به گزارش کلهرنیوز به نقل از ایرنا ، وزیر امور خارجه کشورمان امروز(جمعه) پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام ، افزود: همه می دانند که ایران خویشتنداری و احتیاط به خرج داده است. ما منتظر می مانیم تا ببینیم که آیا سایر طرف های برجام نکاتی را که امروز مورد بحث قرار دادیم ودر خصوص آنها توافق کردیم و در بیانیه کمیسیون مشترک برجام آمده است، اجرا می کنند یا نه.

ظریف گفت: این بیانیه توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز قرائت شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا جلسه دیگری نیز برگزار خواهد شد یا نه، اظهار کرد: امروز صبح جلسات دوجانبه با روسیه، چین و خانم موگرینی داشتیم. همکاران اروپایی جلسات پارلمانی داشتند که نیاز داشتند سریع محل اجلاس را ترک کنندولی در رابطه با برجام احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلسه وزرا برگزار خواهد شد.

وی افزود: اما امروز تصمیم گرفته شد جلسات متخصصین ما که بسیار مهم است به صورت بسیار فشرده تر برای اجرایی کردن این راهکارهای عملیاتی برگزار شود تا مطمئن شویم راهکارهایی که امروز ارائه شد تمام جزئیات و جوانب را مدنظر قرار داده است و این راهکارهایی است که کاملا جنبه اجرایی داشته باشد و از مرحله پیشنهاد به مرحله عملیاتی تبدیل شود.

ظریف در مورد اینکه بسته پیشنهادی قابل اجرا است گفت : به نظر ما اولا کافی نبود و ثانیا دقیق نبود. امروز برخی نقاطی که در بسته اجرایی دیده نشده بود در بیانیه مطرح شده و تعهد سیاسی و حقوقی کشورهای عضو برای عملیاتی کردن نکات باقی مانده در بسته اجرایی دیده شده است.

وی افزود: همینطور در جلسه، آقایان وزرا به صورت شفاهی پیشنهادهایشان را به صورت جزئی تر و عملیاتی تر مطرح کردند و همکاران ما هم اکنون در حال بررسی این پیشنهادها هستند. قرار شده که جلسات مشترکی با هر کدام از آنها داشته باشیم و ببینیم که هر کدام از این پیشنهادهای عملیاتی چطور می تواند دقیقا با نیازهای ما منطبق شود، هم در حوزه نفت، هم در حوزه بانکی و هم در سایر حوزه ها.

وزیر خارجه در پاسخ اینکه مهلت نهایی شدن این بسته پیشنهادی چه زمانی است؟ گفت : این بسته تا حدی نهایی است و تعهدات مشخص است، فقط باید اجرایی و عملیاتی شود.

ظریف گفت: اجرایی شدن آن به تدریج خواهد بود. هنگامی که در مورد هر یک از این موضوعات به نتیجه می رسیم اینها را باید اجرایی هم بکنیم. البته بعضی از این اقدامات ممکن است که زمان بر باشد. آنچه که مهم است این است که احساس اطمینان و اعتماد به آینده در جامعه تجاری جهانی و جامعه تجاری داخل ایران ایجاد شود. امیدواریم که مردم و مخصوصا کارآفرینان ایرانی با اطمینان به آینده حرکت کنند.

 

 

کلیدواژه ها : ,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :