به گزارش کلهرنیوز ، آنچنان که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده، مزایده واگذاری بلوک ۶۸٫۰۹ درصدی شرکت پتروشیمی بیستون بعد ازظهر امروز(چهارشنبه) در این سازمان برگزار شد که بالاترین مبلغ پیشنهادی برای آن ۵۰۳ میلیارد تومان بود.
از این مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان باید به صورت نقدی و بقیه تا یک سال بعد پرداخت شود.
مبلغ کل پایه این بلوک ۱۷۵ میلیارد و ۴۹ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۵۵۲ تومان اعلام شده بود و شامل ۳۴۰ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۲۵ سهم به قیمت هر سهم پنج هزار و ۱۴۱ ریال است که به وکالت از سوی سهامداران عمده روی میز فروش قرار گرفت.
سازمان خصوصی سازی نام پیشنهاد دهنده قیمت ۵۰۳ میلیارد تومانی برای پتروشیمی بیستون را اعلام نکرده زیرا قطعی شدن این واگذاری احتمالا حدود ۲ هفته زمان نیاز دارد.
در این مدت استعلام های لازم در باره خریدار و مراحل تشریفات قانونی طی می شود.
سازمان خصوصی سازی ابتدا قرار بود ۲۸ آذر مزایده سهام بلوک ۶۸٫۹ درصدی شرکت پتروشیمی بیستون را برگزار کند اما با پیگیری مجمع نمایندگان استان و استاندار کرمانشاه مزایده این شرکت یک هفته به تعویق افتاد.
سازمان خصوصی سازی در باره علت تعویق مزایده توضیحی نداد اما آنچنان که هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه اعلام کرد، این کار با هدف ایجاد فرصت مشارکت برای سایر سرمایه‌گذاران استان صورت گرفته است.
تا ۲۸ آذر تنها خریدار پتروشیمی بیستون شرکت پالایش نفت کرمانشاه بود؛ شرکتی که مهمترین خریدار محصولات پتروشیمی بیستون است و ادعا دارد که ۶۵ میلیارد تومان از این پتروشیمی طلبکار است اما مدیرعامل پتروشیمی بیستون آن را تایید نمی کند. این اختلاف حساب در مقاطعی از پاییز ۹۷ حتی سبب تعطیلی موقت پتروشیمی و پلمب مخارن آن هم شد.
هم اکنون ۶۰ درصد از سهام روی میز فروش در اختیار شرکت صنایع خودروسازی ماهور اسپادانا، ۳٫۲ درصد متعلق به شرکت بازرگانی فیروز صفه سپاهان، ۳٫۲ درصد دیگر برای شرکت فولاد ماهان سپاهان و ۱٫۷ درصد هم در مالکیت شرکت فروگاز اصفهان است. ۳۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی هم سهام عدالت است و ۱٫۹ درصد به دیگر سهامداران تعلق دارد.
شرکت پتروشیمی بیستون در شمال شرقی شهر کرمانشاه و در زمینی به مساحت ۶۳ هکتار واقع شده که ۵۰۰ نیرو در آن شاغل است. این شرکت خوراک نفت سفید و بنزن خود را بیشتر از پالایشگاه های کرمانشاه و آبادان تأمین می کند.
تولیدات پتروشیمی بیستون هم شامل L.A.B (آلکیل بنزن خطی)، H.A.B (آلکیـلات سنگین) و حلال های صنعتی است که به پالایشگاه کرمانشاه برگشت داده می شود.
شرکت پتروشیمی بیستون در سال های گذشته یک واگذاری ناموفق دیگر هم داشته و برادران «ریخته گران اصفهانی» با روش های غیرقانونی موفق به تصاحب آن شدند که با کشف شبکه فساد این گروه، واگذاری هم سرنوشت تلخی پیدا کرد و سازمان خصوصی سازی به دلیل عملی نشدن بندهای قرارداد واگذاری، مجبور شد دوباره و به صورت وکالتی آن را به مزایده بگذارد.
طبق بند جیم اصل ۴۴ قانون اساسی دولت موظف است تا ۸۰ درصد از سهام بخش‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است./ایرنا

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :