به گزارش کلهرنیوز ، بعد از جهش های تاریخی بورس در اواخر خردادماه سال جاری، موج جدی این صعود از روز شنبه هفته جاری آغاز شد که تا به امروز مجموعا شاخص کل با رشد ۹ درصدی نسبت به ابتدای هفته، ۱۰ هزار واحد جابه جا شده است. در روز شنبه شروع جهش بازار با انتشار خبر آزادسازی نرخ ارز صادراتی پتروشیمی ها کلید خورد که اثر این خبر در روز یکشنبه نیز قابل مشاهده بود. اما از دیروز و با چرخش نقدینگی از بازارهای موازی به بورس، روند صعودی بازار رنگ و بوی جدید به خود گرفت.

روز گذشته در پی برخورد شدید با دلالان بازار ارز در سبزه میدان تهران و میدان فردوسی، فعالان این بازارهای برای تبدیل ریال به دارایی به سمت بورس سرازیز شدند که نتیجه این چرخش تشکیل صف خریدهای سنگین در نمادهای بزرگ و مطرح بازار شد. پس از آنکه فروشنده ها دست از عرضه برداشتند . خریداران از خرید در نمادهای بزرگ مایوس شدند، سیل این نقدینگی به سمت نمادهای کوچکتر بازار که هنوز رنگ صف خرید را به خود ندیده بودند، امروز با اقبال گسترده سهامداران روبرو شدند. گفتنی است در روزهای گذشته که شاخص کل در حال سقف شکنی قله های جدید بود، شاخص هم وزن در اثر بی توجهی فعالان بازار به نمادهای کوچکتر، رشد چشمگیری را تجربه نکرد. اما امروز تقریبا تمام نمادهای گروه سیمان، خودرو، مواد غذایی و رایانه در محدوده های مثبت معامله سدند و بعضا صف خرید را تجربه کردند.

سوخت امروز حرکت پُرشتاب شاخص از کجا تامین شد؟

کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که چهار عامل اصلی در جهش این روزهای بورس تهران در موارد زیر خلاصه می شوند:

۱-    افزایش گمانه زنی ها از پُررنگ تر شدن فعالیت بازار ارز ثانویه و احتمال حضور ارز صادراتی پتروشیمی ها و فلزی در این بازار بعنوان اصلی ترین موتور محرک شاخص کل جلب توجه می کند. از این رو سهامداران شرکت های بورسی که همچنان نرخ دلار را در صورتهای مالی خود ۴۲۰۰ تومان گزارش می کنند، با انتشار این اخبار، سطح انتظارات قیمتی خود را از ارزش سهام خود بالاتر برده اند و این امر سبب افت قابل ملاحظه عرضه در روز های اخیر شده است.

۲-    نکته قابل توجه دیگر اینکه به نظر می رسد رالی سکه و ارز به خط پایان رسیده و فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی در تلاش برای تبدیل نقدینگی به سهام شرکت های دلار محور و کالا محور هستند. افت قابل ملاحظه قیمت ها در بازارهای موازی نیز بر این ادعا صحه می گذارد.

۳-    مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد، برخورد امنیتی روز گذشته در بازار سکه و ارز است. از این رو با منتفی شدن معاملات در بازارهای موازی، بورس تهران مقصد جدید این نقدینگی سرگردان بود.

۴-    اما آخرین نکته بازار امروز شاید واکنش به دیپلماسی توئیتری ترامپ بود. شب گذشته رئیس جمهور امریکا پیشنهاد مذاکرات بدو پیش شرط را با تهران در آینده نزدیک داد.

حباب سکه و ارز در حال کوچک شدن

در بازارهای موازی سکه و ارز، امروز شاهد سقوط یکباره قیمت ها در بازار آزاد بودیم. بنابر گزارش های واصله از خبرنگار اقتصادآنلاین، دلار در تهران به زیر ۱۱ هزار تومن رفت و حدود ۱۰۸۰۰ الی ۱۰۹۰۰ داد و ستد می شود. همچنین دلار در هرات در مرز ۱۰ هزار تومان قرار گرفته است. در این میان توجه به سه نکته قابل توجه است: طی روزهای اخیر بارها بر جریانات سفته‌بازی در جهش دلار تاکید شده بود و اینکه قیمت‌های کنونی ارز با متغیرهای بنیادی اقتصاد همخوانی ندارد. بنابراین خرید در این سطوح می‌تواند ریسک بالایی داشته باشد.

نکته دیگر اینکه افت قیمت‌های امروز سیگنال مثبت به سیاست‌گذار است. مساله‌ای که هم‌زمان با سیگنال مثبت ترامپ برای ملاقات با روحانی و امید به بسته اصلاحات ارزی آغاز شد. اما ادامه این وضعیت به حرکت بعدی سیاست‌گذار وابسته است و هرگونه تعلل مجدد در تصمیم‌گیری موجب التهاب بیشتر بازارها می‌شود. در خصوص بسته اصلاحات ارزی همچنین مسعود پزشکیان در خصوص نتایج نشست روز گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: قرار شد بسته سیاستی دولت که رئیس بانک مرکزی تهیه می‌کند با پیشنهادات سازمان برنامه و بودجه ادغام شود و پس از نهایی شدن هفته آینده در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی اعلام شود. همچنین در این نشست موضوع قیمت کالاها و ارز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کمیته‌ای وضعیت موجود و حوزه‌هایی که امکان وجود مشکلات در آن احتمال می‌رود را شناسایی کند. وی در ادامه نیز به موضوع اقشار آسیب پذیر جامعه اشاره کرد و گفت: دولت باید برای گروهی که ممکن است تحریم‌ها به آنها فشار وارد کرده برنامه داشته باشد. البته فعلا به جمع‌بندی برای چگونگی حمایت از این اقشار نرسیده‌ایم چراکه جمعیت مورد هدف متفاوت بوده و باید نوع ارائه کمک به این افراد مشخص شود.

نکته سوم اما عدم اعلام قیمت سکه از سوی سایت اتحادیه طلا و جواهر است که علت آن نوسان گسترده قیمت‌ها و نامشخص بودن نرخ‌های واقعی است. امری که به نظر می‌رسد به دلیل برخوردهای امنیتی در بازارها به وجود آمده و نه تنها کمکی به فروکش التهاب نمی‌کند، بلکه به عنوان یک ریسک تازه، بازار سیاه و تقاضای ریسک‌گریز را به سمت این بازارها هدایت می‌کند.

تنزل نفت با چرخش ترامپ

اظهارات اخیر ترامپ در خصوص امکان مذاکره بدون پیش شرط با ایران سبب افت قیمت جهانی نفت به ۴ دلار شد. از سوی دیگر همچنین در بازار نفت داخلی نیز بررسی ها نشان می دهد که چینی ها به دنبال افزایش خرید نفت از ایران هستند و قصد دارند با آغاز تحریم های نفتی آمریکا حجم خرید خود را با ارز یوآن افزایش دهند بنابراین می توان گفت آمریکا در تحریم نفت ایران موفق نخواهند بود.

در این بین ایران تلاش جدید برای جذب مشتری هندی خود دارد. پس از کاهش خرید نفت هند از ایران به دلیل در پیش رو بودن تحریم های آمریکا، تهران تلاش می‌کند تا با چهار پیشنهاد جذاب شامل بیمه کشتی‌ها، تخفیف قیمت، حمل رایگان محموله‌های نفت و افزایش مدت باز پرداخت تا این کشور همچنان دومین مشتری بزرگ نفت ایران باقی بماند. این چهار پیشنهاد عبارتند از بیمه کشتی‌ها از سوی ایران، حمل رایگان محموله‌های نفت، تخفیف خرید نفت و افزایش دو ماهه زمان باز پرداخت پول است. از این رو به نظر می رسد برخلاف تلاش های آمریکا، ایران در تلاش برای نگهداری مشتریان نفتی خود است.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با جهش تاریخی  ۴۴۱۳ واحدی (معادل ۳٫۷۸ درصد) و سقف شکنی های پیاپی، برای اولین بار در ارتفاع ۱۲۱ هزار و ۱۷۳ واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن نیز همانطور که گفته شد امروز رکورد زد و با افزایش اقبال حقیقی ها به سهام کوچکتر بازار روبرو شد و با پرش ۴۶۵ واحدی (معادل ۲٫۵۴ درصد) به ارتفاع ۱۸ هزار و ۸۳۰ واحد رسید.

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۵۹ میلیارد تومان در ۷۵ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از ۲۷۴ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. گفتنی است این حجم و ارزش از معاملات کاهش بیش از ۸۰  درصدی نسبت به روز گذشته را نشان می دهد که البته این افت ناشی از کاهش چشمگیر عرضه از سوی فروشندگان بود. بطوریکه در اغلب نمادهای مطرحی چون «تاپیکو»، «شاراک» ، «ومعادن» و «ونیکی» تا اخرین دقایق بازارمیزان معاملات به اندازه حجم مبنا نبود. اما در مجموع ۷۰ درصد از معاملات امروز تالار شیشه ای توسط اشخاص حقیقی رقم خورد.

خرید حقیقی ها در کدام گروه بیشتر بود؟

 همچنین آمار و اطلاعات دادوستدهای اشخاص حقیقی نیز حاکی از ورود بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس بود که البته بیشترین خرید حقیقی ها در نمادهای فلزی و فراورده های نفتی رقم خورد. همچنین در بین نماهای پُرطرفدار این روزهاف «فولاد»، «وصندوق» بیشترین خالص خرید اشخاص حقیقی را به خود اختصاص دادند.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه فرآورده های شیمیایی، فلزات اساسی و مواد شیمیایی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین همچنین با اقبال گسترده حقیقی ها همچون روز گذشته ، نمادهای «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین نقش را در تقویت شاخص داشتند. از سوی دیگر اما «وتجارت» ، «حکشتی» و «رانفور» تا حد کمی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

شتاب صعودی آیفکس اما چشمگیرتر از سایر شاخص ها بود. از این رو شاخص فرابورس طی معاملات امروز با رشد ۵۷ واحدی (معادل ۴٫۳۱ درصد) به رقم یک هزار و ۳۹۴ واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا ۴۱۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۶۸ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۱۵میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای مطرح فرابورسی نیز «مارون»، «زاگرس» و «میدکو» همچون روز گذشته مجموعا ۳۱ واحد آیفکس را تقویت کردند. از سوی دیگر اما «دی» و «بساما» تا حدی از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند./اقتصاد آنلاین

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :