به گزارش کلهرنیوز ، گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که مکانیسم بدن برای از دست دادن گرما از بین برود؛ وقتی که دمای مرکزی بدن از ۴۱ درجه بالاتر رود این عارضه رخ می‌دهد، در این دما سیستم تعریق از کار می‌افتد و بدن در آزادسازی گرما دچار مشکل می‌شود.

اگر عملیات درمانی برای فرد گرمازده انجام نشود، احتمال مرگ وجود دارد زیرا در گرمازدگی، دمای بدن از حد طبیعی بالاتر می‌رود و عروق سطحی پوست منبسط می‌شود، تعرق افزایش می‌یابد و باعث اختلال در تنظیم و کنترل دمای بدن می‌شود.

اگر آب و هوا گرم و مرطوب باشد، تعرق کند می‌شود و بدن به آسانی خنک نمی‌شود، در این شرایط مقدار زیادی از آب و نمک بدن از دست می‌رود و غلظت خون افزایش می‌یابد و جریان خون کند می‌شود، در نتیجه در عملکرد ارگان‌های بدن اختلال ایجاد می‌شود.

این روزها بسیاری از افراد دچار گرمازدگی می‌شوند که بسیاری در خانه و برخی نیز با مراجعه با بیمارستان‌ها خود را درمان می‌کنند و به گفته مسئولان علوم پزشکی کرمانشاه با وجود مراجعه افرادی به مراکز درمانی به علت گرمازدگی اما مورد حادی مشاهده نشده است.

دمای حداکثری از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تمام کشورها با افزایش دما نسبت به بلندمدت مواجه هستند اظهار داشت: دمای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خنک‌تر شده و شاهد کاهش ۱٫۵درجه‌ای دما نسبت به سال گذشته در کرمانشاه هستیم.

محمد خسروی در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه گرمترین روزهای سال را می‎گذراند عنوان کرد: دمای حداکثری شهر کرمانشاه معمولاً هر سال بین ۱۵ تیرماه  تا ۱۵ مردادماه اتفاق می‌افتد و اکنون استان کرمانشاه در میانه این فاصله زمانی قرار دارد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از کاهش دما تا پایان هفته جاری خبرداد و گفت: دمای هوا در کرمانشاه  به ۳۹درجه سانتیگراد خواهد رسید، اما دمای شبانه به دلیل افزایش ابر و استقرار رطوبت در جو منطقه روبه‎ افزایش است.

خسروی با اشاره به اینکه شهر کرمانشاه رکورد دمای ۴۴ درجه سانتی‌گراد را هم در سالهای گذشته داشته است عنوان کرد: گرمای این چند روز اخیر به‌دلیل استقرار ابر در جو منطقه است که سبب افزایش گرما به ویژه در ساعاتی از شب شده است.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی افراد در ساعت‌های اوج گرما که اصولاً وسط روز است کمتر در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرند و مصرف مایعات از گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

سالمندان و کودکان بیشترین گروه در معرض گرمازدگی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که مکانیسم‌های تنظیم درجه حرارت بدن از حالت تعادل خارج شود که در داخل بدن گرما تولید می‌شود و در محیط بیرون نیز گرما وجود دارد و در این شرایط بدن نمی‌تواند گرمای خود را به بیرون انتقال دهد و گرمازدگی اتفاق می‌افتد.

ابراهیم شکیبا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به اینکه افراد مسن، کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری مزمن بیشتر دچار گرمازدگی می‌شوند عنوان کرد: تنظیم حرارت این افراد به صورت منظم عمل نمی‎کند لذا نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض گرمازدگی هستند.

وی با بیان اینکه هنگام گرمازدگی یکی از اقدامات لازم خنک کردن بدن فرد گرمازده است خاطرنشان کرد: در این روز‌ها باید پوست را مرطوب نگه داشت و در هوای بسیار گرم از ورزش در فضای بسته و گرم و در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به علائم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: عطش زیاد، ضعف و بی‌حالی، گرفتگی عضلانی، افزایش درجه حرارت و دمای بدن، سردرد، سرگیجه، کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، بی‌اشتهایی، حالت تشنگی شدید، تپش قلب، تنگی نفس و تند تند نفس کشیدن از علائم گرمازدگی است.

شکیبا با بیان اینکه فرد گرمازده را باید به جای خشک انتقال داد و خیلی آهسته به او آب نوشاند اظهار کرد: فرد گرمازده را نباید به حال خود رها کرد و بهتر است آب دارای املاح مانند نمک باشد یا آبمیوه به فرد داد زیرا همراه با تعریق املاح نیز از بدن خارج می‌شود که باید املاح از دست رفته نیز به بدن بازگردد.

گرمازدگی سبب کاهش آستانه تحمل و عصبانیت می‌‏شود

رئیس دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه وقتی که مکانیسم‎های تنظیم حرارت در بدن نتوانند گرما را در فصل تابستان کنترل کنند و دمای بدن فرد به ۴۰ درجه برسد دچار گرما زدگی‌ شده است اظهار داشت: سالمندان به واسطه آسیب‎پذیر بودن، کودکان و افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی، قلبی و کبدی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به گرمازدگی هستند.

حسین بیگلری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با بیان اینکه طیف علائم گرمازدگی متفاوت است خاطرنشان کرد: عطش زیاد ضعف و بی‌حالی، تعریق، گرفتگی‌های عضلانی و حتی کاهش سطح هوشیاری و عدم تعادل از علایم گرما‎ زدگی است.

وی تصریح کرد: خنک کردن ناگهانی فرد گرمازده و دادن آب قند و نوشابه به فرد وضعیت را بدتر می‌کند و بهتر است فرد را آهسته در جای خنک و با تهویه مناسب قرار داده و با استفاده از حوله خنک و نوشاندن آهسته و جرعه جرعه آب و املاح معدنی وضعیت گرمازدگی را به دمای متعادل برسانید.

وی با بیان اینکه گرمازدگی در گروهی از افراد مانند رانندگان موجب کاهش آستانه تحمل و عصبانیت می‌‏شود که می‎تواند سبب حوادث و سوانح رانندگی شود عنوان کرد: رانندگان به‌دلیل اینکه بیشتر مدت زمان کاری خود را در بیرون سپری می‌کنند، در معرض وزش باد گرم هستند و اغلب به‌دلیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت از روشن کردن کولر پرهیز می‌کنند و بیشتر گرمازده می‌شوند که برای جلوگیری از این مسئله باید آب و مایعات را به میزان کافی بنوشند.

تسنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید :