به گزارش کلهرنیوز  ، دنی عنان ظهر امروز سه شنبه در نشست با فعالین اقتصادی استان کرمانشاه در اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار داشت: بین تجار این استان و کشور دانمارک علاقه زیادی وجود دارد و همین باعث ایجاد رابطه تجاری قوی خواهد شد.

وی افزود: قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج شود سفرهای زیادی به کشور ایران نه تنها تهران بلکه استان‌های مختلف صورت گرفت و ارتباط تجاری خوبی وجود داشت و بزرگترین هیأت ۱۲۸ نفر از ۵۸ شرکت دانمارکی بودند.

سفیر کشور دانمارک در ایران گفت: امیدوارم در آینده شاهد رفت و آمد تجار دو کشور باشیم واین ارتباط دوجانبه بین تجار دو کشور مهم است و از این قضیه حمایت می‌کنیم.

وی بیان داشت: یکی از نکات مهمی که در برجام به آن اشاره شده بود این بود که همکاریهای تجاری ادامه داشته باشد و تحریم باید پایان بیابد.

عنان ایران را دارای پتانسیل بالا در زمینه تجاری معرفی کرد و گفت: ایران نه تنها در زمینه نفت و گاز پتانسیل بالایی دارد بلکه دارای صنایع ارزشمندی است و در دانمارک ایران به عنوان آلمان خاورمیانه مشهور است.

وی افزود: بین سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ ما روابط تجاری دو جانبه با ایران و دانمارک را توانستیم دو برابر افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تخمین بانک‌ها و مؤسسات صادراتی دانمارک این بود که اگر روال به همین صورت ادامه پیدا می‌کرد ایران بزرگترین مرکز صادرات پس از ترکیه می‌شد.

سفیر کشور دانمارک بیان داشت: طی یک آنالیز گزارشی تهیه شده بود که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ ایران یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در خاورمیانه یعنی حدود ۵ درصد را خواهد داشت.

وی عنوان کرد: امروزه شاهد این هستیم که ارتباطات اقتصادی سیر نزولی دارد و این یک مشکل فقط مختص دانمارک نیست بلکه یک روند جهانی دارد.

سفیر دانمارک ادامه داد: با مقایسه آمار سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ با مشابه سال قبل صادرات دانمارک به ایران ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه فرصت‌های باقی مانده برای تجارت بین دو کشور بسیار محدود است، خاطرنشان کرد: مطمئن هستم که وضعیت ارتباطات تجاری بین دو کشور بهبود پیدا خواهد کرد و تا آن روز توجه را بر روی فرصت‌های ممکن باید معطوف کنیم.

عنان ادامه داد: تعدادی از شرکتهای دانمارکی در زمینه مواد غذایی در ایران فعالیت دارند و مواد اولیه در اختیار کارخانه جات غذایی قرار می‌دهند و ارتباط خوبی با شرکت‌های لبنیاتی مثل پگاه و کاله دارند.

وی خاطر نشان کرد: مطمئنم در رابطه با مکانیزم مغازه داری مالی اطلاعاتی را دارید و اخباری را می‌شنویم که تغییراتی در انجام مراحل اجرایی این مکانیزم در حال شکل گرفتن است اما باید بگویم که این طور نیست.

عنان گفت: از مقامات عالی‌رتبه اتحادیه اروپا نیز شنیدیم که این صحت ندارد چرا که این مکانیزم نه تنها برای ایران بلکه برای اروپا هم مهم است و متوجه نگرانی ایران در این خصوص هستیم که هنوز پس از ۱۳ این مکانیزم عملیاتی نشده است.

وی اطمینان خاطر داد که به زودی از طریق این مکانیزم اولین ارتباطات بین ایران و اروپا برقرار خواهد شد.

سفیر دانمارک افزود: طی صحبت‌هایی که با همکاران خود در سوئیس داشتیم این را می‌توانیم به اطلاع برسانیم که مکانیزمی به زودی از طرف ایران و سوئیس جهت نقل و انتقالات مالی در زمینه مواد غذایی، کشاورزی و دارویی بین دو کشور بسته خواهد شد.

وی یادآور شد: زمانی که قرارداد برجام بسته شد تعداد زیادی از شرکتهای دانمارک وارد بازار ایران شدند اما پس از خروج آمریکا و حاکم شدن تحریم‌ها تعداد زیادی خارج شدند و فقط تعداد اندکی باقی ماندند.

عنان خاطرنشان کرد: توصیه من به تمام شرکت‌های دانمارکی که خارج شدن این بود که ارتباط خود را با طرف ایرانی حفظ کنند و همه بی صبرانه منتظرند دوباره وارد بازار ایران شوند.

وی اظهار داشت: کشور دانمارک صنایع بسیار متعددی دارد و بر تمام صنایع مربوط به مواد غذایی، انرژی‌های تجدید ناپذیر، مواد دارویی و ماشین آلات کشاورزی قوت دارند.

سفیر دانمارک با بیان اینکه نقاط زیادی برای همکاری کرمانشاه و دانمارک وجود دارد، گفت: در حال حاضر شرکت‌های دانمارکی زیادی وجود دارند که فرشهای کرمانشاه را خریداری می‌کنند.

وی گفت: الان شرایط به گونه‌ای است که تعداد کمی از شرکت‌های دانمارک در بازار ایران فعال هستند و مابقی ترس از مشارکت دارند و امیدواریم بتوانید ارتباط خوبی را با شرکت‌های موجود برقرار کنید تا انگیزه را برای مشارکت دیگران فراهم شود.

عنان افزود: تا آن روز می دانم قادر خواهید بود به تجارت خود ادامه دهید و صادرات خود را به عراق گسترش دهید.

وی اذعان داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه در حال حاضر ۵۰ درصد از صادرات ایران و عراق از شهر مرزی این استان صورت می‌گیرد.

مرصاد

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :