به گزارش کلهرنیوز ، شهریار مستوفی روز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته سلامت افزود: سند نان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در حال تدوین است.
کاهش اسیدهای چرب ترانس و اشباع در روغن های تولیدی استان، کاهش نمک و قندهای ساده در فرمولاسیون مواد غذایی، نصب لوگو بر روی محصولات تراریخته برای اطلاع مصرف‌کنندگان، غنی‌سازی آرد استان و پایش و پالایش محصولات آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و نیترات در ۳۹ محصول کشاورزی از دیگر اقدام هایی بود که مستوفی به آن اشاره کرد و گفت: این خدمات در سال ۹۸ هم با جدیت پیگیری و تداوم می یابد.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در سال ۹۷ از ۲۶۷ واحد تولیدی مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و ۷۶ واحد کارگاهی استان هزار و ۴۸۶ مورد بازرسی داشته‌ایم.
او افزود: در این بازدیدها ۶۱۷ مورد نمونه برداری از تولیدات واحدها صورت گرفت که ۱۱ درصد آنها با استانداردهای انطباق نداشت و برخوردهای لازم قانونی با آنها صورت گرفت.
مستوفی همچنین با بیان اینکه بیش از ۹۸ مورد پروانه ساخت برای تولید مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی صادر شده گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد محصولات تولیدی استان نشانگر رنگی تغذیه دارند.
به گفته او، در سال رونق تولید، الکترونیکی شدن صدور پروانه های بهداشتی بهره برداری از طریق سامانه تی‌تک هم در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قرار دارد.

مسمومیت با قارچ نداشته‌ایم
وریا رحیمی، رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این نشست گفت: در سال ۹۸ تاکنون موردی از مسمومیت با قارچ سمی در استان نداشته‌ایم.
او در عین حال گفت که اقدام های لازم برای پیشگیری از مسمومیت با قارچ از جمله اطلاع‌رسانی و نصب بنرهای آموزشی انجام شده با این حال خطر مسمومیت همچنان جدی و لازم است که شهروندان از مصرف هر نوع قارچ خودرو و فله‌ای خودداری کنند.
به گفته او، حتی یک عدد قارچ سمی در یک کیلو قارچ سالم برای مسموم شدن یک یا چندین نفر کافی است.

آزمایش مستمر مواد غذایی و بهداشتی کرمانشاه
مجید محمودی، مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم گفت: در سال ۹۷ بیش از چهار هزار نمونه در سطح تولید و عرضه آزمایش کردیم که در مجموع ۱۷ تا ۱۸ هزار پارامتر آزمون، مطالعه شد.
او افزود: ۱۵ درصد آزمون‌ها با استانداردهای لازم نامنطبق بود که برای اصلاح به واحدهای تولیدی اعلام شد و در مواردی که اصلاحی صورت نگرفت، با متخلف برخورد قانونی صورت گرفت.
محمودی تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی استان به صورت مستمر بررسی و آزمایش می‌شوند.
او گفت: آزمایشگاه غذا و دارو از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌هاست که شامل واحدهای مختلف میکروبی، شیمیایی، بافت شناسی، دارو و نیز مرکز تحقیقات روغن‌ها و چربی‌ها می شود.

صدور ۴۰ مجوز تاسیس داروخانه در سال ۹۸
در ادامه این نشست خبری، حسین رضاپور، مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در سال گذشته ۴۱ مجوز فعالیت داروساز جدید و ۳۲ مجوز تاسیس داروخانه صادر شده است؛ همچنین افزایش شرکت‌های پخش دارو به ۴۹ شرکت از دیگر اقدام های بخش نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بوده است.
رضاپور گفت: با توجه به کلانشهر شدن کرمانشاه پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری ۴۰ مجوز جدید برای تاسیس داروخانه در استان صادر شود.
به گفته او در سال گذشته ۲۲ مورد تخلف در کمیسیون ماده ۲۰ مطرح و با داروخانه های متخلف برخورد شده است؛ تعداد بازرسی از داروخانه‌های و شرکت‌های دارویی استان در سال گذشته به ۶ تا هفت مورد برای هر واحد رسید که بیش از ۲ برابر میانگین کشوری است.
رضاپور اظهار کرد: ۱۲ جلسه کمیسیون ماده ۲۰ در سال ۹۷ تشکیل و ۲۰۴ پرونده بررسی شد که از شلوغ ترین کمیسیون های سراسر کشور بود.
او از افزایش داروخانه های توزیع کننده داروهای خاص از چهار به ۳۱ داروخانه خبر داد و گفت: در سال ۹۷ بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخفیف کمک هزینه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج پرداخت شده است.

نظارت مستمر بر کالاهای سلامت محور
رشیدی، معاون اداره بازرسی ویژه کالاهای سلامت محور نیز در پایان این نشست گفت: در سال گذشته چهار هزار و ۲۰۷ مورد بازرسی از واحدهای تولید کننده کالاهای سلامت محور استان انجام شده که ۴۴۵ مورد منجر به کشف و تشکیل پرونده برای متخلفان به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان شد.
او همچنین با بیان اینکه وضعیت نامطلوب اقتصادی تقاضا برای کالای قاچاق را افزایش داده است، گفت: بخش بازرسی ویژه به موازات نظارت مستمر اقدام های آموزشی و فرهنگی را هم در دستور کار قرار داده است که ارائه آموزش به ۲۴ هزار نفر و تهیه فیلم های مستند آموزشی برای پخش از رسانه ملی از جمله این اقدام ها است.
در استان کرمانشاه چهار شرکت تولید دارو وجود دارد که ۲ مورد آن دانش بنیان است و یکی از آنها جزء با کیفیت ترین شرکت های دارویی ایران می باشد.
براساس آمار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سالانه بیش از چهار هزار میلیارد ریال دارو و تجهیزات مصرفی در استان کرمانشاه مصرف می شود.

منبع:به نقل از ایرنا

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :