به گزارش کلهرنیوز ، توقف چند ماهه عملیات اجرایی راه آهن کرمانشاه – خسروی به جای حوزه عمرانی استانداری از شورای معادن استان کرمانشاه سردرآورد و به موضوع محوری جلسه روز دوشنبه این شورا تبدیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در این نشست گفت: برای فعال‌سازی عملیات اجرایی راه آهن کرمانشاه – خسروی نیاز به بالاست با مقاومت بالا به صورت سنگ آذرین است که تنها در ایستگاه گروس در شرق استان وجود دارد و با وجود این که وزارت راه امکان حمله رایگان آن به محل پروژه را فراهم کرده، وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه این کار را نمی‌دهد.

به گفته مهرداد سالاری، وزارت صمت می‌گوید امکان برداشت سنگ و بهره‌برداری از معادن این منطقه وجود ندارد و این یعنی تعطیلی بیشتر پروژه راه آهن خسروی و ضرر بیشتر.

در جریان ساخت راه آهن پس از عملیات ریل گذاری، بالاست لازم تا سطح بالایی تراورس(ریل بند) بر روی خط پخش و با استفاده از «زیرکوب» محکم می‌شود.

محسن دارابی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این باره توضیح داد: ایستگاه گروس در داخل پهنه معدنی سنقر قرار دارد و طبق ابلاغ وزارتخانه امکان برداشت از آن وجود ندارد و ما نیز نمی‌توانیم چنین اجازه‌ای را بدهیم.

این پاسخ اما برای استاندار کرمانشاه قانع کننده نبود و انتقاد او را برانگیخت؛ هوشنگ بازوند گفت: نمی‌شود عملیات اجرایی راه آهن کرمانشاه بخوابد به بهانه اینکه پهنه سنقر آزاد نشده.

بازوند از دارابی خواست که اجازه برداشت بالاست موردنیاز از ایستگاه گروس را بدهد تا همزمان استانداری پیگیر دریافت مجوز آن از وزارت صمت باشد اما دارابی گفت: پهنه سنقر بزودی آزاد می‌شود و ما تا پیش از آن نمی‌توانیم اجازه برداشت بدهیم.

آنچنان که دارابی بیان کرد، صدور مجوز برداشت از ایستگاه گروس در اختیار جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت است و اداره‌کل صمت کرمانشاه اجازه چنین کاری را ندارد که استاندار کرمانشاه در واکنش به آن گفت: «باید گریه کرد به حال استانی که کارش را یکی دیگر در تهران انجام می‌دهد و مدیران استان اختیاری ندارند».

بازوند با بیان اینکه وزیر صمت در سفر خود به استان کرمانشاه از واگذاری اختیاراتش در حوزه معادن به استان‌ها خبر داد، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که این اتفاق نیفتاده و من حتما این موضوع را به معاون اول رئیس جمهوری گزارش می‌کنم.

در پایان جلسه اعضای شورای معادن استان کرمانشاه مصوب کردند که اداره کل صمت اختیارات حوزه معادن استان را که در انحصار وزیر صمت است، مشخص و با وزارتخانه نامه‌نگاری کند تا این اختیارات به استان تفویض شود و اگر وزیر از این کار خودداری کرد، استانداری موضوع را از طریق معاون اول رئیس جمهوری پیگیری کند.

پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی ۲۳۲ کیلومتر طول دارد و در ۲ مرحله (کرمانشاه – اسلام آبادغرب و اسلام آبادغرب – خسروی) در حال اجراست.

به گفته مسعود فرامرزیان، مجری این طرح «میانگین پیشرفت پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی ۳۱ درصد است.»

برای احداث این پروژه تاکنون بیش از هفت هزار میلیارد ریال هزینه شده و بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

مرکز استان کرمانشاه از نوروز ۹۷ به شبکه ریلی کشور متصل شده است.

راه آهن یک خطه غرب کشور نوروز ۹۷ از طریق اراک، ملایر، کنگاور، صحنه و هرسین به شهر کرمانشاه رسید و اکنون قرار است با عبور از اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین به مرز خسروی برسد و در بلندمدت به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل شود.

منبع: ایرنا

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :