بازسازی بیمارستان اسلام‌آبادغرب که درزلزله بزرگ اخیر تخریب شد، در شرایطی مورد تاکید مسئولان است که بنابر اظهارات برخی صاحبنظران قابل بازسازی نیست.

به گزارش کلهرنیوز  به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، شاید یکی از صحنه های دلخراشی که از زلزله ۷.۳ ریشتری غرب ایران(که لقب مرگبارترین زلزله سال ۲۰۱۷ جهان را به آن دادند) در ذهن اغلب مانقش بسته همان رها شدن بیماران در فضای باز بیمارستان ها در ساعات اولیه وقوع فاجعه باشد، بیمارانی که یکی پس از دیگری به خاطر نبودن امکانات مناسب در پی تخریب بیمارستان ها جان خود را از دست می دادند.

تخریب بیمارستان ها مقوله سرسری نبود که بتوان از آنها به راحتی گذشت، آن هم اماکنی حساس که در شرایط وقوع فاجعه ای همچون زلزله علاوه بر امدادرسانی به آسیب دیدگان و تبدیل شدن آن به پناهگاهی ایمن می توانستند به عنوان پایگاه های مدیریت بحران مورد استفاده قرار بگیرند، اما خودشان به کانون های بحران تبدیل شدند!

یکی از بیمارستان های تخریب شده بر اثر زلزله اخیر، فاز جدید بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اسلام آبادغرب و از دسته گل های انتخاباتی بود که دولت قبلی به آب داد، بیمارستانی که تنها ۷ ماه از افتتاح آن گذشته بود، در حالیکه بیمارستان قدیمی تر شهر با ۳۰ سال قدمت آسیب چندانی ندید.

«ساعت ۵ صبح روز زلزله به بیمارستان اسلام آبادغرب رسیدم، دیدم تمام جنازه ها داخل حیاط است، به فرماندار گفتم که چرا داخل نمی برید؟ گفت که بیمارستان تخریب شده اس. گفتم بیمارستانی که ۶ ماه پیش افتتاح کردید تخریب شده است؟ گفت بله بیمارستانی که قرار بود برای ما محل یاری باشد، باری روی دوش ما شد. حتی پرستارها جرئت نمی کردند بروند از آنجا دارو بیاورند. هرآن احتمال می دادند ریزش کند…» اینها روایت استاندار کرمانشاه از تخریب بیمارستان اسلام آبادغرب است که عمق فاجعه را نشان می دهد.

این موضوع به وضوح ردپای سوء مدیریت در مقاوم سازی سازه‌ها را نشان داد، مقاوم سازی که در شمایل آیین نامه ۲۸۰۰ باید خودش را نشان می داد، آنجا که تصریح می شود تعیین حداقل ضوابط و مقررات برای طرح و اجرای ساختمان ها در برابر اثرهای ناشی از زلزله است به گونه ای که ساختمان های با اهمیت خیلی زیاد (مثل بیمارستان ها)، ‌ در زمان وقوع زلزله های شدید، ‌ بدون آسیب عمده سازه ای، ‌ قابلیت بهره برداری بدون وقفه خود را حفظ کنند.

حالا جدای از بحث تخریب بیمارستان موضوع بازسازی آن است که مطرح می شود در حالی که برخی ها معتقدند که این بیمارستان قابل بازسازی نیست و بازسازی آنرا را خیانت به مردم می دانند، مسئولان دولتی بر این موضوع تاکید و پافشاری هم دارند.

همچنین استفاده از مصالح غیراستاندارد و پایین بودن مقاومت بتن و همچنین نظارت های ناکارآمد از عمده دلایل تخریب بیمارستان اسلام آباد غرب عنوان شد.

 

شورای فنی استان برای تخریب یا مقاوم سازی تصمیم می گیرد

فرماندار اسلام آبادغرب در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان تخریب شده این شهرستان اظهار داشت: نتیجه جلسه بازسازی که امروز برگزار شد، این بود که بر روی این موضوع کارشناسی بیشتری انجام گیرد.

افشین کریمی افزود: همچنین تصمیم گرفته شد که این موضوع در جلسه شورای فنی استان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، شرکت مشاور و دادستانی بررسی و خروجی آن مبنی بر مقاوم سازی یا تخریب اجرایی شود.

وی در مورد اظهاراتی در خصوص عدم قابلیت بازسازی بیمارستان تخریبی نیز گفت: استاندار کرمانشاه هم معتقدند که اگر قرار بر مقاوم سازی باشد، باید افکار عمومی را اقناع کرد که این بازسازی درست است و در این صورت سرعت کار هم باید بالا باشد تا زودتر بیمارستان به مدار برگردد.

نظر شرکت مشاور بر مقاوم سازی بیمارستان است

فرماندار اسلام آباد غرب بیان داشت: اما اکنون بحث بر سر این است که بیمارستان تخریب یا مقاوم سازی شود که در جلسه شورای فنی استان که احتمالا در روزهای آینده برگزار می شود، این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد.

کریمی تصریح کرد: شرکت مشاور معتقد است که امکان مقاوم سازی وجود دارد و به همین دلیل استاندار تصمیم گرفت در شورای فنی استان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دادستان، مشاور از طرحش دفاع کند که بعد از آن اگه قرار بر مقاوم سازی شد کار را زودتر آغاز کنند.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه و خروجی این جلسه هرکاری باشد باید مردم را ببینید، چراکه بیمارستان باید یک جای امن برای آنها باشد و تلاش همه هم باید این موضوع باشد.

بی اطلاعی ناظرترین دستگاه ها از وضعیت بیمارستان

اما یکی از دستگاه هایی که باید بر رعایت اصول ایمنی در ساخت سازه ها نظارت داشته باشد و یکی از رئوس ساخت سازه های ایمن است سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است که برای بررسی چون و چرایی بازسازی بیمارستان اسلام آباد غرب به سراغ مسئولان این دستگاه رفت و با ابراز بی اطلاعی آنها از این موضوع روبرو شد!

این در حالی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان بازوی توانمند بخش دولتی باید باشد، چنانچه یکی از اهداف تاسیس آن هم کمک به ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و همکاری با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها در زمینه کنترل ساختمان است.

دکتر بیژن کلهرنیا، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه در خصوص اینکه آیا بیمارستان تخریبی اسلام‌آبادغرب آیا قابلیت بازسازی دارد یا خیر؟ گفت: متاسفانه هیچ اطلاعی در مورد این بیمارستان ندارم، نه نقشه آنرا دیدم و نه اطلاعات فنی مهندسی در خصوص آن دارم که بتوانم مستند اعلام کنم.

بیمارستان قابلیت بازسازی ندارد

دکتر محمدجواد جمالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بازدیدی که دی ماه سال گذشته از این بیمارستان داشت، بازسازی آنرا با وضعیت پیش آمده خیانت به مردم دانست.

وی با بیان اینکه این بیمارستان قابلیت بازسازی ندارد، گفت: سازه ای که کاملا تخریب شده است را نمی تواند بازسازی و باز هم برای مردم این شهرستان دلهره ایجاد کرد.

حالا با وجود تمام هشدارها در مورد ناایمن بودن سازه بیمارستان اسلام آبادغرب بنابه دلایلی همچون استفاده از مصالح نامرغوب و نظارت های ناکارآمد در زمان ساخت، معلوم نیست این همه اصرار مسئولان استان برای بازسازی آن چیست.

آیا بازسازی این بیمارستان صرفا برای فرار از قضاوت افکار عمومی در مورد شوهای انتخاباتی و سرپوش گذاشتن روی این موضوع نیست، بیمارستانی که تاب مقاومت در برابر شتاب پایین زلزله در این منطقه را نداشت آنچنان که حتی منازل مسکونی عادی در جریان این زلزله در اسلام آبادغرب آسیب چندانی ندیدند ولی نوسازترین و حساس ترین مکان شهر باید اینگونه تخریب شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید :