به گزارش کلهرنیوز ، در سومین روز معاملاتی هفته بازهم شاهد افزایش تقاضا در اغلب گروه‌های بازار بودیم اما این شدت تقاضا در برخی گروه‌ها بیشتر از سایرین بود به نحوی که سبب تشکیل صف خرید در اغلب نمادهای گروه فلزی-معدنی و پالایشی شد. از این رو نکته قابل توجه بازار امروز، صف خرید پایدار در تمام نمادهای پالایشی بود که این فشار تقاضا ناشی از افزایش پنج درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی بود. همچنین در گروه فلزی-معدنی نیز به جهت تقویت قیمت فلزات اساسی در بازار لندن، اغب نمادها صف خرید را تجربه کردند.

چرایی افت ارزش معاملات در دو روز اخیر

از سویی دیگر اما عدم تمایل سهامداران به فروش سهام در قیمت‌های فعلی سبب درجا زدن حجم و ارزش معاملات خرد در محدوده ۵۵۰ میلیارد تومان شد. به عقیده کارشناسان باتوجه به آمار مطلوب منتشر شده از تولید و فروش شرکت‌های بورسی در آبان‌ماه و همچنین اصلاح عمیق قیمتی در اغلب سهام بنیادی بازار سبب شده تا اشخاص حقیقی در قیمت‌های فعلی تمایلی به فروش سهام ارزشمند خود نداشته باشند. از این رو تداوم تقویت قیمت‌ها در بازارهای جهانی می‌تواند سطح انتظاری سهامداران را برای سودآوری سهام بالا برده و دلیلی برای تدوام سیر صعودی شاخص در روزهای آتی باشد.

پرواز نفتی‌ها موتور جهش شاخص را بلندتر کرد

روز جاری و در پی انتشار اخباری مساعدی در دنیای نفت شاهد جهش یکباره قیمت ها در داوستدهای اولین روز کاری بازارهای جهانی بودیم. در این بین مهمترین عامل رشد قیمت ها، توافق دو غول نفتی عربستان و روسیه بر سر کاهش تولید بود. این توافق در حاشیه نشست گروه ۲۰ حاصل شد توانست قیمت نفت را از کانال ۴۰ دلاری برگرداند.

همچنین نگاه مثبت و امیدوار کشورهای تولید کنده نفت نسبت به نشست هفته آینده اوپک به منظور کاهش ۱٫۵ میلیونی تولید سبب شده تا روند صعودی قیمت مستحکم تر شود. از سویی دیگر ساعتى قبل دولت قطر نیز اعلام کرده است که ظرف یک ماه آینده از سازمان اوپک خارج خواهد شد و تمرکز خود را بیشتر بر فروش گاز طبیعى خواهد گذاشت.

همچنین امروز شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که قطر قصد دارد از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج شود. به گفته وزیر این تصمیم در راستای راهبرد طولانی مدت دوحه برای بهبود نقش بین‌المللی این کشور صورت می گیرد. وی افزود: با این وجود قطر همانند سایر کشورهای غیر عضو اوپک به تعهدات این سازمان پایبند خواهد ماند.

سه دلیل فوق سبب شدند تا قیمت نفت وست تگزاس در معاملات امروز با رشد ۵٫۰۳ درصدی نسبت به جمعه به رقم ۵۳ دلار و ۴۹ سنت برسد. در این میان برنت هم از صعود جا نماند و با رشد ۴٫۵۷ درصدی به قیمت ۶۲ دلار و ۱۸ سنت رسید.

روزهای خوش فلزی پایدار می‌ماند؟

باتوجه با آمار و ارقام، بازار فلزات اساسی در ماه نوامبر همچنان تحت تاثیر نگرانی‌های ناشی از وسعت گرفتن تنش‌های تجاری و کاهش رشد اقتصادی بود و به همین دلیل نوسانات قیمتی فلزات عمدتا در دامنه محدودی تثبیت شده بود. از این رو نگرانی ناشی از وسعت گرفتن تنش‌ها خصوصا با توجه به اینکه ایالات متحده قصد دارد تا در ماه ژانویه میزان تعرفه بر روی کالاهای وارداتی چین را به ۲۵ درصد افزایش دهد، باعث محدود شدن پتانسیل رشد قیمتی در بازار فلزات اساسی با وجود برخی از عوامل حمایتی از قیمت‌ها همچون روند کاهشی موجودی انبارها بوده است.

اما نکته قابل توجه دیگری که در حاشیه گروه ۲۰ به صعودی شدن قیمت نفت کمک کرد، آشتی دو قدرت اول اقتصادی دنیا پس از یک جنگ سرد تجاری بود. شنبه شب و پس از برگزاری یک شام کاری، روسای جمهور آمریکا و چین اعلام کردند برای حصول توافق جامع، برای مدت ۹۰ روز آتش بس جنگ تجاری برقرارمی کنند. با این آتش بس قرار شد تا به گفتگوهای جاری میان نمایندگان دو کشور فرصت بیشتری داده باشند. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر ۲۰۰ میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی ۱۰ درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به ۲۵ درصد افزایش نمی‌دهد .از این رو نتیجه مذاکرات شب گذشته دو رئیس جمهور،عدم افزایش عوارض از اول ژانویه بود . کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر ۲۰۰ میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی ۱۰ درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به ۲۵ درصد افزایش نمی‌دهد .از این رو شاخص بازارهای آسیا در روز دوشنبه صعود داشتند که دلیل آن توافق موقت تجاری ترامپ و جینپینگ ،روسای جمهور دو کشور امریکا و چین و کاهش تنش تجاری بود .توافق ۲ طرف برای عقب انداختن افزایش نرخ تعرفه بر کالاهای یگدیدگر تا ۹۰ روز آینده باعث بهتر شدن چشم انداز رشد اقتصادی جهان شد و بازارهای نوظهور را در وضعیت بهتری قرار داد.

به عقیده کارشناسان این آتش بس می تواند فضای روانی معاملاتی کامودیتی ها و به خصوص نفت را آرام کرده و زمینه را برای جبران افت قیمت آماده کند.

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد به دلیل خوشبینی به افزایش قیمت های جهانی شاخص های بورس تهران روز سبزی را سپری کردند. از این رو در در میان  ۳۸ صنعت حاضر در بورس، ۲۵ صنعت بازدهی مثبت را کسب کردند. در مجموع در معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با رشد ۳۱۶۶ واحدی (معادل ۱٫۹۴ درصد) توانست به میزان روز گذشته صعود کند و در ارتفاع ۱۶۶ هزار و ۳۰۴ واحد آرام گیرد. شاخص هم وزن اما به دلیل عدم رشد قیمتی در نمادهای خودرویی نتوانست به میزان شاخص کل افزایش یابد و با  با پرش ۲۹۳ واحدی (معادل ۱٫۰۹ درصد) به ارتفاع ۲۷ هزار و ۱۷۶واحد رسید.

ارزش معاملات درجا زد

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۸۱ میلیارد تومان در ۲۰۱۲ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.  گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته تفاوت چندانی را تجربه نکرد و همچنان پایین تر از میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد قرار دارد. به نظر می رسد دو عامل احتیاط فعالان نسبت به خرید سهام و همچنین عدم تمایل سهامداران به نقد کردن سبب شده تا ارزش معاملات رشد قابل قبولی را به ثبت نرساند.

 بررسی نقشه تحرک حقیقی‌ها

 همچنین آمار و اطلاعات دادوستدهای اشخاص حقیقی نیز حاکی از ورود بیش از ۸۶ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی به بورس بود که البته بیشترین خرید حقیقی ها در گروه فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی به میزان ۲۹٫۷، ۲۱ و ۱۰ میلیارد تومان رقم خورد. گفتنی است در سوی دیگر بازار حقوقی ها بیشتر در گروه های استخراج کانه های فلزی و محصولات کاغذی اقدام به خرید سهام کردند.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین همچنین با اقبال گسترده حقیقی ها به سوی گروه پالایشی و فلزی-معدنی ، معاملات مثبت در نمادهای «فولاد»، «فملی»، «تاپیکو» و «شبندر» بیشترین نقش را در رشد دو درصدی شاخص کل داشتند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم در تلاش برای صعود توانست وارد کانال ۱۸۰۰ واحدی شود و با رشد ۴۹ واحدی (معادل ۲٫۸ درصد) به رقم یک هزار و ۸۲۴ واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا ۷۴۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۴۵ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۹۰میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای مطرح فرابورسی نیز «ذوب»، «میدکو» و «زاگرس» مجموعا ۳۰ واحد آیفکس را تقویت کردند./اقتصاد آنلاین

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :