به گزارش کلهرنیوز به نقل از مرصاد  ، معاملات بورس تهران که روند نزولی قیمت‌ها و متغیرها را از هفته گذشته آغاز کرده است، در روز گذشته با عقب‌نشینی ۶ کانالی شاخص کل به پایان رسید؛ دیروز نیز سهامداران شاهد افت دسته جمعی قیمت سهام تحت سیطره هیجان بودند و جمعی از آنها با اعلام اعتراضشان خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شدند.

توقف نمادها هنگام رشد و عدم بسته شدن در زمان نزول قیمت ها، افت بی دلیل و منطق قیمتها به رغم ظرفیت بالای صنایع و شرکت ها، عرضه های آبشاری هنگام ریزش قیمت و نقش منفی حقوقی ها، دستکاری روند عادی بازار از مسائل مطرح شده توسط معترضان بود.

ا

احتمال وجود مافیا برای سقوط بورس

حجت الاسلام حسینی کیا عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: کاهش یکباره بورس به این صورت که عملا بخشی از سرمایه های مردم در آن نصف شده باعث کاهش سرمایه گذاری و اعتماد مردم به سمت بازارهای بورس شد.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ به نظر می رسد این امری عادی نیست احتمال دارد مافیایی پشت پرده باشد که می خواهند یک باره بورس را به سمت سقوط ببرند و پول های میلیاردی به جیب بزنند.

لزوم ورود سازمان بازرسی و اطلاعات

حجت الاسلام حسینی کیا بیان کرد: امیدواریم دستگاه های نظارتی و سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات به این قصه ورود کنند تا ببیند پشت پره سقوط یکباره این بازار چیست.

عضو هییت رییسه کمیسیون صنایع و معادن  مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این باره باید افراد خاطی و آنان که توطئه می کنند شناسایی شوند تا بورس جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

ا

بازار با همان شیب تندی که افزایش یافته کاهش می‌یابد

زهرا دفتری مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه اما در این خصوص نظرهای متفاوتی داشت و به خبرنگار مرصاد گفت: این نوسانات بازار بورس غیر عادی نیست.

وی افزود: بازار متعادل بازاری است که در هر شرایطی نقدشوندگی خوبی داشته باشد، اما بازاری که تنها صف خرید یا فروش دارد نامتعادل است؛ بهترین حالت این است که نقد شوندگی برای بازار در نظر گرفته شود.

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه بیان داشت: در این چند روز نقدشوندگی به این معنا که سهام به پول نقد تبدیل شود خیلی کم است صف فروش های چند میلیونی تشکیل می شد اما فقط به اندازه حجم مبنا معامله می شدند که گواه بر پایین بودن نقدشوندگی این سهام است.

دفتری،دلیل این واقعه را نامتعادل بودن بازار دانست و گفت: به همان گونه که رشدهای پنج درصدی معاملات بورس قبلا طبیعی نبوده به همان شکل نیز منفی شدن روزانه پنج درصد متعادل نیست.

جریانات اخیربورس به دلیل نامتعادل بودن بازار بود

وی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از سهامداران و حقوقی‌ها درباره نوسانات بازار بورس بحث می‌کنند افزود: روزهایی که شاخص بورس مثبت بود کسی صحبت نمی کرد الان که منفی شده اعتراض  می کنند در حالی که این ذات بازار است که وقتی با شیبی تند افزایش می یابد با همان شیبی تند هم کاهش می یابد.

به گفته دفتری، عده ای نا آشنا به بازار و تازه وارد وقتی نقدشوندگی بسیار بالا بود وارد بازار بورس شدند و به محض کوچکترین شایعه ای به دلیل کمی اطلاعات و ناآشنایی با بازار در صف فروش قرار گرفتند.

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه افزود: حقوقی های بازار هم در این زمینه بسیار مقصر هستند چون باید از سهم شرکت های مربوط به خود حمایت کنند زیرا کاهش قیمت سهام به ضرر آنان است.

دفتری خاطرنشان کرد: اگرچه صحت اینکه حقوقی ها در زمانی که قیمت ها بالا بوده سهم خود را فروخته اند و اینک بازار را صف فروش مواجه کرده اند یا نه، بر عهده کارشناسان بازار است  اما در مجموع به نظر می رسد جریانات اخیر امری عادی و به دلیل نامتعادل بودن بازار بوده است.

ا

نوسانات بورس هم مثل بقیه بازارها ناشی از حباب ایجاد شده است

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای  اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: مفهوم بازار بورس یک بازار شیشه ای است که باید همه چیز در آن به صورت شفاف در اختیار افراد قرار گیرد زیرا هیچ گونه اطاعات محرمانه ای  در آن وجود ندارد.

وی افزود: این نوساناتی که ایجاد می شود برخی مواقع به دلایل مختلف از جمله حباب های ایجاد شده در بازارهای کشور است که البته بورس هم استثنا نیست در چند ماه گذشته هم شاهد نوسانات مختلف پولی مالی ارز، سکه، لوازم خانگی خودرو و دیگر بازارها بودیم.

به گفته مصری، در قانون چنین امری نیست که اگر هر نوساناتی ایجاد شد دستگاه های اطلاعاتی مداخله کنند بلکه اگر اطلاعاتی نیز مبنی بر وجود پشت پرده ها هست باید دور از اعلان عمومی انجام شود زیرا امنیت بازار ها مخصوصا بازارهای رسمی کشور بسیار مهم است و برخی مواقع یک مداخله ناشیانه اعتبار بازار را از بین می برد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: دیدیم با دخالت در بازار ارز چه مشکلاتی در این بازار ایجاد کرد، لذا موافق برخی دخالتها در بورس نیستم و اگر مستنداتی نیز وجود دارد به دور از اعلان عمومی برای ممانعت از تخریب بازار انجام شود.

مصری گفت: بازارهای بورس، سکه، ارز، خودرو لوازم خانگی و مسکن عمده بازارهای ایران هستند که اگر ترس از سرمایه گذاری در آن ها ایجاد شود نقدینگی ها مثل سیل خروشان به سمت بازارهای رسمی چون بورس که قابل کنترل نیز می باشد هدایت خواهد شد و این بهتر است.

وی با بیان اینکه در هر کشوری بورس باید تقویت شود، افزود: این احتمال که دلالهای بورس کالا و مواد اولیه را بخرند و با قیمت افزایشی در اختیار تولید کنندگان قرار دهند اگر هم صحت داشته باشد خود بازار بورس دچار تخلف نشده زیرا بازار بورس موظف به ارایه است و هر کسی می تواند خرید کند البته اگر خریدار در بازار ثانویه نسبت به ایجاد رانت و فروش آزاد اقدام کرد این جا تعزیرات حکومتی باید بازار ثانویه را شناسایی کند چون در بازار بورس تمام معاملات شفاف است.

ا

نامه سرگشاده جمعی از فعالان بورس به دادستان کل کشور

برخی ها  با دستکاری بازار بورس ، ۱۰ روز متوالی بازار بورس را منفی کامل کردند و ۷۰ تا ۸۰ درصد سرمایه سهامداران خرد را بالا کشیدند؛ کلاهبرداری و چپاول و دزدی آشکار این اشخاص حتما باید پیگرد قضایی داشته باشد جرم اینها کمتر از سلطان سکه نیست.

این کلاهبرداران با کودتای اقتصادی در بورس، می‌خواهند با رونق دادن دوباره بازار دلار و سکه، حاکمیت را تحت فشار قرار دهند و آب در آسیاب دشمن می‌ریزند.

عاجزانه استدعا داریم با متخلفین به شدت هرچه تمام تر برخورد فرمایید تا اقتصاد سالم بازار بورس، قربانی سیاست بازی افراد شیاد و کلاهبردار و منافق و ضدانقلاب نگردد.

به گزارش مرصاد، «شفافیت» برای فعالان در بورس از هرچیزی مهمتر است، لذا شفاف‌سازی در خصوص دلایل و احتمالا پشت پرده ها این افتا تاریخی بورس که بسیاری از سهامداران را متضرر کرده است ضروری بوده و انتظار می‌رود این امر هرچه سریعتر انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید :