به گزارش کلهرنیوز ،فرامرز شوهانی درگفتگو با  خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت: کل استان کرمانشاه حدود ۲۸۸۶ روستای ثبت شده دارد که بالغ بر ۲۶۰۰ روستای آن دارای سکنه هستند همچنین شاخص بهره‌مندی آب روستایی کشور حدود ۷۴.۹ درصد است.

وی با بیان اینکه شاخص بهره ‌مندی استان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری و نزدیک به ۷۸ درصد است افزود: هنوز برخی از روستاهای ما بی‌آب هستند و این محرومیت دغدغه اصلی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه بیان کرد: مجموع خطوط انتقال و شبکه توزیع شبکه های آبرسانی روستایی سطح استان که در حال حاضر در حال بهره‌برداری است، حدود ۸۲۵۰ کیلومتر است.

وی تصریح کرد: بخشی از لوله‌های و شبکه‌های آبرسانی مربوط به سالیان گذشته است که مسائل فنی رعایت نشد و مقاومت لوله‌ها براساس فشارهای مورد نیازشرایط کنونی طراحی نشده است و در نتیجه شکستگی‌ها و پوسیدگی‌های فراوانی ایجاد می‌شود.

شوهانی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰۰ کیلومتر فرسودگی بالای ۳۰ سال داریم، تصریح کرد: تعداد ۳۸۹ ایستگاه پمپاژ، ۲۷۶ حلقه چاه و ۲۹۴ دهنه چشمه در استان وجود دارد که آب بیش از ۵۶۵ محل در سطح روستاهای استان را تامین می کند.

وی بیان کرد: ۹۵۲ مخزن در سطح روستاهای استان وجود دارد که حجم این مخازن ۱۲۵ هزار و ۴۳۸ متر مکعب است، که هر ۶ ماه یکبار باید همه این مخازن شستشو داده شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه از چالش‌های شرکت‌ آب و فاضلاب روستایی استان را روستاهای فاقد آب دانست و افزود: از مجموع ۲۶۰۰ روستای دارای سکنه تعداد ۴۴۰ روستا فاقد آب هستند که تامین آب آنها در قالب برنامه های توسعه آبرسانی در دستور کار جدی این شرکت قرار دارند.

وی گفت: در تعدادی از روستاها از خود چشمه تا روستا بدون هیچ‌گونه پمپاژ و هزینه برق، آب به دست روستاییان می‌رسد، اما با توجه به اینکه استان کرمانشاه به دلیل موقعیت جغرافیایی ، مناطق صعب‌العبور وکوهستانی بسیاری دارد، مشکلات و سختی‌های زیادی در آبرسانی به روستاها سر راه ما قرار دارد.

شوهانی گفت: هزینه های بهره برداری از شبکه های آبرسانی پمپاژی که از آب از طریق پمپاژ ابتدا به مخازن و نهایتا به روستاها می رسد بسیار بیشتر از درآمدی است که از فروش انشعاب و جمع آوری آب بهاء حاصل می شود و در واقع شرکت ما به عنوان یک بنگاه تولیدی زیان ده فعالیت می کند.

وی کمبود شدید منابع آب در روستاها و موضوع بیکاری از اصلی‌ترین عوامل مهاجرت روستاییان به شهر ها و حاشیه‌نشینی‌ در شهرها دانست و تصریح کرد: بسیاری از روستاییان به علت مشکلاتی که در حوزه خدمات‌رسانی آب شرب داشتند، مجبور به ترک روستاها شدند و یا به روستاهای همجوار رفته اند و یا در حاشیه شهرها سکنی گزیدند.

وی اظهار داشت: اولویت مجموعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان برای آبرسانی، روستاهای بالای ۲۰ خانوار است در حالی که روستاهای زیر ۲۰ خانوار هم داریم و خدمات‌رسانی هم می‌کنیم./مرصاد

این خبر را به اشتراک بگذارید :