به گزارش کلهرنیوز ، هوشنگ بازوند در مراسم افتتاح طرح‌های آبی استان که امروز در ازگله برگزار شد با اشاره به اینکه از آغازین روزهای سال ۹۸ بحرانی ۲۵ استان را درگیر کرد اظهار داشت: سامانه گرمسیری یکی از بزرگترین طرح‌های آبی کشور محسوب می‌شود و به طور قطع می‌تواند در منطقه توسعه پایدار با محوریت آب ایجاد کند.

وی با بیان اینکه کارشناسان اعتقاد دارند این طرح می‌تواند حدود ۲۸ هزار شغل را ایجاد کند عنوان کرد: از تمام مهندسان و مشاوران و وزرای نیرو در ادوار گذشته نیز و به‌ویژه قرارگاه خاتم که زحمت مضاعفی را داشتند تشکر می‌کنم.

بازوند با اشاره به اینکه این سامانه نیازمند مخازن است گفت: در طرح اولیه مخازنی تعریف شده است که در زمستان آب اضافی در این مخازن ذخیره شود که تقاضا می‌شود این مخازن تکمیل شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه فاز دوم که بیشترین بهره‌وری در زمین‌های بعد از بازی‌دراز تا سومار را دارد باید به سرعت تکمیل شود و نیازمند اعتبار است افزود: براساس برآورد اولیه بهره‌برداری از فاز دوم این طرح نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

بازوند بیان کرد: افراد بالادست این سد و مردم  مرزبان‌ها نیازمند این هستند که حق‌آبه‌ای برای زمین‌های کشاورزی آن‌ها در مناطق ثلاث‌باباجانی و ازگله تخصیص یابد و امید داریم به آن‌ها تخصیص یابد.

وی گفت: وزارت نیرو در زمینه این سامانه اقدام مناسبی انجام داده است و ساختار مدیریتی تحت عنوان سازمان توسعه و عمران منطقه گرمسیری را تعریف کرده و در شورای عالی شهرسازی نیز تصویب شده است که اکنون تعدادی از وزرا حضور دارند.

استاندار کرمانشاه افزود: چنانچه این ساختار در هیئت دولت تصویب شود و تعدادی از وزرا نقش هیئت امنایی داشته باشند بسیار مناسب است که در نهایت و در یک پروسه پنج ساله مدیریت این سامانه در مجموع به بخش خصوصی واگذار شود.

بازوند با بیان اینکه دو شهر نفت‌شهر و سومار و ۷۰ تا ۸۰ روستا بعد از جنگ خالی از سکنه شده‌اند گفت: امید داریم شاهد بازگشت مجدد مردم به این مناطق باشیم و نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها از جمله راه و شهرسازی است.

تسنیم

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :