به گزارش کلهرنیوز ،  یاور محمدی ظهر امروز پنج شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته مهارت آموزی برگزار شد، اظهار داشت: نیروی انسانی آموزش دیده نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد دارد و در این راستا کشورهای توسعه یافته از این ظرفیت استفاده کرده‌اند اما در کشور ما با وجود انجام اقداماتی، هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در سطح استان کرمانشاه حجم بیکاری گسترده است افزود: نقش مهارت‌آموزی در ایجاد اشتغال بیبدیل و مؤثر است به گونه‌ای که افرادی که دارای مهارت هستند شانس بیشتری برای دستیابی به اشتغال دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه بیان داشت: فعالان اقتصادی باید دست به دست هم بدهند و فرهنگ مهارت را اشاعه دهند.

این مسئول عنوان کرد: از دلایل عدم دستیابی به نقطه مطلوب در برخورداری از نیروی انسانی آموزش دیده باور غلطی است که در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه با مدرک اشتغال به دست می‌آید در حالی که در شرایط فعلی کشور این گونه نیست.

محمدی عنوان کرد: آموزش‌ها هنوز مطابق نیازمندی‌ها ارائه نمی‌شود بر همین مبنا به دنبال تغییر جدی در رویکرد خود هستیم.

وی با بیان اینکه در ارائه آموزش به جامعه با مشکلاتی مواجه هستیم، تصریح کرد: به منظور افزایش هم افزایی دانشگاه‌ها باید پای کار بیایند همچنین بخش خصوصی نیز می‌تواند نقشی اساسی‌تر از بخش دولتی ایفا کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه گفت: جامعه مدام در حال تغییر است و با چالش‌های جدی مواجه است بنابراین اگر در روش‌های کاری تغییر ایجاد نکنیم عقب خواهیم ماند.

این مسئول با تاکید بر اینکه در سال جاری درصدد بازنگری در واحدهای خود هستیم افزود: برای اولین بار در کشور شورای عالی مهارت آموزی تشکیل شد در حالی که در گذشته اولویت کاری تنها بر ایجاد اشتغال و ارائه تسهیلات متمرکز بود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر لزوم توجه ویژه به مهارت آموزی گفت: تغییرات آغاز شده و در این راستا با راه اندازی مراکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی به دانشگاه توجه جدی تر شده است.

محمدی از ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان در حال خدمت خبر داد و عنوان کرد: همچنین درصدد افزایش آموزش‌های تقاضا محور با همکاری دستگاه‌های متولی اشتغال و ایجاد هم افزایی در ارائه آموزش‌های مهارتی برای افراد جویای کار هستیم.

وی از انعقاد تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت: بخشی از آسیب‌های اجتماعی موجود ناشی از بیکاری است بنابراین افراد ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی به ویژه بانوان برای دستیابی به شغل باید توانمند شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه گفت: همچنین بر اساس برآوردهای انجام شده با توجه به اینکه زندانیانی که دوره‌های مهارتی را گذرانده‌اند دیگر به زندان بازنگشته‌اند در صدد ارائه آموزش به زندانیان هستیم.

این مسئول از توجه ویژه به مناطق روستایی خبر داد و گفت: زلزله با وجود آسیب‌های فراوان، فرصت خوبی برای اشتغال مناطق زلزله زده ایجاد کرد بر همین مبنا با همکاری بنیاد برکت و کمیته امداد و جهاد کشاورزی در حال برنامه ریزی برای ارائه آموزش‌های شغلی در مناطق زلزله زده هستیم.

وی از وجود ۳۱ آموزشگاه دولتی در سطح استان خبر داد و افزود: آموزش‌ها در قالب آزمون‌های پروژه محور ارائه خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه درصدد اجرای طرح آموزش و اشتغال با قرار دادن کارگاه‌ها در اختیار بخش خصوصی هستیم گفت: ۲۳۱ آموزشگاه فعال در بخش خصوصی در قالب ۶۴۶ کارگاه دایر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۰۱ کارگاه در بخش خدمات، ۸۶ کارگاه در بخش صنعت، ۱۵۰ کارگاه در بخش فرهنگ و هنر و ۹ کارگاه در بخش کشاورزی فعال است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه افزود: همچنین در صدد ارائه آموزش‌ها مطابق با ظرفیت‌های شغلی هر شهرستان با همکاری فرمانداران هستیم.

وی گفت: سند رونق تولید با توجه به نام‌گذاری شعار سال با همکاری اتاق بازرگانی و صنعت و معدن طراحی شده که در آن بر ارائه آموزش تاکید شده است.

محمدی از تدوین سند اشتغال در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: برای هر شهرستان در حوزه اشتغال سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: در سال گذشته متعهد به ارائه ۳۳ میلیون و۳۰۰ نفر ساعت آموزش شدیم که در این راستا ۴ میلیون و ۱۴۲ هزار نفر ساعت آموزش و ۲۱ هزار و ۵۴۲ نفر دوره آموزش ارائه همچنین درصد تحقق نسبت به تعهدات مجموعاً ۱۳۸ بوده است.

این مسئول گفت: طی سال گذشته متعهد به ارائه ۱۳۰ هزار نفر ساعت آموزش در سکونتگاه‌های غیررسمی بودیم که بیش از ۱۵۵ هزار نفر ساعت محقق شد همچنین متعهد به ارائه ۱۵۰ هزار نفر ساعت آموزش در پادگان‌ها شدیم که بیش از ۳۱۴ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد.

محمدی افزود: از یک میلیون و ۸۱۳ هزار نفر ساعت تعهد آموزش در کارگاه‌های ثابت شهری یک میلیون و ۸۴۱ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد.

وی عنوان کرد: سال گذشته متعهد به ارائه ۲۵۵ هزار نفر ساعت آموزش بودیم که بیش از ۲۹۷ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد و در کارگاه‌های آموزشی برپا شده در زندان هم متعهد به ارائه ۳۰۰ هزار نفر ساعت آموزش شدیم که بیش از ۳۶۶ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین متعهد به ارائه ۱۱۰ هزار نفر ساعت آموزش در قالب کارگاه‌های سیار شهری بودیم که بیش از ۱۷۴ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد و در سطح کارگاه‌های صنایع- اصناف متعهد به ارائه ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت بودیم که بیش از ۹۵ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد.

وی افزود: در قالب کارگاه صنایع-ضمن کار متعهد به ارائه ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت آموزش بودیم که ۶۱ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد و در کارگاه‌های جوار دانشگاهی نیز متعهد به ارائه ۹۰ هزار ساعت نفر آموزش بودیم که ۱۰۶ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد.

محمدی خاطرنشان کرد: همچنین متعهد به ارائه ۱۰ هزار نفر ساعت آموزش در قالب کارگاه‌های عشایری بودیم که ۱۲ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد و در قالب کارگاه‌های مهارت آموزی در محیط واقعی کار متعهد به ارائه ۱۲۲۰ نفر دوره آموزش بودیم که ۶۳۰ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد و در قالب برپایی کارگاه در مراکز درمان اجباری معتادان بهبود یافته ماده ۱۵ و ۱۶ متعهد به ارائه ۵۰ هزار نفر ساعت آموزش بودیم که مجموعاً ۷۸ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد.

این مسئول با بیان اینکه عملکرد بخش خصوصی در ارائه آموزش‌های مهارتی ۵۲ درصد بوده از وجود ۲۳۱ آموزشگاه بخش خصوصی با ۵۶۵ مربی و ۶۴۶ کارگاه فعال خبر داد و گفت: رشته‌های دارای بیشترین تعداد آموزشگاه شامل ۸۵ آموزشگاه مراقبت و زیبایی، ۹۷ آموزشگاه طراحی پوشاک، ۴۹ آموزشگاه فناوری اطلاعات و ۵۸ آموزشگاه صنایع دستی است.

محمدی عنوان کرد: در استان کرمانشاه ۳۱ آموزشگاه دولتی داریم که در قالب ۱۲۰ کارگاه در حال فعالیت هستند.

 

مرصاد

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :