به گزارش کلهرنیوز ، فریدون یاوری با اشاره به بارندگی‌های اخیر و افزایش حجم آب تالاب‌های استان کرمانشاه اظهار داشت: با آغاز فصل بارش‌ها تالاب‌های استان به طور متوسط ۹۰ درصد پر شده‌‌اند و برخی‌ها تا ۱۰۰ درصد پر شده و برخی نیز سرریز شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه بیان کرد: بارندگی‌های اخیر استان علاوه بر ایجاد برخی مشکلات همانند سیلاب و آبگرفتکی معابر نتایج مثبتی نیز داشته که احیا تالاب‌ها از جمله آنها بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ تالاب و سراب در سطح استان کرمانشاه وجود دارد، عنوان کرد: تالاب‌ها در کاهش ریزگردها، حفظ تنوع زیستی و تعدیل آب و هوا موثر است، بنابراین باید از تمامی ظرفیت‌ها برای حفظ و احیا آنها استفاده شود.

یاوری با بیان اینکه تالاب از سیل جلوگیری می ‎کند بیان کرد: تالاب‎ها در جلوگیری از ایجاد سیل نقش مهمی دارند و به دلیل حفظ مواد معدنی در خاک خودشان به عنوان یک منبع بسیار مهم برای استخراج انواع داروهای گیاهی در طب سنتی به حساب می آیند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه از خاک تالاب‌‎ها برای درمان انواع بیماری‎های مفصلی استفاده می‎شود، بیان کرد: زمین‌های کشاورزی که در اطراف تالاب‎ها قرار دارند به شدت حاصلخیز است زیرا گونه‌های جانوری مختلفی که در تالاب زندگی می‌کنند به حفظ خاک و حاصلخیزی آن کمک می‎کنند.

وی با بیان اینکه با آبگیری تالاب‌ها باید شاهد مهاجرت پرندگان مهاجر به این مناطق نیز باشیم، عنوان کرد: با آبگیری تالاب‌های فصلی، سفره‌های زیرزمینی نیز جان دوباره می‌گیرند و می‌توان امیدوار بود امسال دیگر به دلیل بارندگی خوب با کمبود آب روبه‌رو نباشیم اما این دلیل نمی‌شود که در مصرف آب صرفه‌جویی و مدیریت نکنیم.

منبع: تسنیم

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :