به گزارش کلهرنیوز ، «رودریگو دی آزردو سانتوس» روز یکشنبه در دیدار استاندار و مدیران اقتصادی استان کرمانشاه در محل استانداری افزود: پیش از اینکه به عنوان سفیر به ایران بیایم چهار بار به کشور شما سفر کردم و در این سفرها دریافتم که ایرانیان مردمی مقاومند و می‌توانند مشکلات را پشت سر بگذارند.
سفیر برزیل در ایران گفت: پس از ملاقات‌هایی که با وزیران و استانداران جمهوری اسلامی ایران داشته‌ام، متوجه شدم که ایران کشور بزرگی در منطقه است و با سرعتی که در پیشرفت دارد به یک قطب خیلی بزرگ در دنیا تبدیل می‌شود.
سانتوس گفت: تعدادی از بانک‌های برزیل با بانک‌های ایرانی تعامل دارند و می‌توانیم از این طریق در بخش اقتصادی و انتقال سرمایه با هم کار کنیم.
به گفته او «درباره انتقال سرمایه به ایران هیچ مشکلی از طرف بانک‌های برزیلی نداریم اما اگر درباره انتقال ارز و سرمایه شرکت‌های برزیلی به ایران مشکلی وجود داشته باشد، می‌‌توانیم این همکاری را به صورت کالا به کالا انجام دهیم».

مشتاق واردات اوره، آمونیاک و قیر طبیعی کرمانشاه هستیم
سفیر برزیل در ایران با بیان اینکه در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در روابط اقتصادی ۲ کشور افتاده است، ابراز تمایل کرد که حجم صادرات و واردات ایران و برزیل به تعادل برسد.
او با اشاره به مصرف بالای محصولات پتروشیمی در برزیل عنوان کرد: ما بسیار مشتاقیم که از کرمانشاه اوره و آمونیاک و بیتومین(قیر طبیعی) وارد کنیم.
سانتوس همچنین برای صادرات فناوری‌های روز دنیا در زمینه صنایع مختلف از جمله تولید شکر و تولید اتانول از نیشکر به ایران ابراز علاقه کرد و گفت: برزیل بزرگترین صادرکننده شکر دنیاست و پیشرفت‌های زیادی در زمینه تجهیزات صنعت شکر داشته که می‌توانیم آنها را در اختیار ایران هم قرار دهیم.
تولید برق و اتانول از مازاد و دورریز نیشکر دیگر فناوری بود که به گفته سفیر برزیل در همه کارخانجات تولید شکر برزیل استفاده می‌شود و امکان صادر کردن آن به ایران وجود دارد.
او گفت: سوخت همه خودروهای برزیل اتانول یا بنزین دارای ترکیبات اتانول است بدون اینکه قدرت موتور خودرو ضعیف شود.

قول سفیر و دعوت از استاندار
سفیر برزیل در ایران با اشاره به دیدار خود با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جمع‌بندی خوبی را برای صادرات دستگاه‌های بیمارستانی و بهداشتی با فناوری روز به ایران داشتیم.
سانتوس همچنین از همکاری برزیل با ایران و استان کرمانشاه در زمینه پتروشیمی، تصفیه آب، کشاورزی و معادن طبیعی استقبال کرد و قول داد که زمینه بازدید و آشنایی بیشتر تجار و شرکت‌های برزیلی از ایران و استان کرمانشاه و همکاری با تجار ایرانی را فراهم کند.
او همچنین از هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه برای سفر به برزیل و بازدید از کارخانجات و ظرفیت‌های اقتصادی این کشور دعوت کرد.
به گفته سفیر برزیل، تبادلات تجاری برزیل و ایران در سال گذشته حدود ۲٫۵ میلیارد دلار بوده که البته بخش عمده آن واردات جمهوری اسلامی از برزیل است.
همچنین ۲ میلیارد دلار دیگر از محصولات سایر کشورها از طریق برزیل به ایران صادر می‌شود.
ذرت، گوشت و سویا مهمترین واردات ایران از برزیل است و کف پوش‌ها، انگور بی‌دانه، پسته، کشمش و ظروف شیشه‌ای هم مهمترین اقلام صادراتی جمهوری اسلامی به برزیل است.
استان کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.
کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱٫۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

ایرنا

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :