیار خوب و درخشانی در استان و کشور دارا می باشد.

کلهرنیوز: در پایان اگر مطلبی هست که از قلم افتاده در خدمت شما هستیم؟

سخن خاصی نیست سپاس از اینکه به فکر هنر خوشنویسی بوده اید که آن را به جامعه معرفی کنید. بسیار ممنون و سپاسگزارم.

خواهش می کنم سپاس از شما هم که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.

این خبر را به اشتراک بگذارید :