به گزارش کلهرنیوز  ، به نقل از اسلام آبادخبر ، بزرگترهای شهر و دهه شصتی‌ها به خوبی به یاد دارند که در سال‌های نه چندان دور اسلام‌آبادغرب چندین سینما داشت؛ اما چه شد که سینماهای شهر به ویژه تنها سینمای بخش خصوصی (سینما احسان) تعطیل شد و در سال ۸۲ به تالار عروسی تغییر کاربری داده شد!

سینما به عنوان پدیده ای نو توانسته در سالیان بعد از پیدایش نقش مهمی در ارتباط با اجتماع را به نمایش بگذارد؛ سینما در سالیان اخیر در کشورمان دچار فراز و فرودهایی در جنبه های مختلف بوده است، اما به لحاظ عدم بهبود کیفیت محل نمایش فیلم و استقبال عموم مردم از این پدیده به طور جدی شاهد افت شدید بوده‌ایم.

در کشور ما با سابقه بسیار غنی هنرهای نمایشی متاسفانه نتوانسته است آن طور که باید نقش خود را ایفا کند که در این گزارش کوتاه علاوه بر مشکلات بخش خصوصی در سرمایه گذاری در صنعت سینما به ارزیابی نقش سینما در توسعه و گسترش فرهنگ  پرداخته می شود.

شامحمدی و اسدی مالکین سینما احسان سابق، حضور رسانه های تصویری جدید نظیر ویدو و CD، رشد بی رویه کلوپ های تصویری و عدم نظارت بر آنان در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ را عامل ورشکستگی سینما می دانند.

شامحمدی یکی از شرکا به خبرنگار اسلام آبادخبر می گوید: کاهش فروش بلیط گیشه و عدم صرفه اقتصادی با وجود بالا بودن هزینه های جاری سینما، موجب تعطیلی و تغییر کاربری این سینما به تالار تشریفات شد که علاوه بر تعطیلی سینما های اسلام آبادغرب، سینما در دیگر شهرستان های استان من جمله هرسین و گیلانغرب تعطیل شدند.

ایوانی  از مدیران اسبق اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان  اسلام آبادغرب با ارائه توضیحی در خصوص سابقه سینما در شهرستان گفت: شهرستان اسلام آبادغرب قبل از انقلاب دو سینما داشت و بعد از انقلاب سه سینما در شهرستان دایر بود؛ سینما فرهنگیان که بیشتر برای قشر فرهنگی و دانش آموزان مورد استفاده قرار می گرفت، سینما تابستانی بیشتر در تابستان و فصول خوش آب و هوا در محل پارک  دایر می‌شد و سینما احسان که سابقه آن به قبل از انقلاب باز می گردد، بعد از انقلاب این سینما توسط بنیاد جانبازان تملک شد و در سال ۷۴ با کاربری سینما به بخش خصوصی واگذار و افتتاح شد، البته مجتمع چند منظوره غدیر نیز با ظرفیت ۱۳۰ صندلی در سال ۷۵ به بهره برداری رسید که با احتساب آن می توان گفت اسلام‌آبادغرب در مقطعی از زمان در دهه هفتاد ۴ سینما در شهرستان داشت.

رضا عباسی  مدیر پیشین اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان  اسلام آبادغرب گفت: سینما احسان تا سال ۸۱ فعالیت خوبی داشت اما بدلیل رشد قارچ گونه ویدیو کلوپ ها و پدیده CD ، سینما باعدم استقبال مردمی مواجه شد و با رکود مواجه شد.

وی بروز تکنولوژی های نوظهور مانند CD، DVD، ماهواره و شبکه های اجتماعی را که در آن به راحتی همه نوع فیلم بدون رعایت حقوق مالکیت معنوی به نمایش درآمده یا قابل دانلود می باشد را عامل کمرنگ شدن سینما و آفت فرهنگ جمع شدن دورهمی می داند.

هوشنگ رزمدیده مسئول امور رسانه اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان  گفت: جهت پر کردن خلاء نداشتن سینما در شهرستان  بعنوان یک نیاز فرهنگی و یکی از ارکان توسعه شهرستان با حمایت فرماندار اسلام آبادغرب، چندین بار سینما با بلیط نیم بهاء ۴ هزار تومانی در محل مجتمع غدیر اسلام آبادغرب مستقر شد.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی در راستای تقویت سینما در شهرستان، گفت: با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد و ناحیه مقاومت بسیج سپاه اسلام آبادغرب، چندین بار سینما سیار به شهرستان آورده شد و در اماکن عمومی و پارک ها به نمایش درآمد که با استقبال خوب مردم و خانواده ها روبرو شد، اما بخاطر هزینه بالای اجاره سینمای سیار این کار تداوم نداشت، لذا با توجه به اینکه این کار برای بخش دولتی هزینه دارد، لازم است که بخش خصوصی وارد این عرصه شود و برای صرفه اقتصادی در کنار مجتمع های چند منظوره سینما نیز پیش بینی شود.

وعده راه‌اندازی سینما

در همین رابطه؛ خسرو تمری مدیر اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر ، با بیان اینکه پروسه تعطیلی سینما یک پروسه عمومیت یافته است و فقط مختص این منطقه نیست، عدم استقبال مردم و عدم رضایت بخشی فیلم ها برای مخاطبین را از عوامل مهم تعطیلی سینما ها دانست.

دکتر تمری با اشاره به حمایت های معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای احیای سینماها، گفت: اسلام آبادغرب سالیان متمادی است که فاقد سینماست و در نظر داریم با استفاده از کمیسیون ماده ۵ سینما را در مجتمع غدیر راه اندازی کنیم و اگر بخش خصوصی هم پای کار بیاید حمایت می کنیم.

وی افزود: اسلام آبادغرب ظرفیت های خوبی از بعد فرهنگی و هنری دارد که باید از این ظرفیت ها و با استفاده از تبلیغات فضای مجازی حضور مردم در سینما را پررنگ کنیم که این امر نیازمند همگرایی نهادهای فرهنگی و همچنین تخصیص بودجه دارد.

به گزارش خبرنگار اسلام آبادخبر ، جلسه کمیسیون بند ۵ سالن های نمایش و سینما ماه گذشته(۲۱آذر۹۷)  در دفتر فرماندار شهرستان برگزار و اعضا با راه اندازی سینما شهر اسلام آبادغرب موافقت کردند.

در این جلسه دکتر افشین کریمی فرماندار شهرستان ضمن تقدیر و تشکر از حسن توجه اعضا کمیسیون و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به موضوع راه اندازی سینما در شهرستان بیان داشت : سینما یکی از ابزارهای رشد و تعالی یک جامعه است و یکی از نمادهای مولفه های توسعه شهری است و باید با همه ی کاستی های موجود سینمای شهر را هرچه سریعتر راه اندازی کرد و تلاش کرد ظرف چند سال محل سینما را تجهیز کرد.

دراین جلسه مظفر تیموری معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به اهمیت راه اندازی سینما اشاره و بیان داشت : امروز نگاه ویژه ای به سینما وجود دارد و سینما ها از رونق مناسبی برخوردار هستند.

تیموری بیان داشت : هر چه زودتر تلاش می کنیم سینمای شهری اسلام آبادغرب را راه اندازی کنیم و این مهم یکی از از نشانه های توسعه فرهنگی هر جامعه است وتلاش خودمان را بکار می گیریم تا در اولین فرصت نسبت به تهیه تجهیزات مقدماتی برای سینمای شهر اسلام آبادغرب اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار اسلام آبادخبر ، امیدواریم با راه اندازی سینما در محل مجتمع غدیر شاهد تقویت و حمایت دیگر بخش های فرهنگی و هنری شهرستان باشیم، همچنین محرکی برای راه اندازی سینمای بخش خصوصی در کنار مجتمع های چندمنظوره فرهنگی-تفریحی در سطح شهرستان نیز باشد که این امر با وجود مشکلات اشتغالزایی شهرستان هم کمکی به اشتغال است وهم این نگرانی رفع شود که با وجود خطرات جاده، علاقمندان هنر سینما، خانواده ها و جوانان شهرمان بخاطر دیدن یک فیلم مسافت زیادی را تا مرکز استان طی می نمایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :