به گزارش کلهرنیوز به نقل از تسنیم ، از چندی پیش قیمت مرغ در استان کرمانشاه باز هم به طور یکباره تا حدود ۴۰۰۰ تومان افزایش یافت و این موضوع سبب سوءاستفاده برخی از افراد و نارضایتی فروشندگان و مصرف‌کنندگان و کمیاب شدن گوشت مرغ شد.

این افزایش قیمت مرغ در حالی است که جمعیت قابل توجهی از جامعه با افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، گوشت مرغ را تنها جایگزین می‌دانستند اما با این افزایش قیمت و سوءاستفاده برخی از افراد گوشت مرغ نیز از سفره کرمانشاهیان پر کشید.

با پیگیری دلیل این موضوع دلایل مختلف و گاه ضد و نقیضی از سوی مسئولان مطرح شد به گونه‌ای برخی از مسئولان این افزایش قیمت را افزایش تلفات می‌دانند و برخی دیگر معتقد هستند ارتباطی به تلفات ندارد و مربوط به قیمت نهاده‌های دامی است.

شواهد نشان می‌دهد اعلام غیررسمی قیمت مصوب برای مرغ سبب سوءاستفاده فرصت‌طلبان و افزایش بیش از حد قیمت شده و از طرف دیگر بنا بر گفته مسئولان برنامه‌ای برای توزیع مرغ تنظیم بازار و تعادل قیمت وجود ندارد و تنها راه پیش روی برخورد تعزیراتی و نظارتی است.

مرغداری‌ها در حال ضرر هستند؛ تلفات مرغداری‌ها در فصل گرم افزایش می‌یابد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاوزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مرغداری‌ها در حال ورشکستگی هستند اظهار داشت: فروشندگان سود مورد نظر خود را در نظر می‌گیرند اما مرغداران در حال ضرر هستند.

خانی با بیان اینکه قیمت مصوب برای هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است عنوان کرد: دستگاه‌های نظارتی روی کنترل قیمت‌ها نظارت دارند که به تدریج قیمت بازار از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان کنونی به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب برسد.

وی با اشاره به اینکه در فصل گرما تلفات در مرغداری‌ها نامتعارف می‌شود گفت: در این فصل وزن‌گیری مرغ کاهش می‌یابد و مرغداران برای اینکه مرغ به وزن مورد نظر برسد بیشتر آن را نگه دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: به طور معمول در فصل گرم سال این مشکلات وجود دارد اما افزایش دما در امسال محسوس‌تر بوده و جوجه‌ریزی در استان‌های گرم متوقف یا کاهش می‌یابد.

خانی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود تأمین دارو و واکسن است بیان کرد: نمونه داخلی وجود دارد اما یا به میزان کافی وجود ندارد یا کیفیت آن همچون نمونه‌های خارجی نیست.

افزایش قیمت مرغ در کرمانشاه، مصرف‌کننده و فروشنده را متضرر کرد

میثم غلامی رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به اینکه هر ساله با شروع فصل گرما قیمت مرغ افزایش می‌یابد اظهار داشت: در این فصل جوجه‌ریزی کمتر می‌شود که این موضوع در نهایت سبب افزایش قیمت مرغ در بازار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ اکنون در بازار ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است عنوان کرد: قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ستاد تنظیم بازار از مصوبه خارج شده است زیرا با این قیمت تنها مرغ‌فروش متضرر می‌شود.

غلامی با بیان اینکه اکنون سود این قیمت تنها عاید دلال و مرغدار می‌شود گفت: برخلاف تفکر عامه مردم تمام مرغداران با این قیمت در حال ضرر هستند زیرا قیمت تمام شده مرغ برای مرغ‌فروش حدود ۱۴ هزار تومان است اما ۱۳ هزار و ۵۰۰ باید عرضه کند.

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان کرمانشاه با اشاره به اینکه باید قیمت مرغ زنده کاهش یابد زیرا قیمت کنونی واقعی نیست بیان کرد: زمانی افزایش قیمت نهاده‌ها بزرگترین مشکل بود اما این مشکل اکنون رفع شده است.

غلامی افزود: با وجود اینکه قیمت نهاده و جوجه برای مرغداری‌ها به قیمت دولتی است اما مرغ را به قیمت دولتی عرضه نمی‌کنند و این موضوع تنها سبب ضرر کردن مرغ‌فروش و مصرف‌کننده می‌شود.

برنامه‌ای برای توزیع مرغ تنظیم بازار در کرمانشاه وجود ندارد

اسماعیل پرویزی‌فر مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه اکنون برنامه‌ای برای توزیع مرغ در استان وجود ندارد اظهار داشت: هنوز قیمت مصوب جدیدی برای مرغ ابلاغ نشده است اما پشتیبانی امور دام مرغ منجمد بسته‌بندی شده خط یک را به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ و خط دو را ۱۳ هزار تومان از مرغداری خریداری می‌کند.

وی با بیان اینکه صحبت‌هایی مبنی بر قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای گوشت گرم به گوش می‌رسد عنوان کرد: قیمت بازار اکنون بیشتر از قیمت مصوب است زیرا جوجه‌ریزی در مناطق گرمسیری کاهش یافته و در سایر مناطق نیز افزایش وزن و گوشت‌گیری مرغ پایین است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه با بیان اینکه هر کیلو مرغ زنده به قیمت ۹۷۰۰ تومان عرضه می‌شود عنوان کرد: این قیمت بسیار بالاتر است و برای جلوگیری از افزایش قیمت بیشتر از این بسیار سختگیرانه عمل می‌شود.

پرویزی‌فر با اشاره به اینکه قیمت ۱۳ هزار تومان برای مرغ معقول است گفت: هر ساله در فصل تابستان و از ۱۵ تیر ماه به بعد قیمت مرغ به دلیل عدم جوجه‌ریزی در مناطق گرمسیر افزایش می‌یابد و بهره‌وری و گوشت‌گیری و ضریب تبدیل مرغ کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه به دلایل ذکر شده عرضه مرغ کاهش و قیمت آن در این فصل افزایش یافته است افزود: قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است و در فصل بهار که عرضه زیاد و تقاضا زیاد است قیمت کاهش می‌یابد و در فصل تابستان عرضه کاهش و قیمت افزایش می‌یابد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه با اشاره به اینکه افزایش تلفات در مرغداری‌ها نیز دلیلی بر افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر است عنوان کرد: از نظر مواد اولیه و نهاده‌های دامی از مرغداری‌ها حمایت می‌شود.

پرویزی‌فر افزود: تمام نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود و با این وجود قیمت ۱۳ هزار تومان برای مرغدار صرفه اقتصادی دارد و چنانچه نهاده‌ها با ارز نیمایی یا آزاد وارد کشور شود قیمت مرغ به دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بخش خصوصی واردکننده نهاده‌های دامی با نظارت دولت و حواله جهاد کشاورزی توزیع می‌کنند گفت: با وجود تمام اقدامات دولت و بخش خصوصی قیمت ۱۳ هزار تومان برای هر کیلو مرغ سبب کسب سود معقول و کمتر از این سبب متضرر شدن مرغدار می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش قیمت بیش از ۱۳ هزار تومان تحت تأثیر کاهش عرضه است عنوان کرد: در این صورت دستگاه‌های نظارتی برای متعادل کردن قیمت و جلوگیری از عرضه با قیمت بالاتر ورود پیدا می‌کنند.

پرویزی‌فر با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت مرغ تا ۱۵ شهریور ادامه دارد بیان کرد: هرچند قیمت کمتر از ۱۳ هزار تومان سبب متضرر شدن مرغدار می‌شود اما از ۱۵ شهریور به بعد قیمت‌ کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای حمایت از مصرف‌کننده، تولیدکننده باید در حداکثر ممکن تولید کند گفت: در صورت متضرر شدن تولیدکننده و متوقف شدن فعالیت آن به طور طبیعی عرضه کاهش و قیمت افزایش می‌یابد بنابراین باید مرغداران را به تولید بیشتر تشویق کرد.

تلاطم بازار مرغ شهریور فروکش می‌کند

محمدصادق تنهایی مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی توسط جهاد کشاورزی به طور طبیعی و همچون روال گذشته در حال انجام است اظهار داشت: توزیع نهاده‌های دامی نیز در حال انجام است و در تولید مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر ساله به طور طبیعی تلفات مرغداری‌‌ها در سراسر کشور در فصل گرما افزایش می‌یابد عنوان کرد: از طرف دیگر در این فصل افزایش ورود مسافر و عوامل دیگر در مجموع سبب افزایش تقاضا شده است.

تنهایی با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوشت قرمز و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده که مردم به مصرف مرغ تمایل داشته باشند گفت: این افزایش قیمت مقطعی است و در شهریور ماه به قیمت اصلی خود برمی‌گردد و بازار به تعادل می‌رسد.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت مصوب برای مرغ هر کیلو ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است افزود: دستگاه‌های نظارتی همچون تعزیرات و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با عرضه مرغ با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب برخورد می‌کنند و در بازار و کشتارگاه‌ها حضور دارند و تاکنون نیز موارد بسیاری از تخلف شناسایی شده است.

تنهایی با اشاره به اینکه این مشکل در سراسر کشور وجود دارد و موقتی است عنوان کرد: جلسات متعددی با کشتارگاه‌ها و تولیدکنندگان مرغ برگزار شده است و در این فصل جای نگرانی وجود ندارد.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه فروشنده‌ها سود لازم را کسب می‌کنند گفت: افزایش تقاضا در این فصل سبب ایجاد گرانی کاذب و موقتی شده است و در آینده نزدیک به قیمت مصوب می‌رسد.

افزایش قیمت مرغ ناشی از قیمت نهاده‌های دامی است

علیرضا حیدری رئیس اداره طیور دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه افزایش قیمت مرغ ارتباطی با افزایش تلفات مرغ در مرغداری‌ها ندارد اظهار داشت: تلفات مرغداری‌ها افزایش پیدا نکرده است.

حیدری با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ ناشی از افزایش قیمت نهاده‌ها است افزود: قیمت تمام شده هر قطعه مرغ برای مرغدار بین ۹۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است و تهیه نهاده‌ها مهمترین مشکل پیش روی مرغداری‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل کمبود واکسن برای مرغداری‌ها یک مشکل کشوری است بیان کر‌ده است: با توجه به وضعیت درآمدی و معیشتی مردم از مسئولان انتظار می‌رود نظارت و توجه بیشتری روی قیمت مرغ در بازار داشته باشند و با اندیشیدن تدابیر لازم علاوه بر توجه به منافع مرغداران به سود و منفعت فروشندگان و مصرف‌کنندگان نیز توجه داشته باشند.

تسنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید :