به گزارش کلهرنیوز ،  هوشنگ بازوند روز دوشنبه در دیدار با سفرای کشورهای سوئد و نروژ در تهران با اشاره به اینکه مراحل اسکان اضطراری و اسکان موقت به مناطق زلزله زده به پایان رسیده است، افزود: هم اکنون ۹۴ هزار واحد مسکونی در این مناطق در دست تعمیر و احداث است.
وی در این دیدار که در استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: دولت پنج هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات و کمک های بلاعوض بین آسیب دیدگان مناطق زلزله زده توزیع می کند.
وی گفت: اکنون بیش از ۱۱ هزار نفر نیروی عملیاتی به منظور بازسازی مناطق زلزله زده در این مناطق مشغول به فعالیت هستند.
او با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه رکورد جدیدی در زمینه امداد و نجات زده شد، افزود: در این زلزله علاوه بر نیروهای مردمی و هلال احمر، ۱۱هزار نیروی نظامی مستقر در منطقه نیز به کمک مردم شتافتند که این موضوع باعث شد امداد رسانی به زلزله زدگان در کمترین زمان ممکن انجام شود.
بازوند در بخش دیگری از سخنان خود، کرمانشاه را استانی ثروتمند توصیف کرد و گفت: فرش قرمز به منظور استقبال از سرمایه گذاران اروپایی در این استان پهن است.
بازوند افزود: کرمانشاه استانی با فرهنگ غنی است که به عنوان مرکزیت غرب کشور به استان های همجوار خدمات دهی می کند.
وی با اشاره به ظرفیت های کرمانشاه برای سرمایه گذاری گفت: جاذبه های گردشگری در این استان قابل رقابت با بسیاری از جاذبه های گردشگری اروپا است.
استاندار کرمانشاه به ظرفیت های این استان در زمینه کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: بازندگی های خوب و زمین های حاصلخیز باعث شده که بخش عمده محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید شود.
بازوند با بیان اینکه نفت در کرمانشاه استخراج می شود و چندین واحد پتروشیمی و پالایشگاه در این استان فعال است، تاکید کرد: کرمانشاه از ظرفیت چشمگیری در حوزه نفت و گاز برخوردار است و می تواند در این زمینه پذیرای سرمایه گذاران باشد.
وی تصریح کرد: فرش قرمز را برای تمام سرمایه گذاران اروپایی که قصد سرمایه گذاری در این استان داشته باشند، پهن خواهیم کرد و به طور قطع حافظ منافع آنان در ایران خواهیم بود.
استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به سفیران سوئد و نروژ گفت: در صورتی که سوئد و نروژ در رابطه با بیمارستان در مناطق زلزله زده قصد کمک داشته باشند از آن ها استقبال خواهیم کرد.
‘هلنا سونگلند'( Helena sangeland ) سفیر کشور سوئد در تهران، هدف از حضور خود در کرمانشاه را بازدید از مناطق زلزله زده این استان عنوان کرد و اظهار داشت: از اینکه روند بازسازی در مناطق زلزله زده به خوبی پیش می رود خرسندیم.
سفیر سوئد در تهران همچنین در رابطه با سرمایه گذاری این کشور در کرمانشاه گفت: به طور قطع در مورد مسائل مورد علاقه ۲ طرف برای سرمایه گذاری صحبت خواهیم کرد.
‘لارس نوردرم’ ( Lars nordrum ) سفیر نروژ در ایران نیز در این دیدار گفت: سفارتخانه های نروژ و سوئد از منابع مالی خود به منظور کمک به زلزله زدگان استفاده خواهند کرد و در این زمینه از سازمان امور پناهندگان نروژ کمک خواهیم گرفت.
زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت زد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است./ایرنا

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :