به گزارش کلهرنیوز ،  امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس در این زمینه گفت: وزرا و مسئولان ارشد دولتی همواره در ذهن مردم به عنوان حامی حقوقشان معرفی شده‌اند و اگر سخنان و اظهارنظر مسئولان این تصور را به هر دلیل مخدوش کند؛ هزینه بالایی به کل نظام تحمیل خواهد شد.

قرایی‌مقدم در ادامه افزود: کارشکنی‌های مختلف دشمنان ایران طی سال‌های اخیر باعث شده تا واکنش‌های اجتماعی کاملا متفاوت از شرایط عادی و قابل پیش‌بینی باشد، به همین دلیل دولت و مسئولان دولتی باید دقت داشته باشند به‌گونه‌ای برخورد نکنند که مردم احساس کنند در معادلات دولتی هیچ جایگاهی ندارند.
این جامعه شناس تاکید کرد: اگرچه از ابتدای شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هجمه‌های مختلفی از سوی بیگانگان تجربه شده است، اما با توجه به تغییرات عمده ارتباطات در دهکده جهانی این تهاجم کاملا متفاوت شده و رسانه‌های مختلف مجری نیات شوم دشمنان علیه ایران شده‌اند. برهمین اساس هرگونه برخورد نامناسب مسئولان می‌توان خوراک تبلیغاتی مناسبی برای دشمنان باشد.
وی معتقد است، اگرچه فشارهای مختلفی در وزارت بهداشت متوجه مدیریت ارشد این وزارتخانه به دلیل کمبودها و نیازهای بهداشتی جامعه ایجاد شده است ولی از آقای قاضی‌زاده هاشمی انتظار می‌رود با همدردی و ابراز توجه جامعه را امیدوار کند نه اینکه نگاه بالا به پایین ایشان باعث شکل‌گیری افکار خاصی در جامعه بشود.
قرایی‌مقدم به خبرنگار ما گفت: اکنون وزیر بهداشت لازم است بیشتر اظهارنظرهای خود را معطوف به تامین نیازها و خواست‌های به حق جامعه در زمینه بهداشت و درمان کند تا اینکه با بذله‌گویی بعضا باعث سوء تفاهم‌هایی شده و رسانه‌های داخلی و خارجی را علیه خود بسیج کند.
وی به جام جم‌آنلاین گفت: امروز در عصر ارتباطات و توسعه رسانه‌های مجازی با محوریت شهروند خبرنگاران نباید فراموش کنیم هرگونه واکنش و اظهار نظر مسئولان در کمترین زمان ممکن موجی از واکنش‌های مثبت یا منفی را نه تنها داخل مرزهای کشورمان ایجاد می‌کند؛ بلکه خارج از مرزها باعث ایجاد شکل‌گیری جریان خواهد شد.
قرایی‌مقدم تاکید کرد: نباید مسئولان هنگام ملاقات‌ها یا بازدیدهایشان بگونه‌ای صحبت کنند که القای نگاه بالا به پایین در جامعه ایجاد شود، چون قطعا رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران از فرصت استفاده کرده و در نهایت برای ایجاد جریان‌های مخالف و تنش‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنند.
به گفته قرایی‌مقدم اگرچه در موارد مشابه حاضران جلسه خنده‌ای به بذله‌گویی وزیر محترم داشتند اما نباید فراموش کنیم که این خنده تلخ جامعه به سخنان ایشان بوده و در نهایت جریانی از واکنش‌های منفی جامعه ایجاد می‌شود که با عذرخواهی آرام نخواهد شد.
این جامعه‌شناس معتقد است اگرچه در برخی موارد وزرا و دیگر مسئولان دولتی از عملکرد خود عذرخواهی می‌کنند و برای دوره‌ای محدود موضوع فراموش می‌شود اما این آتشی زیر خاکستر جامعه ملتهبی است که باید مراقب شعله‌ورشدن باشیم. از این رو عذرخواهی شاید در شرایط عادی کارساز باشد اما در شرایط فعلی اصولا نباید برخوردی صورت پذیرد که کار به این مرحله برسد.
وی تاکید کرد، در شرایطی که مقام معظم رهبری بارها طی فرمایشات خود به مسئولان تاکید کرده‌اند دغدغه اولشان مشکلات معیشتی و شرایط زندگی مردم جامعه باشد چنین اظهارنظرهایی از سوی مدیران ارشد دولتی می‌تواند شکاف عمده‌ای در اعتماد مردم به کلان نظام ایجاد کند به دلیل اینکه افکار عمومی منتظر همدردی و پذیرش مسئولیت مدیران ارشد دولتی است نه اینکه مشکلات مردم به شوخی گرفته شود.
به گفته این کارشناس امور اجتماعی هرگونه اقدام که عامل ایجاد شکاف بیشتر در جامعه باشد اکنون می‌تواند نگران کننده باشد، چون بمباران تبلیغاتی دشمنان در فضای عمومی جامعه بسیار سنگین بوده و مخاطبانی که قدرت تجزیه و تحلیل دقیق اخبار را نداشته باشند ممکن است در دام دشمن گرفتار شده و برخوردهای غیرمنطقی از خود بروز دهند./جام جم آنلاین

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :