به گزارش  کلهرنیوز ،  حجت الاسلام محمدطه مهری در خطبه های نمازجمعه اسلام آبادغرب اظهار کرد: بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبرى در روز پانزدهم شهریور ماه، نقشه راهى براى مسؤولان، نخبگان و رسانه‌هاى كشور، براى مقابله باجنگ رسانه‌اى و تبلیغاتى دشمن علیه مردم ایران در ماه‌هاى اخیر است كه در این روزها به‌دلیل همپوشانى با جنگ همه‌جانبه اقتصادى آمریكا به اوج خود رسیده است.

وی افزود: عمل به توصیه‌ها و تدابیر رهبر فرزانه انقلاب در این دیدار براى مقابله با جنگ رسانه‌اى دشمن، اگر با تلاش‌هاى دولت جمهورى اسلامى ایران براى مدیریت شرایط اقتصادى كشور بر مبناى راهبردى كه ایشان در دیدار با اعضاء هیأت دولت در هفتم شهریور ماه تدبیر فرمودند، تكمیل شود، مى‌تواند علاوه بر تزریق روح امید و تلاش در كشور براى تبدیل تحریم اقتصادى به سكوى جهشى براى ارتقاءكارآمدى نظام اسلامى، سناریوى دشمن در ناكارآمدنمایى نظام و ایجاد یأس و ناامیدى در مردم و مسؤولان را خنثى كند.

امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب خاطرنشان ساخت: بدیهى است كه ضعف‌ها و ناكارآمدى‌هاى دولت در مواجهه با جنگ اقتصادى دشمن و نقدهاى جدى كه نسبت به عملكردهاى گذشته دستگاه‌هاى اجرایى وجود دارد، وظیفه نخبگان و رسانه‌ها را در این عرصه دشوار مى‌نماید. اما با توجه به حساسیت شرایط و مصلحت كلى نظام و ضرورت حمایت از دولت كه در خط مقدم جنگ اقتصادى، با دشمن قرار دارد، عمل به توصیه‌ها و تدابیر رهبرى مى‌تواند در عین خنثى‌سازى جنگ رسانه‌اى دشمن فضاى مناسبى را براى تلاش شبانه روزى دولتمردان و مدیریت مجاهدانه آن‌ها براى حل مشكلات مردم فراهم كند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حملات موشكى به مقر فرماندهى یک گروهك تروریستی در کردستان عراق، عنوان کرد:  بعد از تعرضات پى‌درپى گروهك تروریست و ضد انقلاب حزب منحله دموكرات كردستان ایران به مرزهاى غربى كشور، سرانجام صبر ایران به پایان رسید و با حملات موشكى مقر فرماندهى این گروهك تروریستى را در کردستان عراق هدف قرار داد، متاسفانه مقامات كردستان عراق در حالى كه ادعا مى‌كنند اجازه نخواهند داد از كردستان عراق علیه منافع امنیتى ایران استفاده شود، طبق اطلاعات، مشخص است كه از فعالیت‌هاى این گروه مطلع هستند. رفتار منافقانه اقلیم كردستان عراق در خصوص تروریست‌هایى كه در خاك این اقلیم سكنى گزیده‌اند، گواه بر این است كه مسؤولین این اقلیم نسبت به تعرض به خاك ایران ‌بى‌مسؤولیتى پیشه كرده‌اند.

خطیب جمعه اسلام آبادغرب گفت: جمهورى اسلامى ایران اهل حرمت نگهداشتن و كرامت است، جمهورى اسلامى در سال‌هاى نه چندان دور سفره خود را بر روى مردم شریف كردستان گشود تا آنان از صدمات و آسیب‌هاى رژیم بعث صدام در امان بمانند.حتى در حمله داعش به شمال عراق و گسیل تروریست‌هاى داعشى به مناطق كردستان عراق به محض شنیدن نداى استمداد آن‌ها، شبانه به كمك مردم مظلوم كردستان شتافت. لذا شایسته است به جاى فریبكارى و بازى با كلمات، صادقانه بگویید بازى با كارت تروریست‌ها بخشى از جهت‌گیرى سیاسى كردستان عراق در قبال ایران و سایر گروه‌ها و احزاب كردى است؟

وی افزود: البته چشم پوشى اقلیم كردستان نسبت به تجاوز گروهك‌هاى تروریستى به مرزهاى كشورمان رافع مسؤولیت‌هاى دولت عراق در این زمینه نیست و دولت عراق مسؤولیت مستقیم در این زمینه داشته و باید با اراده‌ى كافى در راستاى حل و فصل چالش‌هاى امنیتى مشترك گام بردارد. مقامات عراق و كردستان خوب مى‌دانند كه جمهورى اسلامى ایران، همیشه با آغوش باز فریادرس مردم عراق بوده و عزیزان زیادى را در دفاع از مردم عراق (شامل كردستان) از دست داده و به‌خاطر آن‌ها خانواده‌هاى بسیارى داغدار و فرزندان زیادى یتیم شده‌اند.

حجت الاسلام مهری  بیان داشت: تروریست‌هایى كه حریم ایران را مورد تجاوز قرار دادند، با حملات اخیر پاسخ خود را دریافت كردند و اگر با این انتقام موشكى فرزندان دلاور ما در سپاه هم هوشیار نشده باشند مى‌توانند منتظر پاسخ كوبنده‌تر باشند. ایران در پاسخ دادن به دشمن و تروریست‌ها هیچ ملاحظه‌اى جز حرمت و كرامت مردم خود را در نظر نمى‌گیرد. اما انتظار این است كه مقامات عراق و كردستان جبران مافات كرده و از فعالیت گروهك‌هاى تروریستى در خاك این كشور جلوگیرى كنند. اگر اقلیم كردستان عراق نتواند مانع چنین رفتارهایى شود، باید منتظر پاسخ ایران باشد.

وی افزود: نباید فراموش كرد كه پاسخ موشكى سپاه به تروریست‌ها در كردستان عراق یك پیام روشن دیگرى هم به مقامات آمریكایى، رژیم صهیونیستى و سعودى كه طى روزهاى اخیر محرك اصلى حمله به سركنسولگرى ایران در بصره بودند، مى‌باشد. جمهورى اسلامى كلیه حركات دشمن را در منطقه رصد مى‌كند و به تناسب نوع تهدید، پاسخى فراتر را در نقطه‌اى كه تصور آن نمى‌رود، مى‌دهد..

امام جمعه شهرستان با اشاره به مناسبت۲۶شهریور؛ سالروز فاجعه كشتار فلسطینیان در اردوگاه‌هاى صبرا و شتیلا توسط صهیونیست‌ها (۱۹۸۲م) اظهار کرد: رژیم غاصب صهیونیستى از زمان تولد نامشروع در ۱۹۴۸ تا به امروز در كارنامه ننگینش، مجموعه‌اى از جنایت‌هاى ضد انسانى و بشرى را به ثبت رسانده كه نه‌تنها در تاریخ معاصر بلكه در تاریخ بشریت، بى‌همتا و مانند است. یكى از بارزترین و ماندگارترین این جنایت‌ها كه براى همیشه در تاریخ جنایت‌هاى بشرى خواهد ماند و سندى بر ماهیت ظالمانه و ضد بشرى این رژیم غاصب است، كشتار «اردوگاه صبرا و شتیلا» در روز جمعه ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) مى‌باشد. جنایتى كه با فرماندهى قصاب بزرگ قرن «آریل شارون» و با همدستى مزدوران وطن‌فروش لبنانى به وقوع پیوست و طى آن شمار زیادى از آوارگان فلسطینى و عده‌اى دیگر از كسانى‌كه در این اردوگاه حضور داشتند، به شكل وحشیانه‌اى به شهادت رسیدند، سكوت سردمداران غربى در قبال سیاست‌هاى اشغالگرانه رژیم صهیونیستى، ضعف جهان عرب، اختلافات داخلى فلسطین و همسویى تشكیلات خودگردان فلسطین با رژیم اسرائیل و همكارى امنیتى با آن در راستاى سركوب مقاومت و مبارزان فلسطینى، همواره رژیم غاصب صهیونیستى را به ادامه جنایت‌هاى خود تشویق كرده است.

وی  همچنین با اشاره به  ۶ محرم سالروز وفات عالم جلیل‌القدر شیعه سید رضى(ره) (۴۰۶ق.) گفت: سید رضى؛ معرف علم بى‌منتهاو بلاغت امیرمومنان على(ع) به جهانیان‌- كتاب شریف «نهج‌البلاغه» را مى‌توان بعد از قرآن كریم، ممتازترین اثر اسلامى دانست كه كسى جز امیر بیان حضرت على‌بن ابى طالب(ع) قادر به بیان آن نبوده است؛ گنجینه‌اى عظیم از معارف، حكمت‌ها، و خطابه‌هاى معرفت بخش و تاریخى كه نه‌تنها براى شیعیان و پیروان آن حضرت بلكه براى تمامى انسان‌هاى جویاى حق و حقیقت معرفت بخش و راهنماى سعادت است. سید رضى با گردآورى زیبا و عالمانه سخنان سعادت‌بخش امیر مؤمنان علی(ع) در كتاب شریف «نهج‌البلاغه» در حقیقت كتاب زندگى، كتاب اخلاق و رستگارى، كتاب سیاست و كشوردارى و كتاب تكامل را نه‌تنها به جامعه شیعى بلكه به‌تمامى حقیقت جویان عالم ارائه نموده و با این اقدام‌بى‌مانند ضمن معرفت بخشى، شخصیت بى‌مانند و والاى امیرمومنان على(ع) را به جهانیان در تمامى اعصار و دوران شناسانده است.

امام جمعه شهرستان  در خطبه اول به تبیین اهداف قیام امام حسین علیه السلام پرداخت.

وی عنوان کرد: امام حسين(علیه السلام) گوهر تابناك و چراغ درخشانى است كه هماره بر تارك تاريخ درخشيده و خواهد درخشيد. طالبان هدايت و انسان‏هاى خسته از ظلم و تبعيض و ذلت و ستيزه، نامردمى و ناجوانمردى را به حق رهنمون ساخته و بيدار نموده است. عنصر جاودانه ‏اى كه به يقين رمز ماندگاريش را در الهى بودنش بايد جُست. سيره‏ى ارجمندش را در قرآن بايد نگريست تا به حقيقتش يا شمه‏ اى از حقيقتش دست يافت. امام حسين(ع) نه تنها شاگرد مكتب قرآن كه عِدْل و شريك قرآن است از اين‏روست كه در فرازى از زيارتنامه ‏ى شريفش مى ‏خوانيم: «السَّلامُ عَلَيكَ يا شريكَ القُران؛(۱) سلام بر تو اى شريك قرآن» و در حديث «ثقلين» نيز همدوشى امام به عنوان قرآن ناطق و قرآن به عنوان امام صامت گرديده است.

در زندگی و قیام وشهادت امام حسین علیه السلام در سهای فراوانی وجود دارد .در این خطبه  به دو مورد از اهداف قیام امام حسین اشاره می کنم .

امر به معروف و نهى از منكر محور تحقق يافتن حكميت ارزشها و محو پليديها است بناى رفيع جامعه ‏ى اسلامى بر ستون مستحكم امر به معروف و نهى از منكر گذاشته شده و امت مسلمان بهترين امتى هستند كه براى امر به معروف و نهى از منكر برانگيخته شدند.

امام حسين(ع) مصداق اين آيه بود: «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَكَ هُمُ الْمُفْلِحُون؛

آل عمران آیه ۱۰۴- بايد از ميان شما گروهى به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند»

آن بزرگوار هدف قيام خود را اصلاح‏طلبى و امر به معروف و نهى از منكر معرفى كرد از اولين مراحل امر به معروف كه همان اندرز و نصيحت است آغاز كرد و بارها و بارها يزيديان را پند داد- و تا آخرين مرحله كه گذشتن از جان خويش است در راه احياى اين عنصر مهم كوشا بود. آن حضرت در اين‏باره چنين مى‏فرمايد: «اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الأِصلاح فى أَمّةِ جَدّى محمد(ص) اُريدُ أَن آمُرَ بِالمَعروف وَانهى عنِ المُنكر…؛ من براى اصلاح در امت جدّم محمد(ص) قيام كردم و امر به معروف و نهى از منكر را طالبم…:

ايثار يكى از جلوه‏هاى عرفانى قيام امام حسين(ع) و بلكه از زيباترين آنهاست، جلوه‏اى كه قرآن كريم بسيار بر آن تأكيد كرده و در نمودهاى مختلف ظاهر گشته است، شهادت در راه خدا و انفاق مال كه آيات بسيارى درباره آن‏ها نازل شده از اين جمله است؛ اوج ايثار و از خودگذشتگى را در ليلةالمبيت كه على(ع) به جاى پيامبر خوابيد مى ‏توان ملاحظه كرد و خداوند مدال

«وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّه…»

بقره ۲۰۷را درباره‏ى آن بزرگوار نازل كرد.

در سوره‏ى انسان نيز درخشش ديگرى از اين فداكارى را كه ناظر بر اهل‏بيت است ملاحظه مى‏كنيم «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى‏ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا * إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّه…»انسان ۸و۹

اساس قيام امام‏حسين(ع) و ياران آن بزرگوار كه برگرفته از مكتب آن حضرت است بر محور از خودگذشتگى است. عدم قبول بيعت امام با امويان و از خود گذشتن براى اثبات حقيقت نمونه‏ ى بارز ايثار آن بزرگوار بود.

دست‏يابى حضرت اباالفضل العباس(ع) به آب و نياشاميدن آن، جان‏فشانى دو تن از ياران امام(ع) در ظهر عاشورا كه جهت اقامه ‏ى نماز تن خود را سپر بلاى آن حضرت ساختند و به شهادت رسيدند، ارادتهايى كه اصحاب آن حضرت در شب عاشورا ابراز كردند

و در روز عاشورا تا زنده بودند نگذاشتند كه از بنى ‏هاشم وارد ميدان شود و بنى ‏هاشم نيز تا زنده بودند نگذاشتند امام(ع) وارد ميدان شود.. همه و همه نمونه‏ هايى بى ‏مانند ايثارند كه در قيام امام حسين جلوه‏گر شد.

السلام علیک یا ابا عبد الله -السلام على عبد الله بن ‏الحسين،  أَلسَّلامُ عَلَى الرَّضیـعِ الصَّغیرِ، السلام علیک یا باب الحوائج

یکی ازمصائب نا گوار وسوزناک واقعه کربلا شهادت حضرت علی اصغرعلیه السلام است نقل شده: که روزی (کمیت) شاعرمعروف به حضور حضرت صادق علیه السلام رسید،حضرت فرمود:

کُمَیت ! درباره جد ما حسین (ع) شعری بگو، همزمان با سرودن شعر، امام صادق به شدت گریه کرد با نوان وا هل خانه نیز در اتاق خودشان ناله زدند واشک ریختند.

در این زمان بانویی که کودک شیر خواری به دست داشت از اتاق بیرون آمده و کودک را در دامان امام علیه السلام قرارداد، گریه امام این بار بیشتر شده وصدای شریفشان بلند شد وبانوان در خانه نیز به صدای بلند گریستند.

ظاهرأ منظور از این کار یا دآوری شهادت علی اصغر وسنگدلی قاتل اوبوده است.

مرحوم حا ئری ما زندرا نی در کتاب معالی السبطین آورده که:ازبقرا ط حکیم پرسیدند در ذائقه ا نسان چه چیزی ازمرگ تلخ تر است؟

گفت:تلخ تر از مرگ در ذائقه ا نسان کریم این است که از شخص لئیم حاجتی بخوا هد.

پس چگونه بود حال حضرت حسین، این کریم فرزند کریم آن زمانی که کودک شیر خوار خود راروی دو دست بلند کرد و برایش جرعه آب ،از کوفیان پست ولعنت شده خواست.

در این زمان حرمله بن کاهل اسدی لعنه الله علیه تیر سه شعبه ای به سوی او انداخت تیر به گلویش نشست وگوش تا گوش علی اصغررا برید. پس حضرت به زینب فرمود او را بگیر. سپس خون را در هردودست جمع کرده و به سوی آسمان پاشید وفرمود:آنچه بر من وارد آمد برایم آسان است، چون در محضر خدا است.

حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود: که قطره ای از آن خون بر زمین نیفتاد.

بایِّ ذنبٍ قتلت  به کدامین گناه کشته شدی .

کمان حرمله قدم کمان کرد                 گل نشکفته من را خزان کرد

عجب تیری به حلقو مش نشسته             که راهم را به دسوی خیمه بسته

الهی حرمله از غم بسوزی                 که دیگر حنجر طفلی ندوزی

گر آب نداد پدر مجرحم                 گر شیر نداد مادر مظلومم

از آب گذشتم نمی خواهم شیر                 بیرون بکشید تیر از حلوقمم

اصغر که عطش خسته وبی تابش کرد             لالا ئی عشق دوست بی خوابش کرد

سیراب شد آن کودک بی شیر ولی            ازحرمله پرس با چه سیرابش کرد

/اسلام آبادخبر

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :