به گزارش کلهرنیوز ، آتش در منطقه حفاظت شده بیستون و بخشی از ارتفاعات روستای ‘برناج’ از سه روز گذشته (سه شنبه) زبانه کشیده و حجم گسترده ای از مراتع را در برگرفته بود.
فریدون یاوری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه این آتش سوزی دقایقی قبل مهار شد، گفت: پرسنل محیط زیست، منابع طبیعی و نیروهای بومی که برای خاموش کردن آتش راهی منطقه شده بودند، در حال بازگشت از ارتفاعات هستند.
وی افزود: برآورد دقیقی از مساحت مراتع سوخته در این آتش سوزی در دست نیست اما به نظر می رسد که حدود ۱۵۰ هکتار از منطقه حفاظت شده بیستون در آتش سوخته باشد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه یادآور شد: پوشش جنگلی در این منطقه کمتر و تراکم علف بیشتر است که همین موضوع به همراه گرما و باد شدید سبب پیشروی سریع آتش می شود.
منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش بیستون در ۳۰ کیلومتری شرق شهر کرمانشاه قرار دارد و با بیش از ۹۵ هزار هکتار وسعت و پتانسیل های زیستی فراوان از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده کشور محسوب می شود.
سال گذشته در مجمع ۱۳۱ هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه طعمه حریق شد.
۱۶۱هزار هکتار از زمین های کرمانشاه زیرنظارت محیط زیست قرار دارد که ۶٫۷ درصد کل اراضی استان را شامل می شود.
جنگل های طبیعی کرمانشاه ۵۲۸ هزار و ۹۰۰ هکتار است؛ یعنی حدود ۲۱٫۵ درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگل های کشور.
سرانه جنگل طبیعی در استان کرمانشاه ۲٫۶ دهم هکتار، در کشور ۲ دهم هکتار و در جهان ۶ تا هشت دهم هکتار است.
۴۸ درصد مساحت استان کرمانشاه یعنی حدود یک میلیون و ۱۸۸ هزار هکتار را هم مرتع تشکیل می دهد؛ مراتع استان ۱٫۴ دهم کل مراتع کشور است و سرانه مرتع در آن به ۶ دهم هکتار می رسد.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است./ایرنا

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :