به گزارش کلهرنیوز ، ابراهیم شکیبا  اظهار داشت: در راستای اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون بالا تاکنون حدود ۳۷۸ هزار و ۳۹۵  هزار نفر غربالگری فشارخون شده‌اند.به ن بیماری هستند.

 وی عنوان کرد: براساس آمار به دست آمده تاکنون ۱۰درصد افرادی که در این طرح مورد سنجش فشارخون قرار گرفتهاند بیمار فشارخون جدید بوده و ۲۲ درصد نیز در آستانه ابتلا به این بیماری هستند.

شکیبا با بیان اینکه آزمایش فشار خون برای یک میلیون نفر از مردم کرمانشاه انجام می‌شود، افزود: شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور، فشار خون بالا است که ۶۰ درصد بیماران فشار خونی از بیماری خود اطلاع ندارند و این نوع بیماری را بیماری خاموش می‌گویند که می‌توان با امکانات کم و با فشار خون گرفتن ساده به وجود آن پی‌برد.

وی با بیان اینکه پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی و نارسایی قلب و کلیه می‌شود، بیان کرد: فشار خون بالای کنترل‌نشده می‌تواند منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند دیابت افزایش می‌یابد، گفت: فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است و با پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ضروری است افراد دارای فشارخون بالا شناسایی شوند، عنوان کرد: در برخی کودکان فشار خون بالا نیز به دلیل مشکلاتی مانند بیماری قلبی یا بیماری‌های کلیوی به وجود می‌آید که در تعداد رو به افزایشی از کودکان، شیوه زندگی غلط مانند رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت بدنی منجر به فشار خون بالا می‌شود.

شکیبا با اشاره به اینکه تمامی افراد بالای ۳۰ سال، تمامی مادران باردار و تمامی بیماران دارای نارسایی کلیوی غربالگری می‌شوند، افزود:  این طرح از ۲۷ اردیبهشت با آموزش و اطلاع‌رسانی آغاز و از ۱۷ خرداد با غربالگری تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: وضعیت سلامت کسانی که دارای فشارخون بالا تشخیص داده شوند پیگیری شده و اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی www.salamat.gov.ir نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

تسنیم

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :