به گزارش کلهرنیوز  به نقل از مهر، طرح تحول سلامت که با هدف بهبود سیستم سلامت کشور از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز شد، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و متولیان دارای مشکلات اساسی است که از جمله این مشکلات می توان به عدم انجام مطالعات دقیق پیش از اجرا و افزایش بدهی شرکت های بیمه ای و سازمان تامین اجتماعی پس از اجرای آن اشاره کرد.

در این بین سید حسن قاضی زاده هاشمی اولین وزیر بهداشت دولت روحانی که آغاز کننده طرح تحول سلامت بود، پس از گذشت حدود ۴ سال از اجرای این طرح، به بهانه آنچه که «ناکافی بودن بودجه مربوط به طرح تحول سلامت» خواند، اوایل دی ماه از سمت خود استعفا داد و این سمت را بدون پاسخگویی درباره علل شکست و نحوه هزینه کرد بودجه سنگین این طرح ترک کرد.

پنج شنبه هفته گذشته نیز بالاخره رئیس جمهور با استعفای قاضی زاده هاشمی موافقت و سعید نمکی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

محمد صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی در خصوص طرح تحول سلامت و استعفای وزیر سابق بهداشت، گفت: هر طرحی که در این ابعاد در سطح ملی مطرح می شود باید دارای مطالعات پشتیبان باشد و براساس آن، آینده و منافع و هزینه های طرح برای دولت کامل روشن شود.

وی افزود: اینکه طرحی مطرح شود بدون انجام مطالعات دقیق و دولتها نیز به همان صورت طرح را اجرا کنند و بعد از سال اول مشخص شود که هزینه های طرح بیش از پیش بینی ها بوده، دوباره در سال دوم مشخص شود  ۵۰ درصد هزینه ها بیشتر از پیش بینی ها بوده و همینطور افزایش های متعدد و بی حساب و کتاب را شاهد دباشیم، نشان می دهد این طرح یا از ابتدا مطالعات درستی نداشته یا اینکه اگر داشته، مطالعات به درستی برای دولت شفاف نشده و دولت هزینه واقعی طرح را نمی‌دانسته است.

صادق الحسینی ادامه داد: هزینه طرح تحول سلامت ۳۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده که رقم بسیار زیادی بوده و تقریبا به اندازه کل بودجه یارانه نقدی خانوار است.

وی تصریح کرد: نه تنها هزینه های طرح تحول سلامت به شدت افزایش یافته است بلکه گروه هدف این طرح نیز مشخص نیست و سود اصلی از اجرای این طرح نصیب پزشکان شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تبعات اجرای طرح تحول سلامت، گفت: افزایش هزینه های درمانی از جمله تبعات اجرای این طرح بوده است؛ البته درست است که مردم این هزینه ها را پرداخت نمی کنند و دولت این مسئولیت را متقبل شده اما افزایش هزینه ها باعث شده پزشکان به شدت منفعت ببرند و درآمد پزشکان در حالی به شدت افزایش یافته که هنوز انواع و اقسام زیرمیزی ها حذف نشده است.

صادق الحسینی تاکید کرد: افزایش هزینه های درمانی و افزایش درآمد پزشکان بدون اینکه باعث شود کارایی سلامت در کشور تفاوت معناداری پیدا کند موجب شده هزینه های درمان به نفع پزشکان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت به جای توجه به پیشگیری، فقط به درمان توجه شد، اظهار داشت: در این طرح هزینه های مرتبط با پیشگیری به خوبی دیده نشد و تنها روی آخرین حلقه سلامت یعنی درمان تمرکز شده است.

ایجاد زنجیره بدهی در اقتصاد کشور

صادق الحسینی گفت: هنوز هزینه های طرح تحول سلامت مشخص نیست؛ ضمن اینکه با اجرای این طرح، بدهی بیمه ها به خصوص سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌های تجاری افزایش یافته است و این ، منجر به ایجاد زنجیره ای از بدهی ها در اقتصاد کشور شده است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: اینکه در سال دوم یک دولت، یک وزیر به خاطر اینکه هزینه های طرح تحول سلامت به خوبی افزایش نمی یابد در حالیکه افزایشی بیش از افزایش متوسط بودجه داشته، وزاتخانه را ترک می کند نشانگر این است که ما با ندیدن ابعاد طرح‌مان باعث شدیم یک طرح بزرگی روی دست دولت بماند؛ و هر وزیر دیگری بر مسند وزارت بهداشت تکیه بزند با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

وی گفت: دولت همه کارتهای خود را بازی کرده و در این شرایط نمی‌تواند طرح تحول سلامت را متوقف کند بلکه باید به اصلاح این طرح بپردازد.

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :