به گزارش کلهرنیوز، این روزها در بحبوحه ثبت‌نام داوطلبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس همه گوش به زنگ هستند و آخرین اخبار ستاد انتخابات را به لحظه از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند. در این ۶ روز فرآیند ثبت‌نام‌ها حوزه‌های انتخابیه شاهد برووبیای کاندیداها بودند.

بعضی‌ها که سرشناس‌تر بودند با کارناوال همراه و هوادارانشان به ستاد انتخابات می‌آمدند و گمنام‌ها و کمتر شناخته‌شده‌ها اما تنها به این میدان آمده بودند تا شانس خود را در میان سرشناس‌ها امتحان کنند.

۴۰۵ نفر در استان داوطلب کاندیداتوری نمایندگی مجلس شورای اسلامی شدند تا وکالت مردم در خانه ملت را بر عهده بگیرند و به عنوان نماینده آنها راهی بهارستان شوند و مقدرات سیاسی و اجتماعی یک کشور را رقم بزنند.

کرمانشاه در مجلس هشت کرسی دارد که متعلق به ۶ حوزه انتخابیه است؛ در این میان شهرستان کرمانشاه و مرکز استان با ۳ کرسی بیشترین تعداد نماینده دارد که در این دوره از انتخابات ۲۰۵ نفر برای این سه جایگاه ثبت‌نام کرده‌اند.

کفه کدام جناح سنگین‌تر است؟

هر سه نماینده فعلی کرمانشاه در مجلس برای این دوره هم کاندید شده‌اند؛ چند تن از نمایندگان ادوار کرمانشاه هم به این جمع اضافه‌شده‌اند، یکی دیگر از نمایندگان هم که قصد شرکت در انتخابات نداشت و پایگاه اجتماعی خود را در حوزه انتخابیه قبلی کاملا از دست رفته می‌دید در آخرین ساعات ثبت نام تغییر نظر داده و در لیست شهرستان کرمانشاه خود را جای داد!

در بین داوطلبین جبهه اصولگرایان شهرستان کرمانشاه نام ۷ چهره سرشناس و در مقابل در لیست اصلاح‌طلبان آن ۴ چهره نام‌آشنا و بعضا افراطی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد کفه اصولگرایان در این دوره سنگین‌تر از رقیب باشد.

در اسلام‌آبادغرب و دالاهو با کنار رفتن نماینده فعلی ۴۲ نفر برای تنها کرسی سبز بهارستان سهم این دو شهرستان مدعی شده‌اند و به عنوان داوطلب ثبت‌نام کردند.

نماینده فعلی حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین تنها نماینده‌ استان بود که در این دوره ثبت‌نام نکرد؛ در غیاب نماینده فعلی برای کرسی مجلس این حوزه انتخابیه هم  ۲۹ نفر داوطلب شده‌اند.

اما در حوزه انتخابیه سنقر ۳۸ نفر، در حوزه قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب ۳۹ نفر و در حوزه پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی نیز ۵۲ نفر نسبت به ثبت نام اقدام کردند.

ا

سهم بانوان و جوانان از داوطلبی مجلس

تعداد بانوان در این دوره تنها ۱۰ درصد از کل داوطلبین بود؛ آنها با ۴۴ نفر قرار است در مقابل ۳۶۱ داوطلب مرد برای کسب کرسی‌های مجلس در استان کرمانشاه رقابت کنند.

۲۳۲ نفر از داوطلبین هم در رده سنی ۳۰ تا ۴۵ سال قرار دارند و این یعنی بیش از ۵۰ درصد از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس را جوانترها تشکیل می‌دهند که نوید یک انتخابات پرشور را می‌دهد و جای امیدواری است.

دولتی‌ها بیشترین گروه شغلی متقاضی کرسی‌های مجلس بودند!

در میان گروه‌های شغلی‌ هم کارمندان دولت بیشترین فراوانی را داشتند و با تعداد ۱۲۰ نفر داوطلب کاندیداتوری نمایندگی مجلس شدند.

نکته جالب توجه دیگر این بود که با توجه به اینکه یکی از شرایط ثبت‌نام برای نمایندگی مجلس مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن بود، اما ۲۱ نفر دارای مدرک کارشناسی و یک نفر دارای مدرک کاردانی هم در حوزه‌های ششگانه استان ثبت‌نام کردند.

البته از بین ثبت‌نامی‌ها ۳۱۳ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۵۷ نفر مدرک دکتری و ۱۳ نفر نیز دارای مدرک حوزه بودند.

۲۲ نماینده ادوار مجلس و ۷ نماینده فعلی در بین ثبت‌نامی‌ها

همچنین در بین افراد ثبت‌نامی ۲۲ نفر از آنها سابقه نمایندگی مجلس دارند و ۹۳ نفر دارای سابقه داوطلب شدن در ادوار مختلف هستند؛ از هشت نماینده فعلی استان هم هفت نفر در ماراتن انتخابات باقیماندند.

روز گذشته آخرین روز از ثبت‌نام‌ها بود و برخی‌ها از طریق وزارت کشور نسبت به ثبت‌نام اقدام کردند که آنها هم به این لیست اضافه خواهند شد.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود و مردم مقدرات سیاسی و اجتماعی چهار ساله خود را با فرستادن وکلای خود به خانه ملت رقم خواهند زد.

/منبع:شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :