به گزارش کلهرنیوز ؛ در این جلسه نایب رئیس اتاق بازرگانی استان در تشریح وضعیت کارخانه های آرد اعلام کرد که اکنون ۱۴ کارخانه آردسازی به ظرفیت ۶۷۸ هزار تن در استان فعال و ۲ واحد به ظرفیت ۷۸ هزار تن راکد است.
به گفته علی پناهی ، این کارخانه ها اکنون با حدود ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند که با افزایش ظرفیت آنها می توان شغل بیشتری ایجاد کرد و محصول تولیدی را هم صادر نمود.
وی با بیان اینکه میانگین خرید گندم در پنج سال اخیر سالانه ۶۱۷ هزار تن بوده است، گفت: میزان تولید بیش از این مقدار بوده است.
وی میزان مصرف سالانه گندم در استان کرمانشاه را ۲۴۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: سالانه ۳۷۷ هزار تن گندم مازاد بر مصرف در استان تولید می شود که به استان های دیگر ارسال می گردد.
او سرانه مصرف آرد در استان را ۱۲۰ کیلوگرم و گندم را نیز ۱۴۰ کیلوگرم اعلام کرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه سخنان خود بر افزایش ظرفیت کارخانه های آرد کرمانشاه به منظور صادرات به عراق تاکید کرد و گفت: سالانه ۲ میلیون تن آرد وارد کشور عراق می شود که از این میزان سهم ایران ۳۳۰ هزار تن به ارزش ۹۲ میلیون دلار است.
پناهی ، قیمت هر تن آرد را در کشور عراق براساس نرخ پنجم آذر امسال، ۲۹۰ دلار و گندم را نیز ۲۴۰ دلار اعلام کرد.
به گفته او ، از استان کرمانشاه نیز ۲۴ هزار تن آرد به ارزش هفت میلیون دلار در سال گذشته صادر شده است.
وی تصریح کرد که در هشت ماه سپری شده از سال جاری از محل ورود موقت نیز ۱۳۷ هزار تن آرد از ایران به عراق صادر شده که ۱۰ هزار تن آن مربوط به استان کرمانشاه به ارزش ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه کارخانه های آرد استان اکنون با حدود ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند، گفت: درخواست افزایش ظرفیت این کارخانه ها با هدف ایجاد اشتغال و صادرات داریم.
پناهی با بیان اینکه صادرات گندم از کشور ممنوع است، افزود: درخواست اختصاص سهمیه بیشتر گندم به منظور تبدیل به آرد در کارخانه های استان داریم.

ایجاد ۹۰ شغل با افزایش ظرفیت کارخانه ها
مدیرعامل شرکت غله استان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه گفت: اگر ظرفیت کارخانه های آرد استان از ۴۰ درصد فعلی به ۹۰ درصد برسد برای ۹۰ نفر شغل ایجاد می شود.
مظفر رحیمی افزود: کارخانه های آرد استان کرمانشاه مجهز به تجهیزات روز هستند و می توانند به ایجاد اشتغال و صادرات استان کمک کنند.
وی کرمانشاه را استانی کشاورزی دانست و گفت: سال گذشته ۴۰ هزار تن گندم به عراق صادر کردیم.
او میزان مصرف آرد عراق را سالانه ۲ میلیون تن دانست و گفت: اگر بتوانیم گندم وارد کنیم و بعد از تبدیل به آرد به عراق صادر کنیم می توانیم بازار این کشور را در دست بگیریم.
وی با بیان اینکه صادرات گندم داخلی ممنوع است، گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم گندم در کشور عراق سه هزار تومان است که می توانیم از محل واردات گندم میزان مصرف کشور عراق را تامین کنیم.
استاندار کرمانشاه در جمع بندی این موضوع گفت: اگر واردات گندم به قیمت آزاد و بدون استفاده از ارز دولتی وجود داشته باشد ما آماده رایزنی برای اخذ مجوز از مسئولان کشور هستیم.
هوشنگ بازوند افزود: فکر نمی کنم دولت با واردات گندم به نرخ دولتی موافق باشد.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: ما درخواست قیمت به صورت توافقی را داریم.
استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و اکنون ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی نیز در این استان فعال هستند./ایرنا

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :