به گزارش کلهر نیوز ، محمدحسین صادقی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر رعایت حرمت و احترام ماه مبارک رمضان گفت: قریب به اتفاق شهروندان استان شئونات شرعی و قانونی این ماه را رعایت می‌کنند اما انتظار داریم که همه مردم به ویژه عرضه کنندگان مواد غذایی چارچوب‌های شرعی و قانون را مراعات کنند.
وی تاکید کرد: در عین حال امکان دسترسی مناسب به مواد غذایی برای مسافران و کسانی که نمی توانند روزه بگیرند باید فراهم شود.
نماینده دستگاه های قضایی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر اکرمانشاه افزود: میزان روزه خواری آشکار در استان در سال های گذشته اندک بوده است اما همگان باید بدانند که تظاهر به روزه خواری علاوه بر داشتن مشکل شرعی موجب تعقیب کیفری هم خواهد بود.
صادقی گفت؛ آمار وقوع جرم و میزان ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی در ماه رمضان همواره کاهش داشته که امیدواریم این روند مثبت در سایر ماه های سال هم ادامه داشته باشد.

** رفع تصرف ۳۸۵ هکتار اراضی ملی
یکی از وظایف شورای حفاظت از حقوق بیت المال کرمانشاه صیانت از اراضی و منابع طبیعی استان است که دادستان کرمانشاه آن را پیش کشید و گفت: در سال ۹۶ برای ۵۸۵ نفر پرونده تشکیل شد و در نتیجه آن ۳۸۵ هکتار زمین رفع تصرف و تحویل سازمان منابع طبیعی و مدیریت امور اراضی شد.
او همچنین گفت: در سال گذشته ۱۸۳ پرونده قضایی برای تغییر کاربری منابع طبیعی تشکیل شد و ضمن تعقیب متهمان، ۳۵ هکتار از اراضی به کاربری اولیه بازگشت.

** روند کند مسدودسازی چاه های غیرمجاز
مشکل کم آبی دیگر موضوعی بود که جای خود را بین سخنان دادستان کرمانشاه باز کرد و صادقی را بر آن داشت که بر اهمیت و ضرورت مدیریت منابع آبی و جلوگیری از کشت های فاقد توجیه اقتصادی تاکید کند.
صادقی، برنج را یکی از کشت های ممنوعه در شرق استان نام برد و گفت: تمام نهادهای مربوطه موظفند که با کشت این محصول مقابله کنند در غیر این صورت دستگاه قضایی به تکلیف خود عمل خواهد کرد.
ضرورت انسداد چاه های غیرمجاز و نظارت بر برداشت از چاه های مجاز با نصب کنتور هوشمند از دیگر تاکیدهای صادقی بود که باید در صدر برنامه‌های نهادهای متولی قرار ‌گیرد.
در سال گذشته ۴۲۹ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان مسدود شده که به اعتقاد دادستان کرمانشاه این رقم کم قابل پذیرش نیست و انتظار دادستانی برای سال ۹۷ دست کم بستن ۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز است.
براساس برنامه‌های اعلامی شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه، در سال ۹۶ برنامه مسدود سازی هزار حلقه چاه در دستور کار بوده که به گفته کیاست امیریان، مدیرعامل وقت این شرکت، مهمترین دلایل نرسیدن به این هدف ملاحظات اجتماعی و کمبود اعتبار بوده است.
یکی از خبرنگاران از مصرف بی رویه آب شرب در کارواش های سطح شهر، تهیه مصالح ساختمانی و ساخت و سازها انتقاد کرد که دادستان کرمانشاه در واکنش به آن گفت: در این زمینه به سازمان های مسئول تذکر خواهیم داد.

** توصیه دادستان به تولید کننده های داخلی
در بخش دیگری از این نشست خبری موضوع بی‌توجهی برخی صنایع به تولید کالاهای با کیفیت مطرح شد که دادستان کرمانشاه در باره آن گفت: در سال حمایت از کالای ایرانی لازم است همه مصرف کنندگان خرید کالاهای با کیفیت داخلی را در اولویت قرار دهند؛ تولید کننده ها نیز علاوه بر استفاده از مواد اولیه داخلی باید به انتظارات مشتریان و سه مولفه کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش توجه جدی کنند.

** آمار خشونت نگران کننده است
موضوع کنترل خشم و آمار خشونت ها مانند همه نشست های دادستان کرمانشاه، در جلسه امروز هم مورد تاکید جدی صادقی قرار گرفت و او باز هم در این زمینه ابراز نگرانی کرد.
صادقی امروز دست به نقد بود و نمونه تازه ای از عواقب خشونت و ناتوانی در کنترل خشم را به میان خبرنگاران آورد و گفت: شب گذشته در نتیجه یک دعوای زن و شوهری در مرکز استان، ۲ نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند که علت اصلی آن نبود مهارت های رفتاری، ناتوانی در کنترل خشم و بی احترامی به قوانین و حقوق شهروندی بود.
این مقام قضایی به درگیری مسلحانه سه روز پیش در شهرک سجادیه شهر کرمانشاه هم اشاره کوتاهی کرد و گفت: تعداد بالای سلاح و مهمات غیرمجاز در بین شهروندان نگران کننده است بویژه اینکه آموزش های رفتاری لازم در زمینه کنترل خشم و هیجان و شیوه های گفتگو به اندازه کافی به مردم ارائه نشده است.
وی تأکید کرد که برخورد با استفاده کنندگان از سلاح گرم و جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز در دستور کار دستگاه قضایی است و در این زمینه اطلاع رسانی و گزارش های مردمی هم بسیار موثر است.

** شاهد کرایه ای
‘شاهد کرایه ای یا شهادت پولی’ موضوعی بود که یکی از خبرنگاران به میان جلسه کشاند و صادقی را وادار به دادن چند هشدار کرد؛ از جمله اینکه ‘شهادت کذب در محاکم قضایی طبق قانون فاقد اعتبار و جرم است و اگر طرف محاکمه از این موضوع مطلع باشد قابل شکایت است.’
به گفته صادقی مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه هم موظف به برخورد با افرادی است که به صورت حرفه ای در اطراف محاکم قضایی مشغول سودجویی در این زمینه هستند.
او در عین حال گفت: با عملیاتی شدن سامانه مدیریت پرونده (سمپ) اسم تمام طرف های دخیل در پرونده های قضایی ثبت می شود و در صورت مراجعه مجدد قابل رهگیری و بررسی است.

** پرونده بیمارستان اسلام آباد، آماده ارسال به دادگاه
انتقاد از عملکرد دستگاه های خدمت رسان در مناطق زلزله زده کرمانشاه و لزوم نظارت و رسیدگی قضایی به آن دیگر موضوعی بود که توسط برخی از خبرنگاران مطرح شد.
اما دادستان کرمانشاه پاسخ داد که ‘دستگاه قضایی تنها در جایی امکان ورود دارد که جرمی واقع شده باشد و عمل نکردن دستگاه ها به تکالیف قانونی خود خارج از حیطه اختیارات قوه قضاییه و مربوط به سازمان بازرسی است با این حال دادستانی بر روند کلی خدمت رسانی به مردم نظارت دارد و برای بهبود آن تلاش می‌کند.’
صادقی در این زمینه به تشکیل پرونده قضایی برای ناظر و سازنده بیمارستان شهرستان اسلام‌آبادغرب اشاره و عنوان کرد: این پرونده آماده صدور قرار نهایی و ارسال به دادگاه است.
در زلزله ۲۱ آبان ۹۶ استان کرمانشاه دست کم ۴۰ درصد از بخش تازه تاسیس بیمارستان اسلام آبادغرب تخریب شد و نتوانست خدمات دهی مناسبی به انبوه مجروحان زلزله ارائه کند؛ این در حالی بود که بخش اول بیمارستان که حدود ۳۰ سال از عمر آن می گذرد، سالم ماند.
بخش دوم بیمارستان اسلام آباد فروردین ۹۶ توسط وزیر بهداشت افتتاح شد که برای ساخت آن ۴۲۰ میلیارد ریال هزینه و هفت سال زمان صرف شده بود.
در ادامه ضرورت رسیدگی به حساب های بانکی افرادی که با عنوان کمک به زلزله زدگان اقدام به دریافت پول از مردم کرده‌اند، مطرح شد و صادقی در این باره گفت: چهار یا پنج نفر از افراد شاخص در این زمینه اقدام به دریافت پول کرده‌اند که عملکرد آنان تحت نظارت و بررسی است و این افراد باید در باره شیوه هزینه پول‌های دریافتی به مردم گزارش دهند یا زیرنظر هلال احمر آنها را مصرف کنند.

** ۲ متهم غرق شدن ‘سوگند’
اوایل اردیبهشت امسال ۲ کودک در اطراف رودخانه ‘چم بشیر’ در حال بازی بودند که به داخل کانال آب سقوط کردند؛ کودک ۶ ساله توسط افراد محلی نجات داده شد اما ‘سوگند’ سه ساله ناپدید شد و تاکنون هم خبری از جسدش نشده است.
رودخانه چم بشیر که از سراب طاقبستان سرچشمه می گیرد، بدون داشتن هیچ حفاظی از مناطق مسکونی کرمانشاه می گذرد سپس به رودخانه قره سو می ریزد.
یکی از خبرنگاران در این موضوع از دادستان کرمانشاه توضیح خواست که صادقی از پیگیری جدی این حادثه به عنوان ‘پرونده ویژه’ خبر داد و گفت: در این زمینه ۲ دستگاه در غرق شدن کودک سه ساله مقصر شناخته شده اند که پس از اعتراض آنان، اکنون پرونده در حال طی فرآیند ارجاع مجدد به هیات کارشناسی قرار دارد اما در صورت تعیین مقصر، مرحله پرداخت دیه آغاز می شود.
صادقی البته به یک نکته دیگر هم اشاره کرد و گفت: ما همزمان در تلاشیم که با پیگیری ساماندهی رودخانه چم بشیر، مانع از تکرار حوادث مشابه شویم.

** آخرین وضعیت پرونده گلیم و گبه
آخرین موضوعی که در نشست خبری دادستان کرمانشاه مطرح شد، وضعیت پرونده ‘مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان’ بود.
صادقی در این باره گفت: رای دادگاه پرونده در شعبه ۱۹ دیوان عالی تایید شده و به اجرای احکام کیفری ارجاع شده است که طبق آن، متهم ردیف اول به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال و اتهام کلاهبرداری به ۱۰ سال حبس محکوم شده است (طبق قانون مجازات بیشتر اجرا می‌شود)
او افزود: متهم همچنین به رد مال دریافتی از مردم و پرداخت جزای نقدی معادل مال دریافتی محکوم شده است و اجرای این حکم بزودی آغاز می‌شود.
صادقی در باره نحوه و زمان بازگرداندن سرمایه مالباختگان نیز گفت: مردم منتظر و صبور باشند و بدانند که تقسیم اموال دریافتی متهم بر اساس میزان طلب مالباختگان صورت می‌گیرد.
م.م، رئیس مکتب فرش، گلیم و گبه کرمانشاهان به صورت جدی از حدود پنج سال پیش با ادعای وسوسه‌ کننده پرداخت سودهای ۶۰ و ۷۰ درصدی، اقدام به فریب مردم استان کرمانشاه و جذب سرمایه های آنها کرد که در نهایت در آبان ۹۵ دستگیر شد.
دادگاه این متهم جنجالی سرانجام بعد از گذشت ۱۴ ماه از دستگیری او، در اواخر بهمن ۹۶ برگزار شد تا ۱۳ هزار مالباخته این پرونده امیدوار باشند دست کم به بخشی از ۲۳۷ میلیارد تومان سرمایه از دست رفته خود می رسند./منبع: ایرنا

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :