به گزارش کلهرنیوز از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، فعالین اقتصادی استان کرمانشاه شامگاه شنبه برای هم اندیشی در مورد مشکلات بخش خصوصی در اتاق بازرگانی گرد هم آمدند تا این مشکلات را به گوش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برسانند.

البته در این جلسه جای مسئولان تصمیم گیر استان همچون استاندار و سایر مدیرانی که مشکلات موجود از عملکرد نامناسب مجموعه های تحت مدیریت آنها بود و باید به این درد دل ها گوش می دادند واقعا خالی بود، البته تنها غایب این جلسه از بین نمایندگان هم عبدالرضا مصری بود.

شاید همین کاغذبازی و بوروکراسی شدید اداری و سختگیری دستگاه های اجرایی برای فعالین اقتصادی تقریبا پای ثابت تمام صحبت های بخش خصوصی در این جلسه بود که کاملا بی نتیجه ماند چون کاری از دست هیچ یک از مهمانان بر نمی آمد.

هیچ یک از تجار و بازرگانان ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرفته است

تنها، یکی از  بازرگانان استان اولین کسی بود که در این جلسه از عدم دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی وعده داده شده دولت گله کرد و مابقی حضار هم این موضوع را تایید کردند.

وی گفت: حدودا تا یک ماه بعد از اعلام تک نرخی شدن ارز هیچ کالایی ثبت سفارش نشد و در حال حاضر هم ما هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نکرده ایم.

این بازرگان معضل ترخیص از گمرک به دلیل بوروکراسی شدید در این بخش را از بزرگترین مشکلات تجار عنوان کرد و افزود:  رویه های ثبت سفارش به حدی طولانی است که ۲۵ روز برای یک ثبت سفارش طول می کشد.

سختگیری و کارشکنی دستگاه های اجرایی استان

اما یکی دیگر از تجار استان به موضوع سختگیری و کارشکنی دستگاه های اجرایی استان برای تجار و بازرگانان اشاره کرد و گفت: نمایندگان به جای عوض کردن مدیران بدنه کارشناسی استان را تقویت کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بانک ها از اجرای مصوبات ستاد تسهیل طفره می روند، گفت: واحدهای راکد برای راه اندازی متقاضی دارند اما این کار هم بوروکراسی طولانی دارد.

فخری یکی از صنعتگران استان هم خواستار پیگیری نمایندگان مجلس برای ارائه تسهیلات با سودهای حداقل ۴ درصد پایین تر به سرمایه گذاران در کرمانشاه پرداخت شود.

از پرداخت کمک های فنی اعتباری به معادن جلوگیری می شود

ابراهیمی فعال بخش معدن استان هم با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت اشرافی به بخش صنعت و معدن ندارد، خواستار پیگیری تفکیک وزارت صنعت و معدن از حوزه تجارت از سوی نمایندگان مجلس شد.

وی افزود: متولی فعلی بخش معدن کشور اعتقاد به معادن بزرگ و دولتی دارد و از پرداخت کمک های فنی و اعتباری جلوگیری می کند، سال گذشته هم ۷۶ میلیارد تومان در بخش معدن به خزانه برگشت داده اند.

این فعال بخش معدن گفت: فضای استان در بخش تولید و تجارت نیاز به فرهنگ سازی دارد، گاهی اوقات در ادارات برای جواب یک نامه بین ۳ کارشناس یک روز اداری طول می کشد!

اصفهانی ها زمین های کشاورزی کرمانشاه را گرفته اند و کارگران افغانی را به کار گمارده اند!

سنجابی یکی از فعالین بخش کشاورزی هم با انتقاد از عدم پرداخت پول چغندرکاران، گفت: با این اوضاع بیکاری اصفهانی ها زمین های کشاورزی کرمانشاه را گرفته اند و کارگران افغانی را به کار گمارده اند!

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم نمایندگان مجلس را ببینیم، شما با قشرهای خاص سروکار دارید، افزود: شما با چند تشکل کشاورزی تا حالا دیدار کردید.

واگذاری خدمات دستگاه های دولتی به غیربومی ها با رانت های موجود

یکی از مسئولان سازمان نظام صنفی رایانه هم در این جلسه اظهار داشت: ۱۶۰ شرکت فعال آی سی تی با ۳۰۰۰ پرسنل رسمی داریم، اما نگاه به بخش خصوصی از طرف دولت سختگیرانه است.

وی از برون سپاری خدمات شرکت ها و واگذاری خدمات به استانهای دیگر انتقاد کرد و گفت: دستگاه های اجرایی خودشان رقیب بخش خصوصی هستند و با کارهایشان را با رانت های موجود به شرکت های غیربومی می سپارند.

کارگاه های مشمول سخت و زیان آور در حال ورشکستگی هستند

یکی دیگر از فعالین اقتصادی استان نیز خواستار توجه بیشتر به موضوع مشاغل سخت و زیان آور شد و گفت: کارگاه ها برای هر یک از افرادی که مشمول مشاغل سخت و زیان آور می شوند ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان باید پرداخت کنند و به خاطر همین در حال ورشکستگی هستند.

رضا سلیم ساسانی رییس اتاق اصناف کرمانشاه نیز از عدم پردخت سهم ۳۳ درصدی بازرسان توسط دولت انتقاد کرد و افزود: از این سهم اصناف حتی یک ریال هم پرداخت نشده است.

نمایندگان کمترین دخالت را در عزل و نصب مدیران دارند!

اما در جلسه چندین بار از سوی فعالین اقتصادی موضوع دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران مطرح شد که مورد واکنش مجمع نمایندگان استان قرار گرفت و دقایقی این بحث جلسه را به تشنج کشید.

شهاب نادری تنها نماینده ای بود که مدعی شد اگر این ادعا که یک مدیر از جانب وی معرفی شده باشد بتواند ثابت شود استعفا می دهد!

مابقی نمایندگان هم به شدت این موضوع را تکذیب کردند. فلاحت پیشه، رییس مجمع نمایندگان استان هم اظهار داشت: مجمع نمایندگان استان کمترین دخالت را در عزل و نصب مدیران داشته است!

کرمانشاهی ها خوب نماینده می سازند، اما خوب نماینده نگه نمی دارند

سلیمانی نماینده مردم، هرسین، صحنه و کنگاور در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهار داشت: خواسته های مطرح شده باید در چارچوب ممکنات و الزامات باشد در غیر این صورت کاری اتفاق نمی افتد، مثلا در همین بحث ارز در قانون مصوب داریم که نرخ ارز باید مدیریت شناور شده باشد، اما الزامات داخلی شما را به تصمیم تک نرخی ارز واداشت.

وی راهکار برون رفت از بن بست ها برای کرمانشاه را واقع گرایی دانست و گفت: تفکر قالب کرمانشاهی ها بازاری بودن نیست و امکان پولزایی نداریم

این عضو مجمع نمایندگان استان گفت: محل پاسخگویی دستگاه های اجرایی به مردم نمایندگان مجلس هستند و تا زمانی که کرمانشاهیان خوب نماینده می سازند اما خوب نماینده نگه نمی دارند وضعیت همین است.

در پایان این جلسه مقرر شد ظرف ۴۵ روز تا ۳ ماه آینده یک جلسه دیگر برگزار شود و موضوعات مطرح شده که مورد پیگیری قرار گرفته به حضار گزارش شود.

منبع گزارش :  شبکه اطلاع رسانی مرصاد

این خبر را به اشتراک بگذارید :