به گزارش کلهرنیوز  ، به نقل از مرصاد ،  ابراهیم شکیبا افزود ، با توصیه به مردم جهت پرهیز از مصرف قارچ‌های وحشی اظهار داشت: باید مسمومیت با قارچ جدی گرفته شود زیرا همه قارچ‌ها خوراکی نیستند برخی سمی هستند که حتی خوردن مقدار کمی از آنها هم می‌تواند کلیه، کبد یا مغز را از کار انداخته و موجب مرگ شود.

وی با بیان اینکه علائم مسمومیت با قارچ زودرس و دیررس است، افزود: تهوع، استفراغ، شکم درد و تعریق که گاهی با علائم مغزی مثل توهم و بی‌قراری بعد از چهار تا ۲۴ ساعت بعد خوردن قارچ ظاهر می‌شود و نیز علائم زودرس و مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی و مرگ را که ممکن است طی روزها یا هفته‌ها بعد خوردن قارچ سمی نمودار شود علائم دیررس اعلام کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره راه‌های پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های وحشی تصریح کرد: باید به طور جدی از چیدن، خوردن، خریدن و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز شود و از قارچ‌های خوراکی تولید شده درکارخانه جات که به صورت بسته بندی شده دارای برچسب مورد تائید و تاریخ مصرف هستند استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های سمی سمی بودن آن را از بین نمی‌برد همچنین برای تشخیص سمی یا خوراکی بودن نباید با گذاشتن قارچ دردهان آن را امتحان کرد و در صورت ناآشنا بودن به سمی یا خوراکی بودن قارچ باید از مصرف آن پرهیز شود.

شکیبا با تاکید بر اینکه نباید حتی به قارچ‌های نا آشنا دست زد زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست وجود دارد گفت: اگر به قارچ سمی ناآشنا هم دست زده شد از زدن دست به دهان، چشم و پوست پرهیز شود و بلافاصله دست‌ها را با آب و صابون فراوان بشویند.

وی بیان داشت: در صورت هرگونه شک به مسمومیت به قارچ از هرگونه اقدام خود درمانی پرهیز شود و فرد مسموم به اولین مرکز درمانی منتقل شود همچنین جلوی تخلیه معده یا استفراغ وی گرفته نشود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در برخی موارد پس از پیگیری و اقدام به درمان علائم ظاهری مجدد عود می‌کند بنابراین تا زمانی که پزشک معالج صلاح دیده باید فرد مسموم شده با قارچ از ترک بیمارستان خودداری کند.

به گفته دکتر شکیبا سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی اجتناب کرد همچنین قارچ‌های پرورش یافته در کارخانه را تنها تا ۲ روز بعد از چیده شدن باید مصرف کرد و به دلیل وجود حشرات و باکتری‌ها، قارچ‌های پرورش یافته کارنجات را قبل از مصرف باید به خوبی شست.

وی با بیان اینکه این معاونت از نیمه اسفند سال قبل نسبت به آموزش و اطلاع رسانی به عموم مردم جامعه اقدام کرده عنوان کرد: در خصوص پیشگیری از مسمومیت با قارچ تاکنون ۱۴ جلسه هماهنگی در مراکز بهداشت شهرستان‌های تابعه و ۲۰ مورد هماهنگی با سایر سازمان‌ها در شهرستان‌های تابعه جهت جلب مشارکت آنان از جمله بخشداری‌ها و سازمان تاکسیرانی برگزار و انجام شده است.

شکیبا نصب ۴۴ تخته بنر در معابر عمومی و پر تردد، تولید و توزیع ۳۵ هزار برگ بروشور آموزشی شده، آموزش به ۳۲ هزار سفیر سلامت خانوار و ۱۵۰۰۹ سفیر سلامت دانش آموز، درج ۱۴ مورد مطلب آموزشی در سایت شبکه‌های شهرستان‌های تابعه و ارسال ۱۸ مورد مطلب آموزشی از طریق شبکه‌های مجازی را از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه دانست.

وی با اعلام اینکه معاونت بهداشتی و ستاد مدیریت بحران به طور گسترده نسبت به اطلاع رسانی اقدام کرده و تاکنون موردی از مسمومیت یا مرگ با قارچ‌های سمی گزارش نشده افزود: در پی دستور دادستان با همکاری گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی بر عرضه قارچ‌ها نظارت می‌شود تا از توزیع قارچ‌های سمی و فله‌ای به طور جدی جلوگیری شود.

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :