به گزارش کلهرنیوز ، عفت رییسی سرحدی در گفت و گو با اقتصادآنلاین  با بیان اینکه در حال حاضر استاندارد عسل تشویقی است، اظهار کرد: دریافت نشان استاندارد برای عسل الزامی نیست و به صورت تشویقی به برخی از تولیدکنندگان اعطاء می‌شود، این موضوع به یک معضل بزرگ برای صنعت زنبورداری کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: افراد سودجو با استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت اقدام به تولید و عرضه عسل دست ساز به بازار می‌کنند به این ترتیب زیان زنبورداران را رقم می‌زنند.

رییسی سرحدی عسل دست ساز را تهدیدی برای سلامت جامعه دانست و افزود:  مردم عسل را به عنوان یک ماده شفا بخش می‌شناسند و مصرف آن را درمانی می‌دانند، در حالی که عسل تقلبی نه تنها مفید نیستند بلکه می‌توانند برای سلامت افراد بسیار زیان بار باشد.

وی با یادآوری اینکه میزان ابتلا به بیماری دیابت در ایران درصد بالایی دارد، گفت: تشخیص عسل غیر طبیعی برای مردم عادی کار دشواری است و مصرف آن می‌تواند جان افراد بیمار را به خطر بیندازد.

رییسی سرحدی گفت: زنبورداران هر کیلوگرم عسل طبیعی را با زحمت بسیار زیاد و در شرایط اقلیمی سخت تولید می‌کنند و از آن بهره مالی چندانی نمی‌برند درحالی که متخلفان عسل زنبور ندیده را با هزینه ناچیز تهیه و با چند برابر قیمت تمام شده به بازار عرضه و سودهای کلانی را نصیب خود می‌کنند.

به گفته وی؛ در صورت اجباری شدن دریافت نشان استاندارد برای عسل، آنالیز دقیقی بر روی عسل‌های عرضه شده در بازار انجام می‌شود و احتمال عرضه عسل‌های زنبور ندیده به جای عسل طبیعی به حداقل می‌رسد.

رییسی سرحدی یکی دیگر از مهمترین آسیب‌های اجباری نبودن استاندارد در عسل را افزایش برگشت عسل‌های صادراتی به کشور و کاهش صادرات عنوان کرد و گفت: شرایط اقتصادی اخیر در کشور تعداد مشتریان عسل ایرانی را بیش از گذشته افزایش داده است، اما به همان نسبت نیز برگشت عسل به کشور به دلیل عدم برخورداری از نشان استاندارد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: مشتریان خارجی بارها عنوان کرده اند محصولی که از نشان استاندارد کشور تولیدکننده برخوردار نیست مورد قبول دستگاه‌های نظارتی و بهداشتی آن‌ها قرار نمی گیرد و این موضوع یکی از دلایل اصلی برگشت عسل از کشور هدف صادراتی است.

رییسی سرحدی با تاکید بر اینکه وجود نشان استاندارد بر روی بسته بندی محصول به معنی حداقل‌های سلامت و بهداشت است، افزود: عجیب است که دریافت این نشان برای سایر کالاها که کمتر با سلامت مردم در ارتباط هستند اجباری و برای ماده غذایی مهمی همچون عسل تشویقی است!

رییس کانون علم و دانش صنعت زنبور عسل کشور تاکید کرد که استاندارد تشویقی شامل برخورد تعزیراتی در صورت تخلف نمی‌شود و این امر میدان را برای سودجویان باز کرده است.

رییسی سرحدی از قول رییس سازمان ملی استاندارد برای طرح اجباری شدن استاندارد در شورای عالی این سازمان خبر داد و گفت: البته سازمان ملی استاندارد زمانی برای تصویب این مهم در شورا تعیین نکرده و پاسخ آن‌ها به اصرار ما برای اجباری شدن دریافت استاندارد عسل؛ به زودی بوده است.

وی در پایان اظهار کرد: لازم است دولت در راستاى واگذارى امور به تشکل‌ها بخشی از نظارت را به عهده اتحادیه‌هاى تولیدکنندگان بگذارد چراکه این اتحادیه‌ها از نیروى کارشناس خبره و آزمایشگاه مرجع برخوردار هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :